Zelfdoding

vbimport

Hee,

Hoe denken jullie over de zelfdodingspil? Ik moet er een werkstukje over maken dus…kom maar op :slight_smile:

lijkt me wel een keer grappig om zon bende pillen te hebben en dan bijv. op Trance Energy te verkopen al xtc ofzo. kicke effect binnen 2 uur sta je dan te dansen in een zal met lijken

Ja da’s kut gein :slight_smile:
Ik vind heel die pil nix, ut word steeds simpeler om zelf moord te plegen

Ja, het wordt steeds simpeler.
Ik zie het al voor me.
“Oma hier is je hoofpijn pilletje”
“Truste, Oma”

Ik ben er wel voor die zelfdodings pil en ik zal ook even uitleggen waarom: Mijn opa is 2 jaar geleden overleden aan keelkanker. De beste man wilde zelf al niet meer leven. Niet omdat hij er geen zin meer in had, maar omdat hij niet normaal meer kon adem halen. Moet je je voorstellen dat je een heel jaar lang door een rietje (!) moet ademhalen… Mijn opa was absoluut een levensgenieter (en zeker goed bij de tijd), maar toen hij eenmaal kanker had en het steeds slechter ging (kon eerst niet meer lopen, toen niet meer praten, alles ging achteruit en steeds moeilijker ademhalen) wilde hij niet meer. Alhoewel dit natuurlijk erg moeilijk viel bij familie en geliefden, kon ik me het absoluut voorstellen dat hij dood wilde. Echter vond de huisarts het niet nodig (de hufter). Zij lieten hem liever kramperen met veel pijn, dan hem rustig in te laten slapen.

Ik vraag jullie: Heeft iemand z’n opa wel eens zien huilen, omdat hij snakt naar lucht en dood wil? Nou ik wel! Inmiddels is hij dood, maar heeft wel een hele tijd moeten lijden. Schandelijk!!! Ik hoop alleen maar dat hij niet teveel pijn heeft gehad…

Mijn opa is dus uiteindelijk (langzaam) gestikt…is dat soms wel een menswaardige dood!? :frowning:

Mijn opa was als een vader voor me en ik zal hem nooit vergeten… Ik hoop alleen dat niemand dit soort dingen (aan den lijve) meer hoeft mee te maken. Ik vind dat ieder mens het recht heeft om te beslissen over zijn eigen leven, alleen jammer dat m’n opa dat recht niet had…

Opa, ik heb veel van je geleerd…je was een wereld vent!

ik vind het maar niks, voor mensen die echt ziek zijn en niet meer te geneze zijn zou ik dat wel kunne begrijpen, maar’k hoop da ge da nie gewoon bij de apotheek kunt krijge want…

Zijn toch wel leukere onderwerpen om een werkstuk over te maken.(wel studie?)

Is er nu werkelijk zoveel veranderd in vergelijking met voorgaande jaren m.b.t. het euthanasie gebeuren in Nederland.

Er is nu een pil om je leven te beëidigen maar het traject wat daar aan vooraf gaat is toch nog steeds niet te vergelijken met het halen wat pijnstillers bij de apotheek.

Ik stel voor om een werkstuk te maken over de leuke kanten van het leven.

Ik lul maar weer wat.

succes

Ik ben er 100% voor MITS er een waterdichte controlle is op de verstrikking van zo’n pil. Het verhaal van Euphoria spreekt boekdelen.
De enige die 100% recht heeft om te doen met zijn eigen lichaam dat ben je zelf. Waarom moet iemand die vreselijk lichaamlijk/geestelijk lijd en er een einde aan wil maken door voor bv een trein te springen ? Veel mensen kunnen nog geen eens meer op die manier hun leven beindigen. Hoeveel mensen heb je gade geslagen op hun sterfbed die krom stonden van de pijn ? Wie ben ik om een ander te laten moeten lijden ? Wat is er verkeerd aan als iemand kiest om te stoppen met leven als het leven zo enorm zwaar en pijnlijk is ?
Nederland is massaal VOOR met uitzondering van de kleine extreme geloofsgemeenschappen. Respecteer het leven maar ook de keus om het lijden te willen beeindigen vind ik. Voor dus.

nou ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
ik bedoel: niet iedereen kan zomaar een eind aan zijn of haar wereld maken.

Originally posted by Brinta
[B]Zijn toch wel leukere onderwerpen om een werkstuk over te maken.(wel studie?)

Is er nu werkelijk zoveel veranderd in vergelijking met voorgaande jaren m.b.t. het euthanasie gebeuren in Nederland.

Er is nu een pil om je leven te beëidigen maar het traject wat daar aan vooraf gaat is toch nog steeds niet te vergelijken met het halen wat pijnstillers bij de apotheek.

Ik stel voor om een werkstuk te maken over de leuke kanten van het leven.

Ik lul maar weer wat.

succes [/B]

In plaats van argumenten te geven voor wat ik vraag begin je mijn keuze te bekritiseren. Het zal je verbazen maar ik heb naast cdfreaks een vrij belangrijk sociaal leven en, je raadt het al, dit is een belangrijke maatschappelijke kwestie…genoeg reden om er een werkstuk over te maken

In plaats van argumenten te geven voor wat ik vraag begin je mijn keuze te bekritiseren. Het zal je verbazen maar ik heb naast cdfreaks een vrij belangrijk sociaal leven en, je raadt het al, dit is een belangrijke maatschappelijke kwestie…genoeg reden om er een werkstuk over te maken

Als je gewoon eens goed zou lezen dan zie dat het grappig is bedoeld, bekritiseer je absoluut niet.

En het enige wat me verbaast is dat jij hier zo moeilijk over doet.

mzzl

Of zon pil er komt is naar mijn mening gewoon een kwestie van tijd gebeurt het nu niet dan over 5 jaar wel.

Want de levens van mensen worden nu gewoon gerekt en gerekt. Als mensen dat niet meer willen vindt ik dat ze de keuze moeten hebben voor een waardige dood.

Tja ik ben ervoor indien het onder controle verstrekt wordt en dan ook meteen genomen wordt onder toezicht van een arts…

En niet dat iemand komt van mijn man gaat vreemd, geef me maar een pilletje… je mag dan wel zelf over je leven beslissen mogen maar laat het dan wel alleen maar gebeuren dat het “noodzakelijk” is om over je leven te beslissen…

aan de ene kant niet, omdat iemand niet meer wilt ofzo, geen zin meer.

Maar wel als je iemand er mee uit zijn lijden kan verlossen. Mijn oma had kanker, nou, ik had haar liever niet zo zien lijden. Klonk op een gegeven moment als een koffiezet apparaat.

Was gewoon niet zoals ik haar ooit had gekend. Mensonterend.

Dus alleen om mensen de pijn “weg te nemen”

mits goed gecontroleerde uitgave ben ik er wel voor…
iemand die een eind aan z`n leven wil maken
kan het dan het beste maar zo doen dan door
zich bijv. voor de trein te gooien…dan bezorg je andere
mensen tenminste geen ellende…

Wat is eigenlijk de reden dat er geen zelfdodingspillen te koop zijn in de aphotheek ofzo? Je kunt toch zelf bepalen of je het koopt of niet?
Of zijn mensen bang dat het een crimineel goedje wordt. Dat mensen zon pil kopen en dan in het eten van een ander stoppen?
Komt toch, dat gebeurt toch alleen in films?

De grote angst voor de pil is denk ik dat het makkelijker wordt om jezelf het leven te ontnemen. Als iemand dan even in een dipje zit, of gewoon eventjes een beetje depri is, en hij neemt een pil, dan is hij dood. De hele kwestie met een pil is dat het onherroepelijk is.

De media geeft overigens een verkeerd beeld. Huib Drion die in 1984 ofzo de optie voor een dergelijke zelfdoding heeft geopperd had het niet over een pil maar over een proces dat een week duurde. Eerst nam je een bepaalde stof in, en als je echt door wilde gaan, de week erop een andere. Dit is heel moeilijk te ontwikkelen maar zoiets wilde Drion. De media hebben het toen echter ‘omgetoverd’ naar ‘De pil van Drion’.

Ik vind het maar niks!!!
Heeft een mafkees wat tegen je, pleurt ie die zooi in je drankje en zeg maar dag met je handje tegen het forum… zie je nooit meer! :frowning:

Duidelijk?! Is nix!!!

Ik weet het niet hoor, Als ik zo’n zeer indrukwekkend verhaal hoor van Euphoria denk ik JA die pil moet komen! maar het moet ook niet TE makkelijk worden, dus zeer strikte eisen. Maar wie bepaalt nu of zo’n persoon wel of geen recht heeft op zo’n pil…
Het blijft dus zeker moeilijk…

Greetz
Mess

De discussie over Euthanasie (of hoe je het ook pent) is al jaren actief in de medische wereld! Of het nou wel of nie kan!
Weet nie hoever het nu is, me ma weet het vast wel maar weet nie of ik zin heb in een uitleg van een paar uur! :wink: