WinXP proffessional

Prettige feestdagen voor iedereen !
Na de installatie van WinXP vind ik mijn DVD en CDwriter niet meer terug. Ik heb via het config. geprobeerd ( nieuwe hardware zoeken ) om deze te laten dedecteren door windows maar zonder resultaat.
Alle ander hardware, zoals twee netwerkkaarten, scanner, USB , printer, enz. zijn wel goed geïnstalleerd .
Kan iemand mij een tip geven aub ?
Ik werk met een Athlon Thunderbird 800 Mhz, Asus A7V moederbord met een Via Apollo KT133 Chipset en 256 MB SD ram.

:confused:

Dank U

Zie je de drives wel in je apparaatbeheer staan?! (configscherm -> systeem -> hardware -> apparaatbeheer)

Heb je een ASPI manager geïnstalleerd?! (haal ForceASPI @ www.cdrsoft.cc)

In het configuratie scherm, system, apparaatbeheer, vind ik de drivers niet terug.
Dus ze zijn niet geïnstalleerd.
Daar ik mijn DVD of CD writer niet kan gebruiken is het dus ook niet mogelijk van deze te installeren.

Zie je bij opstarten, dus voordat Win opstart, wèl de drives staan?! Of ook dan niet?!
Zie je ze niet dan zijn ze niet goed aangesloten. (kapotte IDE kabel òf gewoon los) Zit het goed met de master/slave setting?!

De drivers bij het opstarten zal ik eens kontroleren. Tenminste als ik snel genoeg ben voor ze te kunnen lezen.
Wat betreft de Master / slave en IDE kabels is alles OK.
Ik werk nl. met apparte HD’s is een mobile Rack en zo heb ik er een 6 tal ( voor de 2 zonen, vrouwtje ) met elk hun eigen besturingssysteem.
Deze werken allemaal opperbest.
Nu werk ik met Win 98SE .
Op de HD waar Win XP opstaat is nog geen enkel ander PRG. geïnstalleerd.
Wat ik nog wel moet vermelden is dat het opstarten van Win XP minuten lang duurt.

Hugo.

Voor alle zekerheid heb ik de HD in een nieuw rack geplaatst en de jumper settings nagekeken.
Maar alles blijft hetzelfde.
Bij het opstarten kan ik zien dat de IDE drivers worden geladen.
Van de drivers voor mijn Cd writer of DVD zie ik echter niets.
Het gaat wel verschrikkelijk snel.
In het config. scherm, hardware, apparaatbeheer onder IDE/Atapi controllers staan de drivers voor het primaire IDE kanaal, Secundaire IDE kanaal en Via bus IDE controller.
Deze werken allen perfect.

misschien domme vraag maar kan wel belangrijk zijn:
Heb je toevallig geen scsi apparatuur steken scsi word niet ondersteund (adaptec allezins) door xp gewoon drivers van win 2000 nemen. Als je ide cdrom hebt vergeet wat ik gezegd heb

De DVD is van het merk Hitachi en de CD writer is een Teac allebei IDE.
Wel is er een driver geladen voor SCSI apparaten maar ik denk wel dat dit normaal is ???
Wat mij wel veronrust is de lange opstarttijd van Win XP (4 Ã 5 min ), volgens mij wijst dit erop dat windows naar iets zoekt maar het niet vind.

Hugo.

FF voor de duidelijkheid, je ziet dus bij je apparaatbeheer, onder CDroms (ed), niks staan?!
En bij opstarten zie je ook geen CDroms verschijnen? En in je bios? Ook zeker nie dan.
Dan zit er toch het 1 of ander niet goed aangesloten! Probeer eerst is met alleen 1 drive aangesloten, de andere helemaal loshalen.

In de Bios is alles OK.
In apparaatbeheer staan geen CD roms vermeld.
Als er iets mis moest zijn met de aansluiting bv. van de IDE kabels dan zouden mijn andere HD’s ( ik werkt met mobile rack’s ) ook niet werken.
Ik wissel regelmatig, ( zojuist nog ), van rack en deze werken allen perfekt. Alleen het rack met de HD waar Win XP opstaat niet.
Dit rack heb ik ook al verwisseld met een ander waar ik zeker van ben dat het goed werkt, doch…
Ik heb mijn PC rechtstreeks opgeboot van de cdrom waar XP opstaat om hem te installeren.
Dus zou je toch normaal wel denken dat hij deze zo en zo moet herkennen hé.

En als je die HITACHI ontkoppeld en alleen WINXP met de TEAC CDROM opstart.

Ik zal het proberen al begrijp ik niet goed waarom.
Alles werkt toch met al de andere HD’s.

