Zo kun je een Netwerk maken

vbimport

1. Netwerk installeren
    1.1 Hardware installatie
    Om te beginnen heb je natuurlijk een netwerkkaart in beide pc’s nodig.
    Als je het goedkoop en gemakkelijk wil houden neem je daarvoor
    NE2000 compatible PCI kaart voor.
    Hoewel voor een PCI kaart in principe door de BIOS een IRQ en een IO-adres
    wordt vastgesteld werkt dat niet altijd goed, vooral als het aantal nog
    beschikbare IRQ’s beperkt is.

N.B. IRQ7 is door het besturingssysteem meestal bestemd voor de printerpoort LPT1,
het printen gaat echter meestal zonder gebruik te maken van een IRQ.
Als je gebrek hebt aan een IRQ kun je zonder bezwaar IRQ7 voor een ander
apparaat gebruiken.

Een ander aspect: welke soort netwerkkabel ga je gebruiken?

COAX
voordeel : geen hub nodig
nadeel : alleen 10 Ms/s mogelijk + traag en vliegt er snel uit zeker als we van verschillende computers veel data over pompen.

UTP
voordeel: 10 en 100 Mb/s mogelijk
nadeel : bij meer dan 2 pc’s is een hub nodig of een data switsh die ook sneller zijn een goeie hub of data switsh 4 poorts kost
+/- F100,= tot F500,= UTP kabel kost ongeveer F1,= per meter dan moet je wel zelf de RJ45 stekkers er op zetten kant en klaar heb je ze in 5,10,20,30 meter vanaf F15,= http://www.regenboog.net/docs/pi-482495062.htm
http://www.mr-at.nl/

Als je een adapterkaart in een uitbreidingsslot hebt gestoken en de pc weer
aan zet zal W95/98 constateren dat er nieuwe hardware is, volg de aanwijzingen
op het scherm om de driver te installeren. Als een driver voor de netwerkkaart
niet op de W95/98 cd staat zul je een driverdiskette moeten hebben waar de
driver op staat.
Je kunt bij W95/98 in ‘apparaatbeheer’ controleren of de installatie van de
driver goed gegaan is.
Als er bij netwerkadapters een vraagteken of een uitroepteken staat klopt er
iets niet.
In dat geval eerst dat probleem oplossen. De oorzaak is meestal een IRQ of
IO conflict.
1.2 Software installatie
Sinds de hardware installatie ‘weet’ het besturingssyteem dat er een netwerkadapter aanwezig is, maar nog niet hoe die gebruikt moet worden.
Daarvoor moet er een (of meerdere) protocol geinstalleerd worden en
de computer moet een naam en een adres krijgen.

Kies via START—>instellingen—>configuratiescherm het icoon ‘netwerk’
In het venster dat dan open gaat kun je zien welke adapters en protocollen er
geinstalleerd zijn.
O.a. moet je hier de eerder geinstalleerde Ethernet Adapter vermeld zien.

Let op: er staan zowel adapters als ook protocollen in deze lijst met
omschrijvingen die soms heel erg veel op elkaar lijken.

Voor verbinding met andere W95/98 pc’s heb je er waarschijnlijk genoeg aan
dat de ‘client voor Microsoft netwerken’ geinstalleerd is
Het protocol NetBEUI is nodig voor verbinding met b.v. Windows NT of OS/2.
Voor internetachtige toepassingen moet soms ook TCP/IP geinstalleerd zijn.
1.3 Installeren van protocollen.
In het venster ‘netwerk’ kies je de knop ‘Toevoegen’.
Uit de lijst die je dan ziet kies je ‘Protocol’ of ‘Client’ en dan ‘Toevoegen’.
Daarna kies je onder ‘Fabrikanten’ —> Microsoft

Voor een Client kies je daarna onder Netwerk-clients ‘Client voor Microsoft-netwerken’
Vergeet daarbij dan niet de button ‘Bestanden en printers delen’ aan te klikken en daarna de 2 aanvink velden ‘ik wil anderen toegang kunnen geven tot…’ aan te vinken.

Als je met een verbinding met NT pc of een lanserver wil maken moet je onder Netwerkprotocollen ook NetBEUI kiezen.

Het protocol TCP/IP heb je nodig als je internetachtige dingen wil gaan doen, denk daarbij bijvoorbeeld aan Wingate.
Overigens kun je een protocol altijd later nog er bij installeren.

Tijdens het installeren van protocollen of clients zal ook een naam voor de
computer gevraagd worden. Deze naam moet uniek zijn binnen het netwerk waar
de computer gebruikt wordt.

