Windows XP & Windows 98SE naast elkaar laten draaien lukt me niet

Ik heb eerst windows XP geinstalleerd en daarna wilde ik windows 98 SE erop zetten in de hoop dat windows dit zag en daar een multibootmenu van bijmaakte voordat ik één van de 2 zou starten. Wat schept mijn verbazing: Hij start alleen maar windows 98 op! Terwijl ik hem in de directory win98 had gezet. Alles teruggezet met ghost (perfect progje!) en daarna met de helpfunktie in windows xp gezocht op multiboot. Daar zeiden ze: je moet de andere besturingssystemen op een andere volume en op een fat 32 zetten. Dat heb ik gedaan: windows xp op c: en windows 98 op g: (Fat 32) geinstalleerd en verdomd hij start weer met windows '98 op zonder dat ik kon kiezen tussen de 2 besturingssystemen!!! Wat doe ik verkeerd? Met windows 2000 en windows 98 kon ik dat voorheen wel!

Wie weet wat ik verkeerd doe of heeft suggesties?

Waarom ik dit doe? Ik wil windows 98 alleen voor de spelletjes gebruiken en voor de andere dingen windows XP Professional.

Eerst Win98 installeren en daarna Windows XP?

Bij Windows 2000 heb je in ieder geval wel de mogelijkheid om dan een multiboot te creëren. Met Partition Magic kun je het ook achteraf nog doen.

tjeemeeh wat reageer jij snel man! Je bent vandaag dus niet op de hcc beurs? ok, je reaktie: dit kan ik inderdaad ook proberen was ik nog niet opgekomen… Stom maar waar! Alleen heb ik dan weinig aan mijn imagefile van Ghost en kan ik alles weer installeren eerst win98 en winXP ok dit ga ik proberen het is vandaag nog tenslotte zondag en heb er dan nog de tijd voor!

Bedankt en je ziet nog wel op dit forum van me of dit wel gaat!

Thanks!

Greetings from here,

F.K.:wink:

wat je misschien had kunnen proberen doen was een kopie maken van je boot.ini (voor install van win98) en dan win98 installeren en zogauw win98 geinstalleerd is de ouwe boot.ini terug zetten maar dan alleen 1 regel erbij zetten zodat hij ook weet dat je 2 OS hebt geinstalleerd.

durf niet zeker te zeggen of dit zeker werkt maar het is het proberen waard.

idd W98se eerst installeren en dan pas XP. je kunt de 2 zelfs op dezelfde partitie installeren, laat maar even weten of je dat belangrijk vind (of dat je het op aparte part. zal installeren) want dan zal ik dat uitleggen…

Jammer genoeg krijg ik het niet (meer) voor elkaar, maar dat komt door me memory (1,5 gb) de install gaat compleet de fout in, maarja is een ander verhaal.

SoulShower: ik wil inderdaad de 2 besturingssystemen op één partitie hebben zodat ik maar één imagefile hoef aan te maken. Jij weet de oplossing hiervoor? Ik ben benieuwd…

Alvast bedankt!

:slight_smile:

nou ok, dan gaan we dan :slight_smile:

[list=1]
[li]Installeer en configureer Windows 98se in C:\Win98se zodat je hiermee goed kunt werken (drivers en de hele mikmak)
[/li][li]Vervolgens kies je ervoor om de swapfile van W98 op een andere partitie dan C aan te maken (deze computer / systeem / prestaties / instellingen voor het virtuele geheugen zelf opgeven)
[/li][li]Reboot je systeem
[/li][li]Omdat je de swapfile nu ergens anders hebt staan dan c:\win98se kun je nu WEL deze folder copieren naar D:\ (kan niet als je dit probeerd met nog de swapfile onder deze folder)
[/li][li]copieer himem.sys & smartdrv.exe naar C:
[/li][li]edit autoexec.bat en plaats deze regel D:\smartdrv.exe
[/li][li]edit config.sys en plaats deze regel D:\himem.sys
[/li][li]copieer sys.com, smartdrv.exe, himem.sys, config.sys en autoexec.bat naar [B]d:[/B] en NATUURLIJK de inhoud van de i386 folder
[/li][li]Reboot systeem nu op in dos (F8 of CTRL ingedrukt houden tijdens het starten van Win98se)
[/li][li]Als het goed is, word smartdrv.exe geladen (is nodig voor WinXP)
[/li][li]Gebruik Norton Commander om wat makkelijker te werken in DOS (kan ook met de Dos programma’s maar dan ben je heel wat langer bezig)
[/li][li]Doe voor de zekerheid sys c: d: (heb je misschien helemaal niet meer nodig, maar ALS het fout gaat kun je weer makkelijk opnieuw beginnen)
[/li][li]Je hebt dus een copy van C:Win98se op D:\ staan. Nu kun je dus (onder DOS) de folder C:\Win98se verwijderen, laat je dit namelijk staan dan zal XP “zien” dat er al een besturingsystseem bestaat en vervolgens deze verwijderen, maar ook alle dos opstarters (command.com enz) dus zelf Win98se folder verwijderen.
[/li][li]Geen reboot, maar gewoon navigeren naar D:\i386 en run Winnt.exe volg gewoon de instructies op het scherm, stel in dat je alles op drive C geinstalleerd wilt hebben, natuurlijk geen FAT converteren, en hopla laat XP maar draaien.
[/li][li]Eenmaal klaar (na een uurtje ofzo) heb je dus mooi een dualboot systeem (configureer XP zo dat je “alle bestanden ziet”)
[/li][li]Copieer nu de folder D:\Win98se naar [B]C:[/B] en ziedaar, niet alleen toegang tot DOS maar dus ook Win98se (in de eerste instantie, kies bij het menu voor Windows en daarna snel CTRL ingedrukt houden of op F8 drukken) je zult zien als je voor Windows kiest, deze dan netjes word gestart.
[/li][/list=1]

Een nadeel je Program Files word geshared met XP, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want als je Windows 98se goed had geinstalleerd, met alles erop en eraan, dan word er niets meer “geschreven” in deze folder (natuurlijk wel door XP, maar dat zal geen nare gevolgen hebben voor Win98se)

Als je deze partitie zo klein mogelijk wilt houden, dan kun je het best het wissel- en hibernate bestanden configureren voor drive D:\ (of partitie naar keuze)

Voordat je begint : Maak een backup van je C: (zoals je al eerder hebt gedaan) doe dat zelfde zodra je met Win98se klaar bent (word een kleine image) dit in geval dat er TOCH iets misgaat, kun je daar weer verder gaan.

Uiteindelijk zal je een partitie C: hebben van rondom de 1200 mb (extra tools die standaard niet in XP of SE “horen” niet meegerekend)

Hopelijk ben ik niet vergeten, moest alles uit het hoofd doen :slight_smile:

Succes ermee!

:confused: Dit is inderdaad een heel verhaal… Maar door mijn enthousiasme heb ik het inmiddeles zo gedaan: eerst win98 en dan winxp geinstalleerd op 2 partities en dat werkte dus… Maarja, je moet dan wel 2 imagefiles maken… Wanneer ik meer tijd heb (ja er moet ook gewerkt worden…) zal ik jouw manier eens proberen maar dat zal wel pas aanstaande weekend worden! In ieder geval bedankt voor je uitvoerige uitleg en hier kunnen de anderen ook hun voordeel mee doen! Thanks.

:wink: