Ik ben er vast van overtuigd dat dieren kunnen denken. Onlangs heb ik nog een programma gezien waarin ze apen gebarentaal aangeleerd hebben om te communiceren met de mens. Op die manier heb ik deze dieren hun gevoelens en hun gedachten zien uiten. De beesten waren zodanig gevorderd, dat ze Engels verstonden en dat ze konden antwoorden op willekeurige vragen. Zo was er een apin bij die spontaan kwam vertellen dat ze een baby wilde, zonder dat de oppassers haar daar ooit over gesproken hadden. Zo ook had één bepaalde aap naast de aangeleerde gebaren, zelf gebaren uitgevonden voor bepaalde begrippen waarvoor de wetenschappers nog geen gebaar voor gevonden hadden. Dit is toch overduidelijk, niet?
Wat betreft sprekende papegaaien bijvoorbeeld : vaak wordt aangenomen dat zij slechts de klanken van de menselijke stem nabootsen. En vaak is dat ook zo. Maar er bestaan soorten die ook (via training natuurlijk), spontaan beginnen te antwoorden of beginnen te praten.
En als je dan bijvoorbeeld ziet hoe vele dieren bepaalde probleempjes oplossen (bv. een eekhoorn die een nootje openprutst op een bepaalde manier en die manier dan telkens opnieuw toepast), dan is het duidelijk dat dieren kunnen redeneren in een bepaalde mate en dat zij dingen associëren.
Genoeg argumenten?