1.4 IP-adres
Hiermee krijg je alleen te maken als je ook TCP/IP installeert.
IP-adres bestaat uit 4 getallen (van 0 t/m 255), gescheiden door een decimale punt.
Elke pc moet IP-adres hebben, dat moet uniek zijn binnen het lokale net waarin de
pc bekend is.
Er zijn een paar adresreeksen die bedoeld zijn voor lokaal gebruik, o.a. 192.168.x.x
Die adressen worden niet door routers op het ‘openbare’ net doorgegeven en daarom
zeer geschikt voor lokaal gebruik.

In het venster ‘netwerk’—>Configuratie zorg je dat de regel
‘TCP/IP->huppeldepup Ethernet Adapter’ gemarkeerd staat en klik dan op
de button ‘Eigenschappen’
In de het venster dat je dan krijgt kun je een IP-adres opgeven en het subnetmasker.
Het IP-adres is dus 192.168.x.x , voor de x mag zelf wat kiezen.
Het subnetmasker is altijd 255.255.255.0
Afhankelijk van het gebruik moet er hier later nog een of meer DNS-adressen en/of
gateway-adressen opgegeven worden.
Om te controleren of er inderdaad een TCP verbinding met een andere pc in het
lokale net mogelijk is
gebruik je het PING commando met als parameter het IP-adres van een andere computer :

ping 192.168.1.2

je moet dan zoiets zien als :

Pinging 192.168.1.2 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.2: bytes =32 time<10ms TTL=255

etc…etc…

Het betekend dat in ieder geval de netwerkkaarten en TCP/IP
goed geinstalleerd zijn.

1.5 Schijven delen

Nu alle hard- en software geinstalleerd zijn is de gebruiker aan zet.
Iedere pc gebruiker kan zelf bepalen welke schijven of printers hij of zij beschikbaar wil stellen aan de andere gebruikers.
In een netwerk zoals we dat meestal gebruiken met alleen maar W95/98 pc’s is het
meestal zo dat wat je beschikbaar stelt, meteen ook gebruikt kan worden door alle
andere pc’s in het lokale net.

Om een schijf beschikbaar te stellen:

1. je opent ‘deze computer’ en klikt met de rechter muisknop op de schijf die je
    beschikbaar wil stellen.
  2. in het vester wat dan opent zie j o.a. de optie ‘delen’, die klik je aan.
    Dan opent een venster met 3 tabbladen, ‘Algemeen’,‘Extra’ en ‘Delen’.
  3. je vinkt het vakje aan voor de tekst ‘Gedeeld als’
  4. je bedenkt een naam en die vul je in achter de tekst ‘Sharenaam’
  5. je vinkt onder ‘toegangstype’ de gewenste mogelijkheid aan. (meestal ‘volledig’)

Klik op ‘Toepassen’ en ‘OK’ om af te sluiten.
Herhaal dit voor elke schijf die je beschikbaar wil stellen.

1.6 Schijven van een andere pc gebruiken

Een beschikbaar gestelde schijf van een andere pc kun je op verschillende manieren vinden.

Via de verkenner —>netwerkomgeving: daar zie je al de op het lokale net aangesloten
computers.
Ook kun je dubbelklikken op het icoon ‘netwerkomgeving’ op het bureaublad, verder is dat net zoals via de verkenner.
Ook kun je een computer zoeken via Start—>zoeken—>computer
In al die gevallen moet je wel weten wat de naam is van de computer die je wilt benaderen.

Voor veel gevraagde locatie’s op andere pc’s kun je snelkoppelingen maken op het bureaublad
of een drive-letter toekennen via de optie ‘Netwerkverbinding maken’

1.7 De beveiliging

Als je het Internet gaat delen moet je wel altijd een goeie firewall installeren voor dat je internet op gaat je hebt namelijk bestands en printerdeling aan gezet hiermee krijgen andere computers via Microsoft Netwerk toegang tot bronnen op deze computer.
Een goede firewall is http://www.zonelabs.com/zonealarm/zonealarmsupport.htm
http://www.sygate.com/products/shield_ov.htm
En zo zijn er nog wat goeie programma’s moet maar in een zoekmachine firewall in typen.
Hier kun je dan eventueel je firewall testen.https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Ik gebruik zelf een Linksys router http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=142&grid=5 met in gebouwde firewall hoef daarom ook eigenlijk geen firewall te installeren maar moet dat toch omdat er heel veel programma’s ongevraagd het internet opgaan.
Wat betreft routers (die vind je hier http://www.mr-at.nl/
) daar besteed ik nog een andere tread aan.
En wat betreft internet shearing programma’s dat laat ik graag aan iemand anders over.