Verwijder de via chipset drivers, bij mij was het daarna ok. Met de driver geïnstalleerd was ik mijn plextor kwijt ( master op ide 2)
De dvd (slave op ide 1) zag ik nog wel.
Veel succes;)

De via chipset drivers heb ik verwijderd, dit echter zonder resultaat.
Deze morgen om 8.30 h ben ik er dan weer aan begonnen.

Ik heb Win Xp prof. terug helemaal opnieuw geïnstalleerd.
Mijn DVD-rom ( Hitachi GD 2500, master ) en CD writer ( Teac CD-W45E, slave ) worden in mijn bios herkent. Zij zijn ook Win XP compatible, dit heb ik opgezocht op de MS web-site.
Zij staan allebei op mij Secundaire IDE poort aangesloten en er is
niets aan de hand met de aansluiting.
De installatie word gestart vanaf de CD rom van XP, ( de bios ondersteunt dit ).
De installatie verloopt zeer goed tot op het punt dat je uw werkgroepnaam moet invullen. Win XP vraagt daarna om de DVD- rom terug in E:/ te plaatsen ( hij is er echter niet uit geweest ).
Bladeren help niet, want hij vind mijn DVD rom ( E ) niet meer .
Maar mijn HD is in twee partities verdeeld ( C en D ). Op de D partitie heb ik een copy staan v/d cd rom van Win XP. Dus verwijs ik naar de D partitie ( D:\i386 ) en de installatie verloopt daarna vlekkeloos.
Doch de DVD en CD RW worden weer niet herkent.
In apparaatbeheer is geen van de twee te bespeuren.
Wel staat er onder IDE ATA / ATAPI Controllers

1. Primair IDE kanaal
  2. Secundair IDE kanaal
    3.Via bus master IDE controller.
    Deze laatste heb ik al eens verwijderd maar word elke keer bij het opstarten terug herkent.
    Wanneer ik de Eigenschappen opvraag van de secundaire IDE controller word er vermeld dat deze korrekt werkt.
    Het stuurprg. bevind is C:\windows\system32\drivers\atapi.sys en storprop.dll
    Ik heb deze eens willen vervangen door de atapi drv van win98SE maar deze word niet aanvaard.
    Ik heb de driver ook eens verwijderd ,maar hij word autom. terug gezet.
    Misschien kan iemand me zeggen waar ik deze drv. ( *.inf bestand ) kan terug vinden op de CD van Win XP ( naam.inf )
    Dan kan ik deze eens handmatig installeren.
    Ook nog even vermelden dat ik op mijn moederbord 2 IDE ATA 66 en 2 IDE ATA 100 aansluitingen heb.
    De HD zit op IDE 1 en de DVD / CDRW op IDE 2 van de ATA 66.
    De orginele drivers van mijn moederbord ( Asus A7V ) kan ik echter niet installeren daar …mijn DVD niet werkt.
    Ik ga er nu mee stoppen ( 22,15 h ) want ik ben helemaal ten einde raad.

Kijk in COMPUTER MANAGEMENT of je CDROMS wel worden herkent.

zet is een van de spelers op slave van ide 1 en probeer het dan nog eens je hebt kans dat het dan wel lukt
soms wil windows niet verder kijken als de master als er niks op slave van ide 1 zit

suc6

't is toch ondr xp he?doe het volgende
start-uitvoeren-regedit
HKEY-LOCAL-MACHINE\SYSTEM\CURENTCONTROL SET\CONTROL\CLASS{4D36E965-E325-11CE-BFC1~08002BE10318}
REMOVE UPPERFILTERS EN LOWERFILTERS
DAT IS 't.
laat nog iets horen of het gewerkt heeft?

Originally posted by jahweh1950
start-uitvoeren-regedit
HKEY-LOCAL-MACHINE\SYSTEM\CURENTCONTROL SET\CONTROL\CLASS{4D36E965-E325-11CE-BFC1~08002BE10318}
DAT IS 't.

Ik ga het zo proberen, eerst even van schijf verwissellen.

Originally posted by jahweh1950
start-uitvoeren-regedit
DAT IS 't.

Ik heb de sleutel
goed gevonden.
In deze map zitten nog ook nog 3 andere mappen :
0000
0001
proporties

Ik heb dit alles eens goed bekeken maar zou niet weten hoe ik
REMOVE UPPERFILTERS EN LOWERFILTERS moet toepassen ?
Ik vind daar nergens iets van terug.
Kun u me zeggen hoe ik dit juist moet doen ? ( NL versie XP )
Dank U,

\class\ daar staat dan {4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} dit aanklikken dan ziet gij rechts verschillende regels staan daar staat upperfilters en lowerfilters ergens tussen die moet gij gewoon verwijderen.
Goed opletten ik denk dat gij verkeerd zit?
ik heb het juist bij mij nog nagekeken het werkt.