[XP pro] Driver voor HP Deskjet 500c

Afgelopen week de pc van mijn grootouders onder handen genomen. Windows 98SE eraf en WinXP ervoor in de plaats. Alles werkt lekker, alleen de printer niet.

Het gaat om een HP Deskjet 500c. Wanneer ik de website van HP bezoek voor een driver vind ik een vermelding bij de XP-variant dat deze zich al in de driverdatabase van XP bevind. Dit is inderdaad ook zo, alleen raakt de printer er wat van streek van.

Tijdens het configureren de vraag om een testpagina kwam heb ik bevestigd. Dit had tot gevolg dat de inktcartridge in de “wisselstand” kwam te staan en het desbetreffende knopje op de printer begon te knipperen. Power eraf en er weer op resulteerde in een geprinte pagina met sterk vervagende onleesbare tekens. De printer is wel consequent, want bij mijn tweede poging (na een restart van XP) kwam er een exact gelijkende pagina uitrollen.

Herkend iemand dit en/of kan iemand mij vertellen wat ik eventueel fout heb gedaan, kan controlleren oid…

BVD

Reeds opgelost… en wat was dat simpel zeg :iagree: .

In tegenstelling tot de printers die bij mij in huis staan, is de 500c nog uitgevoerd met een enkele cartridge-slede, waarin naar keuze het zwarte, of het kleureninktpatroon in geplaatst kan worden.

Standaart-instelling in Windows 98SE is zwart. In Windows XP is dit kleur. Vandaar dat de cartridge in de “wisselstand” ging staan. En ik maar denken dat ie vast liep. Een restart van de printer resulteerde in het printen van een pagina met vage schimmige teksten, mogelijk dat dit komt door het beperkte geheugen in de printer.

Ik ben op het verkeerde been gezet door een engels forum elders op het wereld wijde web. Hierin werd exact hetzelfde probleem beschreven, waarbij gesuggereerd werd dat als XP werd opgestart met de printer standby dat ie wel juist werd geconfigureerd.

Verder is de printer niet plug 'n play volgens XP. Vandaar dat ik alle instellingen ben nagegaan. Ook de opstart en IRQ toewijzigingen in de BIOS.

Enfin, alles werkt nu. Kunnen de oudjes weer hun gang gaan.

Wie kan mij helpen. Ik heb een HP deskjet 500C, die ik wil aansluiten op mijn laptop, deze laptop draait onder Windows XP. Op de site van HP zijn geen drivers te vinden voor XP. De helpdesk geeft aan dat dit soort type printer niet compatibel is met XP. Een PMCIA kaart zou eventueel dit probleem kunnen oplossen. Is er iemand die mij zou kunnen helpen. Ik heb de printer met een parallele kabel aangesloten op mijn USB poort van mijn laptop.
Fons Theunissen

[QUOTE=fons-theunissen;1916656]Wie kan mij helpen. Ik heb een HP deskjet 500C, die ik wil aansluiten op mijn laptop, deze laptop draait onder Windows XP. Op de site van HP zijn geen drivers te vinden voor XP. De helpdesk geeft aan dat dit soort type printer niet compatibel is met XP. Een PMCIA kaart zou eventueel dit probleem kunnen oplossen. Is er iemand die mij zou kunnen helpen. Ik heb de printer met een parallele kabel aangesloten op mijn USB poort van mijn laptop.
Fons Theunissen[/QUOTE]

Probeer een nieuwe printer te installeren met de wizard in XP, dan krijg je onderweg ergens een lijst te zien van (HP) modellen waarvan de driver al in XP aanwezig is. Mogelijk staat die van jouw erbij, of het dan met die USB/parallel-adapter zal werken weet ik ook niet. Waarschijnlijk is het goedkoper om een nieuwe printer te kopen, dan verschillende types adapters uit te proberen (waarna het eventueel nog niet zal werken).

hai en welkom hier namens mij.

ff tipje… begin gewoon een nieuwe post dat is wel net zo handig als duidelijk voor iedereen hier. Ik snap je beweegredenen wel door het in een post te antwoorden die staat voor de drivers. Maar een nieuwe post is beter en het is geen crossposting als je antwoord er niet bij stond.

Dan mijn volgende opmerking… waarom ziet jouw XP die HP niet? Ik heb het hier geprobeerd en de drivers voor dat ding staan wel degelijk in XP dus ik denk dat je iets fout doet.

mzzl Dúnedain

Beetje vreemd dat de helpdesk zo reageerd. Op de site van HP staat bij de aangeboden drivers dat de driver voor XP al wordt meegeleverd met XP.

Ook wordt je doorverwezen naar http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bdd09005&lc=nl&cc=nl&dlc=nl&product=58058&lang=nl#" deze pagina voor meer informatie…

het probleem zit hem niet in de drivers die bij xp zijn bijgeleverd, die werken wel. (bij mijn ouders staat zelfs een 500 zwart wit printer zijn werk te doen)
De verloop van usb naar parallel is de bottleneck. Zelf heb ik eens zo’n probleem gehad met een usb muis die op een seriele poort moest aangesloten worden met behulp van een usb naar serieel. Dat werkte ook niet.

[quote=Crowley;1917171]het probleem zit hem niet in de drivers die bij xp zijn bijgeleverd, die werken wel. (bij mijn ouders staat zelfs een 500 zwart wit printer zijn werk te doen)
De verloop van usb naar parallel is de bottleneck. Zelf heb ik eens zo’n probleem gehad met een usb muis die op een seriele poort moest aangesloten worden met behulp van een usb naar serieel. Dat werkte ook niet.[/quote]

Kan dan zelf in de cable zitte, die is helaas niet door te meten!!
Dus probeer een andere kabel.
Weet niet of de Hp 500 serrie eventueel een netwerk aansluiting heeft voot een cable.

Kan je het eventueel ook via netwerk proberen.
Dat pas ik nog wel is toe bij gebrek aan de goeie kabel.