Zorgt TV-out voor stuk gaan van TV?

ik heb in maart een ati radeon 8500 aangeschaft voor o.a. dvd’s te bekijken op de tv via de DVD-spelen in de pc. Ik heb ondertussen toch al wel meerdere films op deze manier bekeken. Werkte perfect en zeer goed beeld.
Nu probeer ik vandaag de TV aan te zetten en geeft totaal geen beeld meer (wel klank, dus kabel is nog goed aangesloten). De TV is niet zo oud (denk een jaar of 3 van Phillips).

Is het mogelijk dat de besturing van video-beelden van pc naar TV slecht is voor de TV???

Dit omdat een kameraad ook via zijn tv-out zijn tv aanstuurde en tv ook was stukgegaan, maar bij hem was dit praktisch onmiddellijk nadat hij hem had aangesloten. Hij heeft zijn tv laten maken en heeft het dan nog een keer geprobeerd na herstelling, en toen was de tv opnieuw stuk gegaan, weer laten herstellen en heeft hij het maar niet meer geprobeerd…

alvast bedankt…

misschien heb je de tv verschoven toen hij nog warm was.

bijvoorbeeld: je zusje zit de hele dag GTST de movie te kijken. en jij zegt dat je Volle maan op je compu hebt.

Nu wil je zusje dat meteen zien, en jij zegt dat ze dan wel GTST de movie uit moet zetten. dat doet ze, en ze begint de TV vast in stelling te zetten. draaien, laten vallen, * oepsie * nog een beetje draaien. nog ff tegen de muur knallen zodat zij precies goed beeldt heeft.

Nu sluit jij je compu aan op de TV. en probeert Volle Maan te kijken.

helaas de TV is stuk.

nu komt het niet door je kaart, maar doordat je zusje er hardhandig mee is omgesprongen…

wat ik maar wil zeggen is dat het slecht is voor een tv om verschoven te worden als ie nog warm is… dus ook een beejte…

Tja je kunt een TV slopen met een TV out… indien je te hoge resoluties en te hoge (verversings)frequenties naar je TV stuurt kan dat wel eens nadelige gevolgen hebben. Er zijn zelfs toestellen die van een lage verversingsfrequentie de mist in kunnen gaan…

Originally posted by Totibbs
[B]misschien heb je de tv verschoven toen hij nog warm was.

bijvoorbeeld: je zusje zit de hele dag GTST de movie te kijken. en jij zegt dat je Volle maan op je compu hebt.

Nu wil je zusje dat meteen zien, en jij zegt dat ze dan wel GTST de movie uit moet zetten. dat doet ze, en ze begint de TV vast in stelling te zetten. draaien, laten vallen, * oepsie * nog een beetje draaien. nog ff tegen de muur knallen zodat zij precies goed beeldt heeft.

Nu sluit jij je compu aan op de TV. en probeert Volle Maan te kijken.

helaas de TV is stuk.

nu komt het niet door je kaart, maar doordat je zusje er hardhandig mee is omgesprongen…

wat ik maar wil zeggen is dat het slecht is voor een tv om verschoven te worden als ie nog warm is… dus ook een beejte… [/B]

bedankt voor de zeer brede uitleg hiervan… maar dit is niet het geval, want ik heb geen zusje, wel een broerke maar die zit op kot en is dus in de week niet thuis. En ouders hebben hun eigen tv beneden zodus… van dat verschuiven zal het niet zijn…

Originally posted by Dee-ehn
Tja je kunt een TV slopen met een TV out… indien je te hoge resoluties en te hoge (verversings)frequenties naar je TV stuurt kan dat wel eens nadelige gevolgen hebben. Er zijn zelfs toestellen die van een lage verversingsfrequentie de mist in kunnen gaan…

dan zal het waarschijnlijk dit geweest zijn…

die resolutie / frequentie voor de tv zullen waarschijnlijk wel in de handleiding hebben gestaan veronderstel ik? of is dit voor elke tv hetzelfde?

bedankt!

