Zwarte CD-Rs?

Ik de CDfreaks shop zag ik van die “LPtjes”. Heel mooi en retro! :smiley:
Zijn die even goed als de lelijke Acers die ik nu thuis heb? En zo ja, waarom zijn dan niet alle cd-rs zo stoer?

Ik weet niet of het klopt, maar het schijnt dat die dingen nogal slecht voor de laser zijn (omdat ze weinig reflecteren moet er een hogere laserpower gebruikt worden waardoor de lens sneller ingebrandt is…).

Deze zwarte (vynil) cdr’s zijn absolute Top kwaliteit.
Buiten het feit dat hij er trendy en mooi uitziet heeft deze cdr een speciale eigenschap waarop een patent zit…

De zwarte onderzijde (zwart polycarbonaat) is transparant voor het laseroog en heeft dus geen invloed op het afspelen of branden.

In dit polycarbonaat zit echter een stof ingespoten die UV zonlicht blokkeert.
Door toedoen van dit en strikt de specificaties te volgen heeft deze cdr een heel lage blok-error-rate…
Dit laat zich voorla merken op de buitenste sporen van een cdr.
Daar waar de meeste goedkopere merken problemen geven onmiddelijk of na verloop van tijd…

Ideaal dus voor ieder car-hifi systeem…
Thuis en huisgebruik…

Kortom één van onze beste cdr’s op stock…

Bovendien worden deze cdr’s alleen in Frankrijk gemaakt en hebben dus geen humiditeits problemen door transport en genieten van de strenge europese kwaliteitsnormen…

Originally posted by stevieB
Bovendien worden deze cdr’s alleen in Frankrijk gemaakt en hebben dus geen humiditeits problemen door transport en genieten van de strenge europese kwaliteitsnormen…

Geweldige uitleg , maar je mag me even wetenschappelijk onderbouwen waarom er geen humiditeitsproblemen zijn OMDAT ze in Frankrijk gemaakt worden.

Dit slaat in mijn ogen dus he-le-maal nergens op.

Doordat de meeste cdr’s uit het verre oosten komen ondergaan zij tijdens het zeetransport een klimaatswisseling door die wel extreem kan zijn…
De humiditeit van polycarbonaat (vochtigheidsgraad) verandert hierdoor licht.
In extreme gevallen gaat het van +30 °C naar bv een pakhuis zonder verwarming of zelfs een pakhuis met enkel afdak (tot -10°C)
Deze extreme verschillen belasten polycarbonaat in een zekere zin.
De cdr’s zullen ook nog eens gaan condenseren door het wisselen (vocht of dauw tussen de cdr’s…
Dit zorgt voor het aaneenkleven van cdr’s op spindel.
Geen probleem voor de meeste eindverbruikers , maar een groot probleem voor duplicators met automatische cdr-pickers…

In de meeste gevallen is er totaal geen probleem, maar het houdt zowiezo toch wel een negatieve factor in…

Wat betreft de Vynil discs zijn het de volgende eigenschappen:

• Hispace is een Europese fabrikant met zeer hoge kwaliteits normen.
    Daar waar bv 80% van alle taiwanese cdr’s tussen de 1.1mm en 1.2mm dik zijn, houdt Hispace zich mooi aan de specificaties en ligt tussen de 1.2mm en 1.4mm.
  • Het dye dat Hispace gebruikt is Phtalocyanine (short strategy) en is een nieuwer dye dan Cyanine.
    Phtalocyanine dye is een transparant dye in bepaalde typen…
  • Daar waar Hispace de norm B-kwaliteit aan zich oplegt in het productieproces , beweren vele Taiwanese fabrikanten dat dit nog A-kwaliteit is.
  • Het label Hispace wordt enkel gedragen door A-kwaliteits cdr’s (reflectiegraad tussen 65-70%.
  • Indien men toch een B-batch wil kopen bij Hispace kan dit unbranded, maar zeker niet onder Hispace label…
  • De vynil cdr wordt dus gecreeërd door een zwart kleurig polycarbonaat (wat trouwens onzichtbaar is voor de laser en dit ervaart als een gewone transparante polycarbonaatdisc) en een speciale zeefdruk die de vynil look geeft.
    Om dit te verkrijgen gaar de cdr wel 4x door de zeefdruk (een groot voordeel daar de cdr aan de bovenzijde optimaal beschermt is…
  • Als klap op de vuurpijl is er het patent van Hispace dat een stof omhelst die rechtstreeks in het zwart polycarbonaat wordt gespoten (via injection molding) en dat een film creërt die UV zonlicht blokkeert.
    Dit maakt dat deze cdr een zeer hoge UV tolerantie heeft en na verloop van tijd nog steeds een zeer lage BLERR rate zal kennen .
    Wat ons betreft is dit een absolute aanrader voor alle Hifi opnames !!!

Om nog een geheimpje te vertellen: Hispace lanceert vanaf april de Carbon cdr maar met zeer mooie translucent kleuren zodat de vynil laag en het polycarbonaat dezelfde kleur hebben…
Weliswaar de mooiste cdr van dit jaar (ik heb reeds de eerste test-cdr’s gezien)

StevieB —) maar nu effe stevieC vanwege problemen met postings… hehe

Kijk, dat is pas een uitleg! :slight_smile:

Dus daarom staan er weinig fabrieken in de Sahara en op de polen :slight_smile:

En nu even zonder gekheid…

Ik vond het alleen zo typisch dat er Frankrijk stond… als het Belgie of Duitsland was was er ook niet zo’n probleem geweest.
Ik denk dat het risico enorm klein is dat er zulke problemen kunnen ontstaan ; Het gaat immers om extremen.
Maar toch leuk om te weten DAT er rekening mee gehouden wordt. Er is over nagedacht.

Een hele goede onderbouwde uitleg ; Kom ik niet vaak tegen op CdFreaks.

nog effe en ze gaan elke cd een UL certificering geven.

Originally posted by Mr. Belvedere
…Een hele goede onderbouwde uitleg…
…nog effe en ze gaan elke cd een UL certificering geven.

UitLeg Certificering?!? :smiley:

Originally posted by Azrael
UitLeg Certificering?!? :smiley:

www.ul.com :slight_smile:

nog erger dan de Kema en mijn dagelijks werk om componenten te zoeken die er aan voldoen …

zo is er ook nog www.csa.com voor canada , tuv voor duitsland , pal voor japan , etc , etc …

Stevie kan zo 2 uur monologen houden op de chat alleen over CD-R’s :wink:

Originally posted by DoMiN8ToR
Stevie kan zo 2 uur monologen houden op de chat alleen over CD-R’s :wink:

Hij is goed … en zulke kennis moest men koesteren …

2 uur is wel een beetje veel :slight_smile:

[nogal domme post modus]

Hoi hoi! Deze thread (die ik begonnen ben - don’t you forget it) wordt gelinkt bij het NL: Maxima en Alexander - Oranje CD-R’s ! artikeltje! :stuck_out_tongue: :smiley:

[/nogal domme post modus]