Hmmmm opzich een aardig artikel, alleen zouden sommige dingen nog wel wat extra mogen worden toegelicht (vooral voor de net beginnende gebruiker). Indien dit in de artikel database wordt opgenomen wil ik het wel editten voor je :slight_smile:

Night Hawk,

Helemaal zelf geschreven?
Wellicht dat deze in de artikelendatabase van http://nl.cdfreaks.com opgenomen kan worden.

Als je er nog meer hebt, laat maar komen (zolang er maar geen copyright van iemand anders op zit :wink: ), we zijn altijd op zoek naar mensen die goede artikelen kunnen schrijven (voor zowel Engelstalige site als de Nederlandstalige).

Als MP|3 en Domi weer terug zijn van vakantie zal ik het wel met ze bespreken, als je wilt natuurlijk.

Ik had ook nog iets gestuurd naar de big boss van CDFreaks over internet delen als je kabel/adsl hebt, maar nog geen reactie terug…

Originally posted by TDI
Dit hoort volgens mij niet in dit forum thuis…

Als ik het mis heb hoor ik het wel en verplaats de Tread;)

Groetjes :cool:

Originally posted by Da_Taxman
[B]Night Hawk,

Als MP|3 en Domi weer terug zijn van vakantie zal ik het wel met ze bespreken, als je wilt natuurlijk. [/B]

Nee deze heb ik niet geschreven wel een beetje ge edit heb die man wel gemaild dat ik hem gebruik zat geen copyright op zover ik heb gezien.(Was hem al zelf aan het schrijven toen ik deze op cd vond)
Als die man het niet goed vind schrijf ik hem helemaal zelf en dan met installatie foto’s(ben systeem beheerder) en die tread die ik over de router ga maken maak ik helemaal zelf.

Ps
Had ik een naam geweten had ik die er wel bijgezet.

Wil jullie wel wat helpen:cool:

Laat maar komen die info Night Hawk, heel leuk.

mzzl

Dit hoort volgens mij niet in dit forum thuis…

Ziet er goed uit!

Volledig eens met Da_Taxman. Ik heb deze thread direct gesaved op mijn HD. Ik volg de forums al een hele tijd (pas nu zelf beginnen posten) en posts als deze van Night Hawk zijn voor mij een reden om te blijven komen.
Vooral niet in stealth mode gaan, Night Hawk !

Greetz.

[B]Night Hawk,

Wellicht dat deze in de artikelendatabase van http://nl.cdfreaks.com opgenomen kan worden.

Als je er nog meer hebt, laat maar komen (zolang er maar geen copyright van iemand anders op zit :wink: ), we zijn altijd op zoek naar mensen die goede artikelen kunnen schrijven (voor zowel Engelstalige site als de Nederlandstalige).

Als MP|3 en Domi weer terug zijn van vakantie zal ik het wel met ze bespreken, als je wilt natuurlijk. [/B]

Da_Taxman, ik heb ook nog een artikel over internet delen (wanneer je Kabel/ADSL hebt) misschien dat je interesse hebt om het in de artikelendatabase op te nemen?
(PS. Ik heb het zelf geschreven)

Originally posted by Thijs
[B]

Da_Taxman, ik heb ook nog een artikel over internet delen (wanneer je Kabel/ADSL hebt) misschien dat je interesse hebt om het in de artikelendatabase op te nemen?
(PS. Ik heb het zelf geschreven) [/B]

Altijd wel interesse denk ik…
Domi en MP|3 bepalen min of meer wat er aan artikelen geplaatst wordt, dus het is even wachten tot die van vakantie terug zijn. Maar stuur het anders naar Info@cdfreaks.com met een verwijzing naar deze thread.

Nu met de Nederlandstalige site denk ik dat misschien meer mensen hier geïnteresseerd zullen zijn in een inhoudelijke bijdrage, de kennis is in ieder geval zeer zeker aanwezig op dit forum.

[B]
Altijd wel interesse denk ik…
Domi en MP|3 bepalen min of meer wat er aan artikelen geplaatst wordt, dus het is even wachten tot die van vakantie terug zijn. Maar stuur het anders naar Info@cdfreaks.com met een verwijzing naar deze thread.

Nu met de Nederlandstalige site denk ik dat misschien meer mensen hier geïnteresseerd zullen zijn in een inhoudelijke bijdrage, de kennis is in ieder geval zeer zeker aanwezig op dit forum. [/B]

Ok, email gestuurd, ben benieuwd of ze het willen plaatsen
voor wie het al wil zien: hier , aan de rechterkant ‘Inetverbinding Delen’ klikken, liefst ook kijken of alles klopt (neem aan van wel) en toevoegingen ook graag laten horen

zeer verhelderend stuk, alleen kom ik elke keer w95/w98 tegen.
is het in w2k het zelfde of zitten er kleine verschillen tussen.
ga vooral zo door

Zeer goed gemaakt maar mijn voorkeur gaat naar een router uit, omdat ik dan geen computer hoef aan te laten staan + een router is sneller in data overdracht,en op deze manier heb je 2 netwerkkaarten in 1 computer nodig en daar heb ik geen plaats meer voor.
Maar veel mensen zullen hier echt hulp aan hebben zeer verhelderend opgeschreven.