Resolutie is altijd 720:576 voor PAL tv’s. De frequentie is meestal 60hz, bij toestellen met een 100hz beeldbuis kan deze ook 100hz aan (doorgaans alleen bruikbaar bij digitale uitzendingen, dvd etc).

Zou je echter een resolutie van 1600x1200 op 150Hz uitsturen (puur hypothetisch) dan zou je TV het daar waarschijnlijk niet helemaal mee eens zijn…

Edit:

gecorrigeerd

ah, dan hebben we een antwoord gevonden! bedankt!

het is dan de resolutie die stond op 1024 x 768 en de frequentie stond op 60 hz (maar 50 is niet bij de keuzemogelijkheden)

Sorry, moet ook 60hz zijn… is een typo! (zal het zsm ff corrigeren).

Wat betreft die resolutie… dat is wel te hoog, maar niet echt hoog… afhankelijk van de afhandeling van je VGA kaart moet dat kunnen (vaak displayt de VGA kaart het beeld maar op PAL resolutie en laat dan het gehele beeld scrollen, waardoor je een virtuele resolutie van 1024x768 krijgt… terwijl je eigenlijk gewoon op PAL werkt…)

[B]Sorry, moet ook 60hz zijn… is een typo! (zal het zsm ff corrigeren).

Wat betreft die resolutie… dat is wel te hoog, maar niet echt hoog… afhankelijk van de afhandeling van je VGA kaart moet dat kunnen (vaak displayt de VGA kaart het beeld maar op PAL resolutie en laat dan het gehele beeld scrollen, waardoor je een virtuele resolutie van 1024x768 krijgt… terwijl je eigenlijk gewoon op PAL werkt…) [/B]

bedoel je dan dat deze resolutie (1024x768) eigenlijk goed is?
de kleinste resolutie is 800x600

Dee-ehn bedoelt denk ik de resolutie van je movie en niet de resolutie waarop je monitor is ingesteld.Het maakt niet uit hoe die staat bij het bekijken van een film met tv-out of het nu 800x600 is of 1024x768.

Originally posted by CopyQuest
Dee-ehn bedoelt denk ik de resolutie van je movie en niet de resolutie waarop je monitor is ingesteld.Het maakt niet uit hoe die staat bij het bekijken van een film met tv-out of het nu 800x600 is of 1024x768.

ah zo, maar kan je de resolutie van de film dan instellen?

Neej neej neej :slight_smile:

Wat ik bedoel:

Indien je VGA kaart een echte resolutie van 1024 uitstuurt naar je TV dan gaat het mis: je TV kan dit niet verwerken en komt in de problemen.

Stuurt je kaart echter een PAL resolutie naar je TV, terwijl je toch 1024 hebt gekozen, dan heb je niets te vrezen! Wat doet je kaart namelijk: ongeacht de ingestelde resolutie, er wordt altijd een PAL resolutie uitgezonden naar je TV. Is je resolutie groter dan de PAL resolutie, dan krijg je een virtuele resolutie van bijv 1024 op je TV. Dit wordt bereikt door te kunnen scrollen over je beeld.

Concreet zou je je kunnen voorstellen dat je een A1 papier hebt, maar dat je door een A4-transparantje moet lezen. Je moet dan telkens het transparantje verschuiven wil je een gedeelte van het A1 bekijken… het gehele A1 bekijken kan echter niet!

Normalerwijs gesproken sturen alle videokaarten met TV out alleen geldige resoluties uit… maarja… met bepaalde programmatuur/instellingen is het mogelijk dit te omzeilen (tenzij het hardwarematig beperkt is…)…

[B]Neej neej neej :slight_smile:

Wat ik bedoel:

Indien je VGA kaart een echte resolutie van 1024 uitstuurt naar je TV dan gaat het mis: je TV kan dit niet verwerken en komt in de problemen.

