WindowsXP installeren via netwerk

Ben student en heb niet veel te besteden :stuck_out_tongue: . Heb nu een Dell Optiplex gekocht met een 500MHz Celeron processor. Weer een stuk beter dan ik had, maar eh, geen cd-rom speler. Past alleen zo’n slimline speler in. Maargoed. Nou wou ik XP via mijn netwerk installeren.

Ik weet alleen niet hoe :sad:

Kan iemand mij misschien in de goede riching … schoppen … of zoiets?

BVD

Met behulp van een andere pc de gehele inhoud van de cdrom overpiepen naar je Optiplexje en gewoon setup draaien vanaf de harddisk.

Let wel dat je dan geen schijven moet gaan formatteren/partitioneren :slight_smile:

Kan ik dan de setup draaien vanaf een opstartdiskette oid? Mijn “Optiplexje” is namelijk nog besturingloos. Bestaan hier tools voor om vanaf die optiplex verbinding te maken met een andere pc of andersom?

Genoeg tools , Novell Lite , Norton Commander , Lap Link , Pc Anywhere, you name it.
Sommige passen zelfs op een bootflop. Neem eens een kijkje op www.bootdisk.com

Inmiddels gelukt.

Eerst met een win98 opstartdiskette m’n schijf gepartitioneerd en geformateerd. Vervolgens van bootdisk.com een netbootdisk gedownload. En een connectie gemaakt met de gedeelde cdrom van mijn andere pc. Vanwege een rotte netwerkkabel de handel na een aantal pogingen eerst even naar de andere pc overgezet. Setup.exe werkt niet in een dos-omgeving dus na het laden van smartdrv gekozen voor winnt in de i386 map. Nadat ie alle benodigde bestanden naar de c-schijf had gekopieërd wilde hij opnieuw opstarten waarna het proces weer van vooraf aan begon. :a Na de c-schijf bootable gemaakt te hebben ging het beter :stuck_out_tongue: XP draaid nu in ieder geval.

Zou zeggen, bedankt voor de hulp…

Haha

Ben ik weer…

De Dell Optiplex is nu één vd pc’s de “over” zijn. Lijkt me leuk om hier dan een server van te maken. Heb al eerdere “server-projecten” gehad, maar nooit afgerond.

Huidige schijfindeling is (schijf 20 GB):
hda1 /boot (50 MB) ext3 (gehide, bedoeld als Grub boot-partitie)
hda2 systeem (3 GB) ntfs xp geïnstalleerd
hda5 swap (500 MB) NTFS wisselbestand XP
hda6 algemeen (5 GB) fat32 partitie zowel benaderbaar voor Linux/GNU als Windows
…unallocated space (ongeveer 10 GB) voor partities Gentoo (heb partition magic gebruikt om te partitioneren. wilde linux alleen zelf zijn parties maar laten aanmaken)

Probleem is nog steeds dat ik geen cd-romspeler heb. Wanneer ik de kast opengooi en er tijdelijk een cdromspeler aan hang doet ie zo gek dat ik deze optie maar achterwege laat.

Wat is nu de beste manier om Gentoo te installeren. Ik heb momenteel Gentoo 2004.2 (installatie cd + packages cd).

Ik heb een pc staan met Win98SE + netwerkkaart + crosslink cable
Mijn pc kan overigens ook met PXE via netwerk booten. Hiervoor heb ik geloof ik wel een DHCP server voor nodig.

Idee is misschien op een van je andere pc’s de cds van Gentoo te branden als ISO bestand en deze doormiddel van Deamon tools dan weer aan een virtuele drive hangen die je weer shared en met een bootflop deze share dan aanroept

Sorry, deze begrijp ik niet helemaal. De twee cd’s die ik heb kan ik als iso zowel op de Dell Optiplex zetten als op mijn zogenoemde “hulp-pc”. Deamon Tools heb ik ook. Dus ik kan op beide pc’s de beide cd’s in twee virtuele drives zetten. Start ik op met “een” bootflop is de Deamon op de Dell Optiplex niet actief. En op de “hulp-pc” heb ik zo hetzelfde principe als de cd-speler die hierop wel aanwezg is. Begrijp me nie verkeerd, ik wil graag leren, maar ik snap dus niet helemaal wat u bedoeld.

Zal morgen Gentoo maar even op de “hulp-pc” zetten en deze als TFTP-server en DHCP-server laten fungeren. Dit is éen van de alternatieve installaties beschreven door Gentoo. Kijken wat hier uitkomt.

Wel ff lastig zo, maar als de handel er eenmaal opstaat heb ik in principe geen cd-romspeler meer nodig.

Wat ik bedoel is een andere pc als cdrom/dvd tower te laten functioneren maar dit werkte bij jouw dus niet. ik heb het zelf nooit gepropeerd ik zal morgen avond even kijken als ik thuis ben

Het liefst voer ik die operaties altijd softwarematig uit. Om de hardeschijf even los te halen en in een andere pc te drukken moet ik de halve pc slopen (nadeel van zo’n klein handzaam slimline pc’tje).

“Hulp-pc” is even veranderd in een Gentoo-server. Mis alleen de kennis om even een verbinding te leggen via netwerkkaart. Denk iig dat voor Linux doeleinden een cdrom-station sharen in een Unix-omgeving makkelijker is dan in een Windows-omgeving.

Weet iemand misschien nog een pagina waar de “Alternatieve installatiemethoden” van Gentoo iets uitgebreider uitgelegd staan. De uitleg op de site van Gentoo zelf is dusdanig dat ik met mijn beperke basiskennis niet erg ver kom.