Greetings Night Hawk
:cool:

Originally posted by Night Hawk
[B]Zeer goed gemaakt maar mijn voorkeur gaat naar een router uit, omdat ik dan geen computer hoef aan te laten staan + een router is sneller in data overdracht,en op deze manier heb je 2 netwerkkaarten in 1 computer nodig en daar heb ik geen plaats meer voor.
Maar veel mensen zullen hier echt hulp aan hebben zeer verhelderend opgeschreven.

Greetings Night Hawk
:cool: [/B]

Ging dat over mijn stuk :)? Zoja, bedankt, en mijn PC staat hier toch altijd aan, dus die is dan de server, jah af en toe vastlopertje, en dan moet de 2e pc maar ff wachten :stuck_out_tongue:

Originally posted by Thijs
[B]

Ging dat over mijn stuk :)? Zoja, bedankt, en mijn PC staat hier toch altijd aan, dus die is dan de server, jah af en toe vastlopertje, en dan moet de 2e pc maar ff wachten :stuck_out_tongue: [/B]

Ja Thijs dat ging over jou stukje :slight_smile:
By te way als je nu 2 netwerkkaarten gebruikt zien ze alleen de server bij je kabelaanbieder.Als je een hub er tussen zet zien ze alle computers bij de aanbieder en dat hebben ze niet :frowning: graag heb ik zelf mogen ervaren.En omdat mijn dochter (18) altijd aan het zeuren was en hier nog wat computers staan heb ik die router maar gekocht moet zeggen dit was een hele goeie investering al zeg ik het zelf.

Ps
Leuke Site
:cool:

Kewl Night Hawk! Komen der ook problem-solving-topics? :stuck_out_tongue:

Ik heb zelf netwerkje van 3(4) pc’s, 4 als men laptop der ook aanhangt…en alles loopt via een 100Mbit hubje.
Als ik data ga pompen, dus vanaf men laptop naar 1 van de pcs dan zie ik dat het collisionlampje eigenlijk bijna continu aanstaat. Dit komt lijkt mij niet echt ten goede van de snelheid…wat zou het kunnen zijn? Als je meer gegevens nodig hebt hoor ik het wel heh! :slight_smile:

Een computer met 2 netwerkaarten hoeft niet zichtbaar te zijn voor je provider indien je gebruik maakt van NAT protocollen. Deze protocollen laten het lijken alsof alle aanvragen van 1 IP adres afkomstig zijn.
Dat een computer met 2 NICs erin langzamer is dan een hardware matige router? Hmmmm bij LANs kan ik het me voorstellen, maar bij het delen van een ADSL verbinding of kabelinternet merk je er volgens mij nix van. Ik heb zelf als router freesco (Linux based, www.freesco.org) draaien en haal snelheden boven de 500k/sec (@home). Niet dit is ook zowat de max van @home (officieel zou die 486k/sec moeten zijn maar af en toe heb je een piek erboven).

Na die router heb ik een switch hangen met 4 andere computers eraan. Volgens die switch heb ik nooit een collision. Of het klopt? Kweet het niet, maar het gaat prima…

Ik heb trouwens een vet goedkope switch (Sky, onbekend merk…) en voor de rest allemaal 3COM nics: 1x 3c509 en 5x 3c905)…

Tot voor kort had ik idd ook een PC met 2 NIC’s als router.
Ik deelde m’n internet met Winroute Pro (NAT)
Daarna “verdeelde” ik m.b.v. een switch. (Ook een jopie-goedkopie, maar nooit collisions gehad) het signaal naar de andere drie pc’s.
Ook heb ik nog freesco als router geprobeerd, maar dat kreeg ik op m’n P-75 niet aan de gang. (Ook niet na tips van Dee-ehn :wink: en het freesco forum).
Ik denk zelf dat het komt, doordat ik twee precies dezelfde netwerkkaarten heb gebruikt in een pc.

Sinds kort heb ik dus een hardware router. Het verschil in snelheid is dus wel degelijk merkbaar. (Kabel)
Maar ik denk dat niet iedereen router centjes heeft.
Ik bedoel die dingen zijn lang niet goedkoop.

Maar, volgens mij, wel de snelste oplossing. En geen PC meer die dag en nacht op nix af aan staat.
Plus geen buren meer aan de deur, die vertellen dat ik die PC weer ff moet resetten :p.

Mzzl