Stuurt je kaart echter een PAL resolutie naar je TV, terwijl je toch 1024 hebt gekozen, dan heb je niets te vrezen! Wat doet je kaart namelijk: ongeacht de ingestelde resolutie, er wordt altijd een PAL resolutie uitgezonden naar je TV. Is je resolutie groter dan de PAL resolutie, dan krijg je een virtuele resolutie van bijv 1024 op je TV. Dit wordt bereikt door te kunnen scrollen over je beeld.

Concreet zou je je kunnen voorstellen dat je een A1 papier hebt, maar dat je door een A4-transparantje moet lezen. Je moet dan telkens het transparantje verschuiven wil je een gedeelte van het A1 bekijken… het gehele A1 bekijken kan echter niet!

Normalerwijs gesproken sturen alle videokaarten met TV out alleen geldige resoluties uit… maarja… met bepaalde programmatuur/instellingen is het mogelijk dit te omzeilen (tenzij het hardwarematig beperkt is…)… [/B]

Iets wat X11 voor Linux al eeuwenlang heeft. :slight_smile:

'k heb nog nooit gehoord dat een tv er van stuk ging… ik heb zelfs eventjes C&C Renegade gespeeld via de TV , ging prima (op die baggerkwaliteit na dan…)

Hmmm ik heb ook een Radeon8500 en nu jaag je me toch wel schrik aan hoor :wink: Zelfs heb ik aan de TV-out een oude Telefunken; een intens log ding met een hele grote beeldbuis (geen breedbeeld). De kanaalzoeker was stuk, dus mijn ouders hebben een nieuwe genomen, waardoor de Telefunken naar het stort moest. Maar de video-ingangen werkten nog wel, en da’s nou net het enige wat ik nodig heb voor TV-out :smiley:
Meestal zet ik mijn monitor op clone en de TV als primair beeldscherm wanneer ik TV-out gebruik. Hij staat dan ofwel op 1024/768 (zoals mijn monitor), soms ook op 800/600 en altijd op 50Hz.

Hij doet (nog) geen gekke dingen. Ik gebruik het zo toch al een tijdje voor games (fifa enzo), DivX en DVD, dus blijkbaar hangt het van de TV af.

Originally posted by Wannes
[B]Hmmm ik heb ook een Radeon8500 en nu jaag je me toch wel schrik aan hoor :wink: Zelfs heb ik aan de TV-out een oude Telefunken; een intens log ding met een hele grote beeldbuis (geen breedbeeld). De kanaalzoeker was stuk, dus mijn ouders hebben een nieuwe genomen, waardoor de Telefunken naar het stort moest. Maar de video-ingangen werkten nog wel, en da’s nou net het enige wat ik nodig heb voor TV-out :smiley:
Meestal zet ik mijn monitor op clone en de TV als primair beeldscherm wanneer ik TV-out gebruik. Hij staat dan ofwel op 1024/768 (zoals mijn monitor), soms ook op 800/600 en altijd op 50Hz.

Hij doet (nog) geen gekke dingen. Ik gebruik het zo toch al een tijdje voor games (fifa enzo), DivX en DVD, dus blijkbaar hangt het van de TV af. [/B]

van wanneer heb jij deze videokaart dan? want ik heb deze ook al van in maart en gebruikte de tv-out ook van de dag dat ik hem had tot gisteren… en opeens is de tv stuk gegaan. Wat ik wel deed is dual screen gebruiken en de tv als secundair beeld en film bekijken met powerdvd.

Daar vraag je me wat… ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoe lang ik die Radeon heb, sorry.
Het enige wat ik me nog kan herinneren, is dat ik Return To Castle Wolfenstein eerst nog met m’n oude kaart heb gespeeld en na een weekje ofzo met de Radeon. Dus als je ergens de releasedatum van RTCW kan terugvinden, dan heb je zo een ideetje :slight_smile:

nee, weet de release dat niet precies (dacht rond mei / juni?)