[Windows98 setup] Packard Bell

Hey,

Een vriendin van me heeft een oude pc van haar pa meegenomen naar haar studentenkamer om er wat mee op internet te kunnen en nu en dan wat te typen. 't Is een Packard Bell 166Mhz met 16MB Ram.

Er stond Windows95 op, maar ook nog een hoop overbodige programma’s die de pc nodeloos vertraagden en zaken als Gator stonden er ook op, dus leek het ons geen slecht idee om de handel eens te formatteren en er Win98 op te zetten.

Met een opstartdiskette raken we tot in DOS en hebben we de C: kunnen formatteren, maar wanneer we setup willen runnen van de CD, geeft ie een vage melding dat het programma te groot is om te laden (setup.exe). Met een CD van Win95 lukt het wel, maar da’s een upgradeCD, dus die vraagt naar een vorige versie die ik hier niet zo direct bij de hand heb. Thuis wel, maar eigenlijk zou het weinig helpen, aangezien we liever Win98 erop hebben.

Is 16MB te weinig om Win98 te installeren? Want da’s namelijk het enige waar ik zo meteen kan opkomen als reden waarom Win95 setup wel wil laden en Win98 niet (beide setup.exe bestanden zijn ongeveer 3MB groot, dus de bestandsgrootte kan het niet zijn, maar misschien is het een check van Win98 omdat 16MB te weinig is). Of kan het ook aan Packard Bell liggen? Dat die een speciale restoreCD willen ofzo zoals Compaq of dat je er gewoon geen nieuwere Windows kan opzetten?

16 mb ram lijk mij van niet. ik ken iemand die heeft een 4/86 en 20mb ram. en win98se draaid er normaal op (niet snel). misshien wat meer ram er in zetten

Die 16MB zullen de oorzaak van dit probleem niet zijn. Ik heb zelf 98 nog gerund op een p1 met maar 4mb (ja dat is een zieke config;)).
Boot je die computer van floppy of van cdrom? Indien je van floppy boot, controleer eens of er XMS geheugen aangemaakt wordt… en eventueel ook EMS (niet nodig voor 98setup).
Indien dat niet het geval is, kun je in de config.sys met de regel:
device=himem.sys /testmem:off
XMS geheugen aanmaken.
Je kunt natuurlijk ook ff de 98SE bootdisk van www.bootdiskcom downloaden :).

Wat ook de oorzaak van je probleem kan zijn, is de partitionering van je harde schijf. Soms zetten OEMs een zeer kleine partitie als eerste op de schijf, waardoor het installeren en booten van andere software dan de meegeleverde rescue-software onmogelijk wordt. Met het programma PT-Edit (meegeleverd met Partition magic) kun je onder DOS kijken welke partities een hdd allemaal heeft en kun je deze verwijderen, door zowel het type, als alle attributen van de HDD in respectievelijk 00 en 0 te veranderen. Hierna kun je de HDD fdisken en dan zou het moeten werken.

Werkt het dan nog niet, laat het ons weten :slight_smile:

Dankjewel!
Nu kunnen we weer wat nieuws proberen :slight_smile:
In het BIOS staat “CDROM” niet bij de boot-options, dus ik moest van diskette opstarten. Die diskette had ik inderdaad van www.bootdisk.com gehaald :). Maar zowel met die van Win98 als met die van WinMe krijg ik diezelfde melding. (of maakt alleen die van Win98SE dat XMS aan?). Ik zal eens kijken wat er op die bootdisks staat in de config.sys en indien nodig die regel toevoegen.

Kan ik met fdisk ook die extra informatie zien? Of gaat dit enkel met PT-edit? Fdisk zei me dat het een 1,7Gb disk is, 100% gebruikt en ik heb er een gewone primaire DOS partitie van gemaakt en geformatteerd in FAT16 (de setup van Win98 op FAT32 gaf dezelfde foutmelding en om de setup van Win95 te proberen moest ik FAT16 gebruiken).

Die extra informatie is onder FDisk niet te zien… daarvoor heb je een programma zoals PT-Edit nodig…

Ik heb zelf al verschilende keren het zelfde gehad. Ikkreeg/krijg altijd die fout melding als ik de pc opstart met de opstart diskette en hem daarna formateer en gelijk setup daarna op wil starten. Echter als ik eerst weer de pc reboot met de 98 se opstartdisk geen vuiltje meer aan de lucht.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

D@RKNeSS