Zelf ronde kabels maken

vbimport

Na veel topics te hebben gelezen wil ik zelf "rounded" cables maken, ik heb er teveel in zitten om die allemaal te kopen, althans het word dan een beetje prijzig. 1 scsi, 4 ide (waarvan 2 80 pins) 1 sblive (lijkt op een ide kabel) floppy natuurlijk.

Totaal dus 6 kabels die nogal wat ruimte in beslag nemen.

Jammer genoeg zie ik nergens staan hoe je zo'n zelfgemaakte kabel het best kunt issoleren... het schijnt dat je last krijgt (interferentie) met data wisselingen, oftewel, het kan nogal storingsgevoelig zijn, maar hoe test je dat.

Natuurlijk wil ik geen gegevens kwijtraken en als die zelf gemaakte rounded cables problemen veroorzaken, dan laat ik het liever...

In dat geval, zou ik dan het best rounded cables kunnen kopen of zit je dan met hetzelfde probleem?

Ik heb gewoon al mijn ATA100 Kabels die in mijn systeem zitten (8 ofzo) met trekbandjes 2 maal dubbel gevouwen en vastgezet dus mijn ata kabels zijn nu ongeveer 1,5 cm breed en ik heb nog geen storing kunnen ontdekken

Je kunt inderdaad het beste ze 1 keer dubbelvouwen en dat tapen.

Wil je toch ze zo rond mogelijk krijgen , dan moet je ze gewoon in elkaar draaien. In principe zul je niet veel last krijgen van storingen (lage spanningen) maar je kunt een spoel-effect krijgen en da’s niet de bedoeling. ook zet je hiermee de connectors onder grote spanning.

Hier komt een grote tip dus pay ATTENTION!!!

Je moet gewoon met een stanleymes de platte kabel precies in 5 stukken snijden. En dan niet helemaal maar tot een paar cm van de connector af. Deze 5 delen leg je op elkaar neer en tape-je eromheen en je hebt een vierkante kabel! Bij de ATA100 kabels is het een wat precieser werkje maar het kan wel.

Op dit plaatje zie je dat er 1 kabel zo gedaan is. De 1e kabel naast me cpu-koeler. Wat je daar ziet is de breedte en de dikte is de helft daarvan! Scheelt echt een hoop!!
Zie hier een schetsje:

okie gasten bedankt voor de hints ik zal die mannier die Wookie opert eens volgen, ik heb toch een rits met reserve kabels dus kan voort.

Trouwens wookie, wat voor camera heb je gebruikt om dat plaatje te schieten? want die wil ik iig NIET kopen :stuck_out_tongue:

[added]

zie ik onderaan het plaatje een stapel cd’s met daar bovenop een “reserve copy” van commandos III ? toch wel een slecht voorbeeld van een admin :stuck_out_tongue:

Originally posted by SoulShower
zie ik onderaan het plaatje een stapel cd’s met daar bovenop een “reserve copy” van commandos III ? toch wel een slecht voorbeeld van een admin :stuck_out_tongue:

ik zie maar 1 reserve kopie … en da mag :slight_smile:

je hebt helemaal gelijk, hehe, kan ik eindelijk deze: :bow: ook eens gebruiken :bigsmile:

Na heel wat gepruts en rekenwerk is het gelukt om alle kabels zodanig samen te binden dat ik eindelijk weer me moederbord kan zien :stuck_out_tongue: het geheel draait nu (bijna) een week zonder problemen!

Die ata100 kabel bleek het moeilijkste werkje te zijn… je gaat gewoon veel sneller de fout in als je niet precies genoeg bent in het snijden, wat dus bij mij mis ging… Ik heb daar dus maar niet mee verder gegaan, die andere ata100 is wel gelukt (heb daar wat meer tijd voor genomen, met loop en lampie erbij)

Al met al ben ik er erg tevreden over en zou het ook aan iedereen aan willen raden, je hebt niet zoveel te verliezen lijkt me, als je storing krijgt kun je het altijd weer op “een lijn” plakken.

Je moet gewoon heel precies te werk gaan met een stanleymesje. Die ATA100 kabels zijn idd een stuk lastiger. Nu heb ik het geluk dat de mijne behoorlijk lang zijn en ik ze dus wat makkelijker om kan leiden langs de zijkant van me cdrom ed, dus hoefde die nie te doen. Sterker nog ik heb maar een paar kabel gedaan waarvan ik er maar 1 in deze pc heb zitten. Toen geen zin meer! :stuck_out_tongue: Misschien is de rest ook doen als ik me verveel. :smiley:

Om eerlijk te zijn vind ik het gepruts met kabels maar een beetje “onzin”. Ik heb zelf om ruimte te creeeren in mijn kast, gewoon een bigtower gekocht (3 jaar geleden) en die gebruik ik nu ook weer voor mijn p4 systeem. Dat is voor mij echt de beste oplossing. Geen gezeur met drukke kabels, je kan overal bij. Enige nadeel: hijs zo zwaar om te sjouwen met lanparties :stuck_out_tongue:

Kep idd die ATA kabels gelaten voor wat ze zijn op 1 na dan :slight_smile:

enneh Massive, kep een biggy (aopen hq8) maar heb daarin nogal wat hangen, en de gaatjes en sleuven zijn nogal krap en dan is dit een perfecte oplossing en het heeft me amper wat moeite en geld gekost.

gewoon uurtje strippen en je bent een gelukkig(er) man :stuck_out_tongue:

IDD, al doe je alleen maar de ATA66 kabels, dat creeërt al een berg ruimte! De ATA100 kabels zijn vet lastig omdat die wat kleinere tussenruimtes hebben tussen de verschillende aders! :smiley: