[XP Pro] meerdere profielen of multiboot

Ik heb een eenvoudig systeempje met een 2,0 GHz celeron en een onboard videokaart. Hierop draaid een vrij zwaar 3d-tekenpakket. Op een schoon geïnstalleerde pc werkt dit nog vrij acceptabel, maar na iets meer software geïnstalleerd te hebben is er van dat acceptabele nog maar weinig over.

Omdat er toch weer een verse installatie aan zit te komen, wil ik het maar meteen weer goed doen.

Dus mijn vraag is of het al voldoende is om dit tekenprogramma in een apart profiel te draaien zonder internetverbinding, services, virussoftware ed. Of dat ik er meer verstandig aan doe om te gaan voor een dubbele XP installatie waarbij ik in het tweede geval de internetverbinding achterwegen laat.

Ik kan zelf wel gaan testen, maar omdat er zo veel tijd in gaat zitten en ik in het tweede geval iig tijdens de installatie geen data meer op andere partities durf te laten staan vond ik het verstandig om eerst hier eens wat rond te vragen. Mogelijk dat iemand hier al zegt dat een tweede profiel geen zin heeft ofzo. Andere tips of oplossingen zijn ook welkom.

Ik zou voor een apartje installatie op een aparte partitie gaan. Waarom? De resultaten die je kunt behalen door een ander “schoon” profiel naast je reguliere profiel te hanteren zijn nooit zo goed als de resultaten die je zou hebben bij een volledige cleane installatie. Het mag immers wel zo zijn da teen heleboel programma’s niet geheugenresident zijn, wanneer je onder het schone profiel werkt, maar het blijft zo dat veel zaken toch op een of andere manier de prestaties beinvloeden (al is het maar door een groter register).

Dubbele installatie is waarschijnlijk het makkelijkst en zeker het effectiefst…

ik zou kiezen voor de dubbele installatie
nu kan je gaan kijken wat nou veilig is en niet.
je kan bijv als het in jou config kan 3 schijven nemen
1 voor besturings systeem
1 voor andere besturings systeem
1 voor je data

dit met een rede omdat ik zelf ervaring heb gehad dat de schijf crashte en dus me data wat ik had op de 2 besturings systemen gewoon kwijt was, nu kan je switchen
het is wat aan de gekke kant maja 2x40 gig is kost niks meer tegenwoordig
beter iets meer uitgeven en dat je overal nog bij kan dan 1 schijf en pech is als het kapot gaat.

Mijn config biedt slechts plaats voor 1 interne harddisk. Momenteel is dit een 80GB Western Digital. Als dataschijf overweeg ik een externe disk aan te schaffen.

Ik overweeg wel meer, maar het geld ontbreekt nog wat… Zo’n optiplex systeempje is leuk voor office zaken, maar voor overige is het kl*te.

Bedankt voor reactie overigens.

aha een hell pc dus
heb je ook lekker veel ruimte in dat wordt dus lastig zijn wel ideaal als servertje

Hai,

Welke Optiplex heb je? Want ik heb een Optiplexje bij mijn ouders thuis staan en dat is zo een medium dingetje (maatje kleiner dan zijn grotere broer de GX1 en daar gaan twee harde schijven in hoor als het moet…

mzzl Dúnedain

Heb een GX1 (31x9x38cm) als server draaien. Is idd een kleine versie optiplex. Die andere (waar ik het nu over heb) is een GX60 (39x11x43cm). En voor zover ik weet past daar maar 1 schijf in.

Graag hoor ik een optie om een tweede erbij te plaatsen want ik zit eigenlijk wel te springen om ruimte.

Indien je van knutselen houdt moet dat wel lukken. Ik weet niet hoe die kast er van binnen uit ziet, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat bijna overal wel een hdd in te passen is… zolang je maar creatief bent :slight_smile: