Zelfvernietigende dvd

Frans bedrijf komt met zelfvernietigende dvd

Uitgegeven: 2 juni 2004 13:03
Laatst gewijzigd: 2 juni 2004 14:28

AMSTERDAM - Een Frans bedrijf heeft een wegwerp dvd ontwikkeld die de inhoud na ongeveer acht uur wist. Het is niet de eerste zelfvernietigende dvd. Het Amerikaanse bedrijf Flexplay kwam vorig jaar met een versie die na 48 uur op zwart ging. Dat meldt de Telegraaf op haar site.

De nieuwe dvd-d is net als de originele dvd gemaakt van polycarbonaat. De dvd-d bevat echter een extra deklaag die reageert op een oxidatieproces dat begint zodra het schijfje in contact komt met lucht. Het invallen van het zelfvernietigingsproces kan van tevoren worden ingesteld op 8 tot 24 uur.

De makers van de dvd-d beweren dat hun product een stuk goedkoper te produceren is dan de EZ-D van Flexplay. Bovendien zou de content op een eenmaal gewiste dvd niet of nauwelijks meer terug te halen zijn. Oplossingen om het schijfje te repareren zouden extreem moeilijk zijn.

Verhuurmarkt

Fabrikanten richten zich met de dvd-d’s op de verhuurmarkt. De producten geven consumenten eenvoudig toegang tot recente films en muziekproducties zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over het op tijd terugbrengen van de schijfjes.

De eerste film die uit zal komen op dvd-d is The Barbarian Invasions van Denys Arcand. Honderden andere films zullen volgen. Buena Vista Home Entertainment is vorig jaar al gestart met het uitbrengen van films op EZ-D. Ondanks de interesse van filmstudio’s, zijn zelfvernietigende dvd’s echter nog geen groot succes.

========================

Lastig als je tijdens het kijken in slaap valt en een dag later de rest wilt bekijken. :slight_smile:

Leve DVDshrink. :bigsmile:

Zou dit een succes gaan worden ??

Euuuuuuh, NEE. :stuck_out_tongue:

Disney heeft hier ook al eens mee geëxperimenteerd, bleek geen succes te zijn… lees hier (januari 2004)

Ook veel meer extra afval van al dat weggewerp van al die wegwerp dvds! :wink:

Gelukkig blijkt uit de tekst iets anders dan ik door de titel vermoede. Eén of andere James Bond actie waarbij mijn dvd-station de kans loopt op te fikken bij het self-destruction proces…

Bijdragen aan een wat schoner milieu zal het zeker niet. Denk dat de film en muziek industrie beter wat aan de prijzen kunnen doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, in geval van een redelijke prijs (slechts een klein percentage van de huidige prijzen), liever een originele cd danwel dvd koop dan dat ik er eentje kopiëer.

Tja het lijkt me niet echt bij te dragen aan een schoon milieu en het zal waarschijnlijk geen succes worden… we hebben dit inderdaad eerder gezien met zowel DVDs als VHS banden… voor zover ik weet zijn die producten destijds weer snel uit de schappen verdwenen!

Die 2view banden waren lachen … een paperclipje en je bent klaar :slight_smile:

Als nu de gehele dvd wegrotte binnen een maandje of zo (dus je legt het op je gazon en na een maand vind je er niks meer van terug) vind ik het wel een goed idee.
Maar of de videotheken hier erg blij mee zijn.

Laagje organisch anti-oxidant tegen spuiten met brekingsindex die niet interfereert met die van polycarbonaat (of gewoon heel dun laagje) en je bent klaar met die hap.

Moet je weer laten blijken dat je chemie studeert?! :stuck_out_tongue:

Nja hte is eens een keertje een niet IT-er die een beveiliging kraakt… da’s toch ook wel eens leuk? :smiley:

LOL :wink: :stuck_out_tongue: