Zouden dieren kunnen denken?

vbimport

Laatst zat ik te denken: Zouden dieren kunnen denken?
En zo ja, wat denkt dat dier dan aan?
Zou zo’n dier nou denken dat wij denken dat zo’n dier wel denken kan?
Als dat zo is dan kannie denken, anders denk dat dier dat niet.
Maar vraagt u mij: “Kan een dier denken?” Dan denk ik vaak:“Ik dacht het niet.”
(Special thanx to Harry Jekkers)

Maarreh, wat denken jullie?

Hmz eruuuug interessant :wink:
Maar uhh ik denk dat dat verschilt per diersoort! :stuck_out_tongue:

Ik denk wel dat dieren kunnen denken, want bij ons op PZ zit wel een enorme koe! :wink:

wat is dit nu voor een poll

de mening van mij : dieren kunnen NIET denken
maar hebben een instinct gekregen …

Ik dacht ik ga maar eens een leuk maar vooral NUTTIGE reply doen maar nou doe ik dit :confused:

ff biologie…

Luister dieren kunnen NIET denken maar zoals Carlo zegt hebben een instinct gekregen…Daarnaast is het zo dat dieren door verschillende methodes (trial and Error, aangeleerd gedrag ect.) bepaalde dingen kunnen leren maar dat wil nog niet zeggen dat ze kunnen denken…

woila sies
bedankt om mijn meningsuiting te versterken

Eumh of dieren kunnen denken, weet ik veel, ze kunnen wel ontiegelijk slim zijn

(misschien een leuke site klik hier over fretten)

Maar ik denk (auw dat deed zeer) dat de vraag:

“Kunnen mensen denken”

Best wel intressant is(ik vraag het me soms af)

Gegroet

The Observer

Ik ben het wel een beetje met -=HeadLesS=- eens. Niet omdat ik denk dat hij gelijk heeft maar omdat ik er gewoon helemaal maar dan ook echt helemaal niets van weet.

that’s all I want to say for now !

:smiley:

Ik ben er vast van overtuigd dat dieren kunnen denken. Onlangs heb ik nog een programma gezien waarin ze apen gebarentaal aangeleerd hebben om te communiceren met de mens. Op die manier heb ik deze dieren hun gevoelens en hun gedachten zien uiten. De beesten waren zodanig gevorderd, dat ze Engels verstonden en dat ze konden antwoorden op willekeurige vragen. Zo was er een apin bij die spontaan kwam vertellen dat ze een baby wilde, zonder dat de oppassers haar daar ooit over gesproken hadden. Zo ook had één bepaalde aap naast de aangeleerde gebaren, zelf gebaren uitgevonden voor bepaalde begrippen waarvoor de wetenschappers nog geen gebaar voor gevonden hadden. Dit is toch overduidelijk, niet?

Wat betreft sprekende papegaaien bijvoorbeeld : vaak wordt aangenomen dat zij slechts de klanken van de menselijke stem nabootsen. En vaak is dat ook zo. Maar er bestaan soorten die ook (via training natuurlijk), spontaan beginnen te antwoorden of beginnen te praten.

En als je dan bijvoorbeeld ziet hoe vele dieren bepaalde probleempjes oplossen (bv. een eekhoorn die een nootje openprutst op een bepaalde manier en die manier dan telkens opnieuw toepast), dan is het duidelijk dat dieren kunnen redeneren in een bepaalde mate en dat zij dingen associëren.
Genoeg argumenten?

dus versterk je in weze mijn mening en ik heb dat programma ook gezien op national geographic channel geloof ik…:slight_smile:

Originally posted by sies
[B]ff biologie…

Luister dieren kunnen NIET denken maar zoals Carlo zegt hebben een instinct gekregen…Daarnaast is het zo dat dieren door verschillende methodes (trial and Error, aangeleerd gedrag ect.) bepaalde dingen kunnen leren maar dat wil nog niet zeggen dat ze kunnen denken…
[/B]

Natuurlijk kunnen dieren wel denken, mensen zijn immers ook dieren. Maar het denkvermogen verschilt van dier tot dier. Dieren met een groot denkvermogen (dolfijn, apen) reageren niet louter instincitief. Dolfijnen zijn misschien wel de slimste beesten op aarde aangezien zij spelen en niet zoals de meeste dieren alleen bezig zijn met louter instinctieve doeleinden zoals voortplanten en overleven.

Originally posted by Pyromaniac
[B]Ik ben het wel een beetje met -=HeadLesS=- eens. Niet omdat ik denk dat hij gelijk heeft maar omdat ik er gewoon helemaal maar dan ook echt helemaal niets van weet.

that’s all I want to say for now !

:smiley: [/B]

Das lekker…niet omdat ik gelijk heb…tssssk…hehehe :stuck_out_tongue:

Originally posted by cum-a-lot

Natuurlijk kunnen dieren wel denken, mensen zijn immers ook dieren. Maar het denkvermogen verschilt van dier tot dier. Dieren met een groot denkvermogen (dolfijn, apen) reageren niet louter instincitief. Dolfijnen zijn misschien wel de slimste beesten op aarde aangezien zij spelen en niet zoals de meeste dieren alleen bezig zijn met louter instinctieve doeleinden zoals voortplanten en overleven.

pcies dat sluit dus weer aan op mijn stelling!! :smiley:

I agree… :slight_smile:

Denk dat dieren heus wel een beetje kennen denken hoor!

ja en jij kan het weten eh wookie:cool:

Originally posted by sies
[B]ff biologie…

Luister dieren kunnen NIET denken maar zoals …Daarnaast is het zo dat dieren door verschillende methodes (trial and Error, aangeleerd gedrag ect.) [/B]

Ach so, nou weten we waarom we zoveel verrotte versies van windows hebben. trial and error.

[B]

Natuurlijk kunnen dieren wel denken, mensen zijn immers ook dieren. Maar het denkvermogen verschilt van dier tot dier. Dieren met een groot denkvermogen (dolfijn, apen) reageren niet louter instincitief. Dolfijnen zijn misschien wel de slimste beesten op aarde aangezien zij spelen en niet zoals de meeste dieren alleen bezig zijn met louter instinctieve doeleinden zoals voortplanten en overleven. [/B]

ik wou dus precies hetzelfde posten, maar je was me voor :slight_smile:

Dieren kunnen wel denken. Natuurlijk verschilt het van soort tot soort. Mijn hondje die kan verdomme zijn speeltje terugvinden. Ook laat hij xpres zijn stok achter bij de voordeur omdat hij weet dat het niet naar binnen mag. Volgende keer pakt dat beest die stok weer en sjouwt er de hele tijd mee. Hij dacht dus, als ik um los laat heb ik een grotere kans om die stok weer te hebben dan wanneer ik het probeer naar binnen mee te nemen. Als ze niet kunnen denken dan kunnen ze wel leren
En dat is misschien uiteindelijk belangrijker. Zeker als die hond het aan zijn ‘‘vriendjes’’ in het park kan ‘‘vertellen’’ dat je die leuke stok buiten moet bewaren ipv stiekem naar binnen te meten en dan zien dat ie kwijt is.
Eigenlijk moet je als diersoort kunnen leren en communiceren zodat alles wat je leert aan anderen kunt vertellen. Zoiets wat mensen doen…