[XP SP2] Icoon verbinding met kruis, toch verbinding

Ik heb op mijn pc Windows XP Pro staan en sinds kort SP2 geïnstalleerd. Ik heb nu al een aantal keer gezien dat het icoontje met de draadloze netwerkverbinding een rood kruis kreeg, terwijl ik gewoon verbinding met internet had. Even later komt een ballonnetje met de melding dat er een verbinding tot stand is gebracht met het draadloze netwerk.

Niet dat het me stoord ofzo, maar ik vraag me af of iemand weet hoe dit komt.

Lijkt alsof de verbinding af & toe wegvalt?

Het gekke is dat dat ik op die momenten wel kan internetten en ook gewoon aan het internetten ben. Maar misschien heb je gelijk en valt de verbinding dusdanig kort weg dat het visuele deel wat vertraagd wordt weergegeven.

misschien energiebeheer op die vage router/je nic?

Dit is zeker het geval… Windows geeft dit allemaal vertraagd weer, dus het kan best zijn dat je verbinding slechts een picoseconde weg was (bij wijze van spreken althans) en dat je daar niets van merkt, terwijl Windows er wel een melding van weergeeft. Wat gebeurt er wanneer je je router en WLAN kaart dichter bijelkaar brengt?

Geloof dat de “vage” router de geest gaat geven. Om de paar seconde word de verbinding nu verbroken tussen de draadloze netwerkkaart en de router/switch. Dit gebeurd op alle pc’s hier in huis. Energiebeheer kent de router niet in zijn instellingen. Denk da’k er maar even mee naar de winkel moet, tenzij iemand anders nog een tip heeft.

Kan ook ‘overbelasting’ van je router zijn. Gewoon even de stroom eraf voor 5 minuten en dan kijken wat ie doet. Vooral ‘overmatig’ gebruik van Emule, Azureus etc die meerdere sessie’s openen geven dit soort problemen op bepaalde routers.

Kan het zijn dat je signaal gedempt wordt? Ben je bekend met het verhaal van de kooi van Faraday?

ps indien dit probleem nu steeds heviger wordt en jij in feite niets hebt veranderd, dan kun je mijn suggestie van hierboven vergeten.

HèHè. Bedenk nu dat het pas erger geworden is toen ik Kerio WinRoute geïnstalleerd heb. Andere pc’s hadden er alleen last van als mijn pc aan stond. Toen ik WinRoute uitschakelde waren de problemen over. DWZ het af en toe wegvallen is weer beperkt tot heel af en toe ipv frequent.

Mogelijk dat ik Winroute verkeerd heb ingesteld. Of een versie heb welke niet helemaal spoort met WinXP.

Kan het zijn dat je signaal gedempt wordt? Ben je bekend met het verhaal van de kooi van Faraday?

Ben ik mee bekend. Maar mijn WLAN monitor geeft een maximale signaalsterkte en maximale verbindingsqualiteit. Ik geloof niet dat dit dan te maken heeft met bovengenoemd verschijnsel van Faraday.

Maar is er ook iets te fabriceren wat mijn signaalsterkte ten goede komt? Er zijn namelijk wat locaties hier in huis waar de verbindingssterkte wat minder is dan gewenst. Ben momenteel dusdanig krap bij kas dat ik meer wat zie in een projectje om zelf wat in elkaar te knutselen dan een extra accespoint aan te schaffen.