Zaterdag gratis met de trein

Overgenomen van AT5:

Zaterdag gratis rijden in de trein

Het personeel van de NS houdt zaterdag publieksvriendelijke acties op het spoor. De conducteurs zullen geen kaartjes controleren. Bovendien krijgen passagiers folders uitgereikt over het hoe en waarom van de acties. Dat heeft VVMC-bestuurder D. Cijs maandag gezegd.
Het protest komt voort uit een CAOconflict tussen de vakbonden en de NS-directie. Het loonbod van de NS is onder de maat, stellen de bonden.
FNV Bondgenoten, CNV Spoorwegen en VVMC hebben de NS een ultimatum gesteld dat in de nacht van maandag op dinsdag afloopt. De bonden verwachten geen antwoord.

Het is niet de eerste keer dat het NS-personeel actie voert en het zal ook wel niet de laatste keer zijn denk ik.
Vandaag hebben de machinisten van de treinen rond 12 uur 's middags 10 minuten getoeterd om aandacht te vragen voor het CAO-conflict en dan nu zaterdag deze actie.

Hoe denken jullie over dit soort acties ?

Prima actie , zolang het niemand schaadt. En dat doet het nu zeker niet :slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
Prima actie , zolang het niemand schaadt. En dat doet het nu zeker niet :slight_smile:

Dat is wel erg kortzichtig, treinen laten rijden kost geld en ik neem aan dat de werknemers er niet voor gaan betalen, dus uiteindelijk betaald toch iemand het, en ik heb wel zo’n idee wie…

Originally posted by DoMiN8ToR
Dat is wel erg kortzichtig, treinen laten rijden kost geld en ik neem aan dat de werknemers er niet voor gaan betalen, dus uiteindelijk betaald toch iemand het, en ik heb wel zo’n idee wie…

Ja, ze kunnen ook gewoon alles lam leggen en niemand laten rijden, dan betaal je ook. Staken is nog altijd een recht en kost geld. Het wordt echter meestal niet zonder reden gedaan.

w00t zaterdag ff met de trein rijden :slight_smile:

meeting houden?:bigsmile:

Tja het is jammer dat ik zaterdag moet werken anders…

Ik vind het een steen goede actie… ze staken op een zeer vriendelijke manier. Ze zouden natuurlijk ook alles helemaal kunnen platleggen en het bedrijf een veel grotere schadepost aandoen. Neej, op deze manier brengen ze het bedrijf minder in het gevaar EN is de houding naar de consument, en dus ook zijn bereikbaarheid en begrip van een hoger niveau!

Originally posted by DoMiN8ToR
[B]

Dat is wel erg kortzichtig, treinen laten rijden kost geld en ik neem aan dat de werknemers er niet voor gaan betalen, dus uiteindelijk betaald toch iemand het, en ik heb wel zo’n idee wie… [/B]

De vraag ging over de actie zelf… en die schaadt niet direct iemand. Hiermee bedoel ik meer richting de mensen die afhankelijk kunnen zijn van de trein. Dat elke vorm van actie financiele gevolgen heeft , kan iedereen op zijn vingers natellen.

Als het personeel namenlijk gewoon het werk neerlegt , dan wordt het een grote chaos op het spoor en loopt er helemaal niks goed… dat kost past echt geld. Dit zou overigens niet worden goedgekeurd door de regering.

Als ik zaterdag met de trein moet koop ik in ieder geval geen kaartje , laat mij maar lekker kortzichtig zijn. De mensen met principes mogen van mij gewoon een treinkaartje betalen :slight_smile:

Originally posted by dansmug

Ja, ze kunnen ook gewoon alles lam leggen en niemand laten rijden, dan betaal je ook. Staken is nog altijd een recht en kost geld. Het wordt echter meestal niet zonder reden gedaan.

alleen sommige mensen gaan wel om élk meningsverschil staken. ik bedoel, de economische groei is nu niet zo groot, dus kan je ook naar mijn mening geen 4% loonsverhoging krijgen dit jaar (tenzij je wordt “opgeschaald”).
nou ja, zo lang we geen Franse toestanden krijgen hier (in de transportsector zijn daar elk jaar wel blokkades en stakingen) maakt het mij niet zoveel uit.
overigens is het verstandig om, mocht je zaterdag gaan treinen, wel een kaartje te kopen, want niet iedere machinist en niet iedere conducteur is lid van de stakende bond, en bovendien kunnen er (op de grotere stations) wel gewoon in- en uitgangscontroles plaatsvinden. en het zou toch lullig zijn als je op je plaats van bestemming ineens je kaartje moet laten zien dat je niet hebt…

De prijsstijgingen van de NS zijn trouwens ook niet mals…

Maargoed, dat terzijde. Wilde alleen ff melden dat je zaterdag toch een kaartje moet kopen aangezien de stakingen van de baan zijn. Gisteravond is er een akkoord bereikt tussen de de bonden en de werkgevers dussuh… geen gratis reizen!

idd. die NS belooft je een fijne zaterdag, kom je alsnog van een koude kermis thuis :frowning:

Originally posted by Totibbs
idd. die NS belooft je een fijne zaterdag, kom je alsnog van een koude kermis thuis :frowning:

Daar zeg je me iets… ze komen weer eens de beloftes niet na :smiley: