'Windows 98' vs. 'Windows 2000'

vbimport

Vraagje !
Ken iemand mij vertellen wat het verschil is tussen windows 98 en 2000 ??? Ik wil wel overstappen, maar ik weet niet of dat wel verstandig is. Ik heb een Pentium II 300 met 128 Mb RAM (denk dat dat wel genoeg is).

Is het erg handig als je kabel-internet hebt ?

Graag antwoord retour !
Mzl.

windows 2000 is een netwerk OS bij uitstek vele malen beter dan win98, stabiel heeft ook veel meer opties zoals encrypted/compressed folders als je gebruik maakt van NTFS file system. De uptime bij mij nu is 5 dagen zonder rebooten en ik heb ondertussen zitten gamen, internetten enz.

De beveiliging is ook een heel stuk beter dan win98 (ja dat is niet moeilijk) maar toch.

Ik heb ook kabelinternet en het werkt uitstekend.

Stap over naar win 2000 veel stabieler, maar check wel of al je hardware er geschikt voor is.
Download anders eerst de win2000 drivers

CRAZY GIJS

Draai nu zo 3 dagen 2000 en het bevalt me wel. Moest wel eerst effe wat nieuwe drivers downloaden, maar nu werkt het wel okee.

Als je de overstap toch te groot vindt, maak dan gewoon effe een dual boot machientje met win98 en 2000. Zo kan je dan toch aan 2000 wennen en ook nog terug gaan naar 98.

Thanx.
Denk toch dat ik windows 2000 ga installeren !
Je hebt verschillende soorten W2000 hé (pro, netwerk-shit, enz.), maar welke is nou het ‘best’ als je wel wat ervaring hebt met windows 98 ??
En als je problemen krijgt met drivers, waar ken je die drivers dan downen ?
Ook handig om te weten is waar je Windows 2000 download !?

Ik raad aan om W2k Pro te installeren aangezien je maar 128 mb ram hebt. De server vraagt 256 mb

Die server is wel ‘leuk’, maar geheel niet interessant voor het thuis gebruikt (tja, hoe zal het komen). En het kost je teveel performance…

Oja, op 256MB vind ik het nog steeds niet lekker draaien!

Hebben jullie ook een idee waar je windows 2000 ken downlooien of is dan de kans groter dat je errors krijgt !?

Afgezien van wat pech dat ik er zelf mee heb, is Windows2000 Professional een prima OS.

Stabieler, meer mogelijkheden en in ‘dagelijks’ gebruik merk je weinig verschil in de bediening. Een dual boaot maken is sowieso een goed idee, omdat nog een aantal dingen niet volledig worden ondersteund onder Windows 2000 Professional.

Probeer inderdaad eerst de nieuwe drivers overal te downloaden voor je hardware, om problemen te voorkomen achteraf.

Het is zelfs zo dat de verbinding met internet sneller is onder Windows 2000 dan onder Windows 98 (die heeft klote instellingen wat dat betreft) (en onder Linux is het nog sneller).

Als je veel met Multimedia doet, spellen en dergelijke, dan is het verstandig om te wachten tot Windows Millennium uitkomt, de consumenten versie van Windows 2000 (releasedatum is ongeveer 17 juni, maar MS kennende zal dat wel uitlopen).

Installeer indien mogelijk Windows 2000 op een aparte partitie en formatteer die partitie naar NTFS systeem, beste prestatie onder Windows2000 (partitie is dan niet toegankelijk onder Windows98).

Andere tip, installer onder elk OS de programma’s opnieuw (en gebruik niet dezelfde partitie, dat gaat gegarandeerd fout, spreek uit ervaring )

MS heeft deze keer toch een mooi product geleverd (nu nog de helpdesk )

Da_Taxman

ps Kabelinternet werd bij mij meteen gevonden, njente problema

[This message has been edited by Da_Taxman (edited 02 June 2000).]

Say Whaaaaat !
Waar ken je de laatste drivers downen ? en voor welke hardware moet je die halen ? (Ik heb zo’n KutCompaq en daar zit alles anders) De enige hardware die ik eruit kan halen is een netwerkkaart en een Voodoo3, maar voor de rest zit alles in m’n moederbord geprint… tja da’s compaq !
Of moet je dat doen in -rechtermuisknop- op ‘Deze computer’ dan tabblad ‘apparaatbeheer’ ???

Dus het beste is een partitie maken op je HD en dan op 1 deel (NTFS systeem) Windows 2000 zetten zodat W98 er niet meer bij kan (?) en dan kijken of W2000 het doet ???

win2k pro heb ik met 32MB draaien, het staat op mien servertje, dus het ies genoeg

[This message has been edited by Rambo (edited 02 June 2000).]

Je kunt bij Microsoft ergens een programmaatje downloaden waarmee je kunt kijken of je hardware compatible is (kijkt ook naar software).

Voor update drivers moet je op de sites kijken van de fabrikanten. Het kan goed zijn namelijk dat je hardwaredrivers al bij Windows2000 geleverd worden, vandaar dat progje.

En houd windows98 op je C: partitie en installeer Windows2000 op een nieuwe partitie, laat de installatie de partitie op NTFS formateren. Eventueel met partitionmagic (inclusief bootmagic) kun je een goede dualboot maken, dis is goed te doen en niet al te moeilijk…

ALs je het installeert op een nieuwe partitie kun je altijd eenvoudig terug naar Windows98, veilige gedachte (zorg voor de zekerheid toch altijd voor een backup)

http://www.microsoft.com/windows2000/upgrade

http://www.microsoft.com/windows2000/upgrade/compat/default.asp

Succes!

Da_Taxman

[This message has been edited by Da_Taxman (edited 03 June 2000).]

Yo,
Heb effe dat bestandje gedowned en er waren wel wat drivers nodig!

Een partitie maak je toch in MSDos ? Dus ‘opnieuw opstarten in Dos-mode’, … en dan ??

Als je dan alles geinstalleerd heb, ken je dan kiezen tussen W98 en W2000 ?? Zou wel handig wezen !

Download Partition Magic ( www.imaginers.com/iw ) en daarmee kun je ook partities maken.

Bootmagic is bootmanager, werkt eenvoudig en zorgt ervoor dat je bij het opstarten kunt kiezen of je windows 98 of windows 2000 wilt gebruiken.

Da_Taxman

Hey,
Ik heb nu ‘partition magic 5.0’ en ‘Boot Magic 2.0’, maar weet het serial-nr. van beide niet, waar kan ik die vinden ???

als je alleen w2k gaat draaien samen met w98 hebbie geen bootmanager nodig, win2000 heeft een eigen bootmanager, kan je zo kiezen uit win98/win2000.

Als je meer OS’s gaat draaien dan is een apart bootmanager wel aan te raden.

Bedankt voor de tips !
Weet er iemand ook nog een site waar je W2000 Professional kan downloaden.

Alsvast bedankt.

Windows 2000 Pro staat wel op Twilight 46

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by Da_Taxman:
[b]Je kunt bij Microsoft ergens een programmaatje downloaden waarmee je kunt kijken of je hardware compatible is (kijkt ook naar software).

Voor update drivers moet je op de sites kijken van de fabrikanten. Het kan goed zijn namelijk dat je hardwaredrivers al bij Windows2000 geleverd worden, vandaar dat progje.

En houd windows98 op je C: partitie en installeer Windows2000 op een nieuwe partitie, laat de installatie de partitie op NTFS formateren. Eventueel met partitionmagic (inclusief bootmagic) kun je een goede dualboot maken, dis is goed te doen en niet al te moeilijk…

ALs je het installeert op een nieuwe partitie kun je altijd eenvoudig terug naar Windows98, veilige gedachte (zorg voor de zekerheid toch altijd voor een backup)

http://www.microsoft.com/windows2000/upgrade

http://www.microsoft.com/windows2000/upgrade/compat/default.asp

Succes!

Da_Taxman

[This message has been edited by Da_Taxman (edited 03 June 2000).][/b]<HR></BLOCKQUOTE>

dit vind ik wel een goeie : (zorg voor de zekerheid toch altijd voor een backup)

hoe zat dat laatst bij jou Da_Taxman spulletje plat maar geen backup.
geleerd ? en waarmee maak je nou een backup ?

Weet er iemand ook nog een site waar je W2000 Professional kan downloaden.

Alsvast bedankt.

(AGAIN ??)