Woorden die ik nie weet uit te leggen

vbimport

yow
ik ben hiero bezig met een werkstuk op school
Ik mot ff wat woorden weten wat het betekend :stuck_out_tongue:
Het is een hele lijst :slight_smile:

Processor(weet nie precies hoe je dat moet uitleggen :p)
Chip
Sector
BIOS

Originally posted by cartman_cdz
[B]yow
ik ben hiero bezig met een werkstuk op school
Ik mot ff wat woorden weten wat het betekend :stuck_out_tongue:
Het is een hele lijst :slight_smile:

Processor(weet nie precies hoe je dat moet uitleggen :p)
Chip
Sector
BIOS [/B]

processor: het hartje van de computer; hij verzorgt allerhande rekentaken (zo min of meer beknopt uitgelegd…)

chip: dit is een stukje electronica waarin extreem veel circuits bijelkaar zitten gebakken (allemaal transistortjes enzow)

sector: een bepaald deel van een platter van een harde schijf

bios: basic input output system, deze regelt veel functies van een mobo/andere kaart; hierin worden veel instellingen gemaakt…

ps dit is een beknopte uitleg… voor dit soort uitleg kun je prima terecht op enkele sites waar ik de naam zo snel niet van weet… was zoiets van www.whatis.com of www.whatdoesthismean.com… moet je ff zoeken op google :slight_smile:

Sja dat omschrijven is soms nogal kut :slight_smile: Er is een Engelse site van, staat in me informatica boek, maar dat ken k niet vinden.
Kan op school nog wel s naar die file voor je zoeken maar DN hep het al wel aardig voor mekaar :stuck_out_tongue:

dan raadpleeg ik maar mijn boek over het installeren van hardware! (jaja, schoolboek)

processor: ookwel CPU genoemd, staat voor Central Processing unit en doet het belangrijkste rekenwerk in de computer

Chip: staat geen uitleg over in boek

Sector: is ook onbekend voor het boek

BIOS: Basic input/output system controleert na het opstarten de werking van componenten en zoekt daarna naar het besturingssysteem.

ik hoop dat ik heb kunnen helpen! :slight_smile:

Jongens jongens jongens toch , dat bakt hier dagelijks cd’s , werkt met amd en intel en weet niet eens een processor uit te leggen ? :slight_smile: 2e klas MTS :slight_smile:

Processor :

ook wel genoemd CPU : Central Processing Unit

Op zijn nederlands , CVE : Centrale Verwerkings Eenheid.

Dit IC (Integrated Circuit , kom ik dadelijk op terug) verwerkt instructies (input , signalen op de pootjes) die het opgelegd krijgt en geeft daar een bepaalde output (signalen op de pootjes) . Deze instructies zijn meestal rekeninstructies. De rekeninstructies maken gebruik van 1 of meerdere ALU’s.

ALU staat voor Arithmatic Logical Unit. Op zijn nederlands : Mathematische Logische Eenheid. De ALU verwerkt rekenopdrachten volgens een wiskundig en logisch schema.

Voorbeeldje ALU :

|----------------|
| R1 | R2 |
|----------------|
| A L U | <— Opdracht
|----------------|

R 1

Voorbeeldje werking ALU

Kloktik 0
In Register 1 (R1) wordt een waarde gezet , bijvoorbeeld 01
Kloktik 1
In Register 2 (R2) wordt een waarde gezet , bijvoorbeeld 11
Kloktik 2
De “opdracht” die de ALU krijgt is AND (logische AND)
Kloktik 3
De ALU geeft de waarde van de opdracht TERUG aan Register 1 (R1).

In assembly code :

MOV 01,R1
MOV 11,R2
AND (R1,R2)

Register R1 bevat dus nu de waarde 01.

In een simpele intel processor zitten meer dan 20 van dit soort registers. Voor primaire info raad ik je aan de Zilog Z80 processor te bestuderen.

Voor meer info kijk bijvoorbeeld eens in het boek :

De Intel 80386 , ISBN 90 6233 440 7

Tot zover de CPU en ALU

Chip :

Met een chip wordt in de volksmond bedoeld het kleine zwarte vierkantje dat een heleboel transistoren bevat.

een IC (Integrated Circuit) is een elektronisch circuit (een logische volgorde van input naar output via misschien wel duizenden omwegen) kunnen miljoenen transistoren bevatten.
Dit circuit wordt op een siloconenmateriaal gedrukt/geperst/gebrand/gesoldeerd. Dit noemt men de CHIP.

Deze transistoren kunnen voor diverse doeleinden worden gebruikt.

Er kan via ultraviolet licht dan wel elektronisch 1 malig een waarde ingeprogrameerd zijn ; De zogenaamde EPROM chip.

Zo zijn er ook nog de RAM chip , EEPROM bijvoorbeeld.

Sector :

Een sector globaal gezien een verdeling van een stukje over een groter geheel. Met betrekking tot een harddisk (ik neem aan dat het hier over gaat) heeft het betrekking op een stukje van een ingedeelde (geformatteerde) schijf.

Stel een pizza voor. Deze pizza in zijn totaal is de SCHIJF. De pizza is bedoeld voor zeg 8 mensen. Deze 8 mensen willen een deel van de pizza , een pizza punt dus. Elk hebben zij dus een SECTOR van de pizza.

Meer informatie : Het grote harddisk boek ISBN 90-229-3693-7

BIOS :

Basic Input Output System. In het nederlands : Globaal Invoer Uitvoer Systeem.

In het BIOS staan de standaard instructies die vertellen hoe het collectieve van de CHIPS ( de cpu , geheugen , controller ic’s en god weet wat nog meer je allemaal op je systeem aan chips hebt zitten dankzij controllerkaarten , moederborden , geheugenbanken , videokaarten en ga zo maar door) met elkaar moet praten. Het vertelt de CPU waar het zijn info vandaan haalt , het vertelt het de controller IC’s hoe het met het geheugen moet communiceren.

Het Basic Input Output System begint meestal met een POST.
POST staat voor Power On Self Test en controleert via bepaalde methodes (crc bijvoorbeeld) of het allemaal nog wel klopt wat het doet en of alles wat het nodig heeft aanwezig is ,zo niet dan geeft het meldingen af. (Start je computer maar eens op zonder memory of videokaart bijvoorbeeld , dan hoor je wat ik bedoel).

Als iemand ook tegen je zegt dat hij “even de BIOS in gaat” om hier zijn power management te regelen en dergelijken dan gaat hij dus ECHT NIET het complete Basic Input Output System veranderen , hij wijzigt enige parameters in de werking ervan.

De naam CMOS is weer een heel ander verhaal , CMOS komt van Complementary Metal Oxide Semi-conductor en behoudt informatie die ook nodig is als de computer uitstaat. Hierbij kun je denken aan de datum en tijd. Om deze info te behouden heeft het dus WEL een continue voeding nodig. Deze wordt meestal geregeld via een accu of batterij.

Ja Belvedere zo kan ik ook beginnen, maar of Cartman het nu nog snapt :slight_smile:

Leuk dat stukje assembly btw :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Ja Belvedere zo kan ik ook beginnen, maar of Cartman het nu nog snapt :slight_smile:

Leuk dat stukje assembly btw :slight_smile: [/B]

As ie dit niet snapt moet ie terug naar 2e klas MTS :slight_smile:
Ik leg het potdomme helemaal in het nederlands uit , klare taal en geef boeken en isbn nummers waar hij meer info kan verkrijgen.

Hoe duidelijk wil je het hebben !?!?

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

As ie dit niet snapt moet ie terug naar 2e klas MTS :slight_smile:
Ik leg het potdomme helemaal in het nederlands uit , klare taal en geef boeken en isbn nummers waar hij meer info kan verkrijgen.

Hoe duidelijk wil je het hebben !?!? [/B]

Jah dat klopt, hij zal het ook wel vatten… maar ik kan je genoeg mensen noemen die het nooit zullen vatten

nothing personal btw :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Ja Belvedere zo kan ik ook beginnen, maar of Cartman het nu nog snapt :slight_smile:

Leuk dat stukje assembly btw :slight_smile: [/B]

Ja, heel duidelijk alleen idd zoals dee-ehn zegt, hier over assembly beginnen is niet echt nodig!
Ik denk dat 85% hier niet weet wat het is!

Ik deed dat stukje assembly er alleen maar in om wat nieuwsgierigheid te wekken :slight_smile:

Iedereen kan binnen 5 minuten een redelijk basic programma schrijven , en misschien ook nog wel begrijpen wat

10 PRINT " Hello World "

na het uitvoeren op het scherm brengt.

Assembly is gewoon de core … na assembly is er alleen nog maar de elektrische stroompjes… Mensen vergeten graag dat een CPU niet meer is dan een takkelange formule vertaalt in transistoren.
Het 1e boek De Intel 80386 , ISBN 90 6233 440 7 gaat hier dieper op in , daarom dat stukje assembly.

De kids weten niet meer wat assembly is , waar gaat het heen met de wereld :slight_smile:

Anyhoo , genoeg van mijn technisch gezwets en motivatie , ik hoop dat het cardman duidelijker is geworden , daar ging tenminste de thread om…

Zeg cartman , laat eens wat horen , was het duidelijk of nie ?

Op www.whatis.com kan je al je antwoorden vinden op dit soort vragen.