Windows 98 help mis een bestand hal.dll

Ok dit is het verhaal, ik had 3 operating systems runnen op 3 verschiilende partities, nou had ik van die laatste 2 de operating systems verwijderd zodat ik alleen nog win 98 op c: had staan. nou moest ik mijn bootrecord aanpassen, en heb ik 2 regels weggehaald(eenttje voor win 2000 en een andere voor xp)
als ik nu mijn computer opstarten, dan kreeg ik de melding welke windows ik wilde opstarten windows standaard of windows ??? snapte ik dus niet, zegt een vriend moet je ff op dos prompt fdisk /mbr doen, ik dat gedaan en nu krijg ik hem niety meer gestart, de computer geeft aan:

Kan de computer niet opstarten omdat het bestand hal.dll in de windows/system32 directory niet gevonden of beschadigd is.

iemand enig idee wat ik fout heb gedaan of wat ik eraan kan doen??? heb namelijk geen zin om windows weer opnieuw te installeren en heb de win98 cd ook al afgezocht maar kan geen hal.dll vinden :frowning:

iemand hulp aub

www.dllsearch.com ?

had ik al gedaan, maar kan hem niet vinden.dus daarom heb ik de vraag hiergepost mischien kan iemand hem ff toemailen ofzo

Originally posted by Tha_Stranger
[B]Ok dit is het verhaal, ik had 3 operating systems runnen op 3 verschiilende partities, nou had ik van die laatste 2 de operating systems verwijderd zodat ik alleen nog win 98 op c: had staan. nou moest ik mijn bootrecord aanpassen, en heb ik 2 regels weggehaald(eenttje voor win 2000 en een andere voor xp)
als ik nu mijn computer opstarten, dan kreeg ik de melding welke windows ik wilde opstarten windows standaard of windows ??? snapte ik dus niet, zegt een vriend moet je ff op dos prompt fdisk /mbr doen, ik dat gedaan en nu krijg ik hem niety meer gestart, de computer geeft aan:

Kan de computer niet opstarten omdat het bestand hal.dll in de windows/system32 directory niet gevonden of beschadigd is.

iemand enig idee wat ik fout heb gedaan of wat ik eraan kan doen??? heb namelijk geen zin om windows weer opnieuw te installeren en heb de win98 cd ook al afgezocht maar kan geen hal.dll vinden :frowning:

iemand hulp aub [/B]

Als ik me niet vergiste was de hal.dll meer een bestand voor de NT gebeuren dan voor NT maar hetgeen wat der fout was is dat je je boot.ini had moeten aanpassen eveneens als msdos.sys.

Ik weet niet of het nog mogelijk is maar probeer dit eens nog te veranderen. in iedergeval mak wel altijd een backup van je orginelen zodat je altijd terug kan.

(PS verander dir indien nodig)

in je boot.ini:

[boot loader]
timeout=10
default=C:\
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows"

in je msdos.sys:

;SYS
[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C
UninstallDir=F:\

[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1
WinVer=4.90.3000
;
;The following lines are required for compatibility with other programs.
;Do not remove them (MSDOS.SYS needs to be >1024 bytes).
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxa
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxb
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxc
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxd
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxe
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxf
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxg
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxh
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxi
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxj
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxk
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxl
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxm
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxn
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxo
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxp
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxq
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxr
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxs

Keb xp eral opgegooid want mijn hele system 32 directory was leeg??? ik weet niet of dit zo hoort maar heb xp er maar opgegooid

Originally posted by Tha_Stranger
Keb xp eral opgegooid want mijn hele system 32 directory was leeg??? ik weet niet of dit zo hoort maar heb xp er maar opgegooid

Normaal hoort dat niet! :wink:
Maar nu dus opnieuw geïnstalled en geen probs meer begrijp ik?!

Enne nog ff over die HAL.dll. Die kan je niet zomaar ergens vandaan halen. Deze is namelijk voor elke PC een beetje “uniek”. Hier staat namelijk alle hardware die geinstalleerd is in. Oftewel de ‘Hardware Allocation List’. Dus als je die kwijt bent heb je pech en start windows NT of 2000 en ja jaaaaa zelfs op XP niet meer. Bij de installatie of wijziging wordt deze aangemaakt of gewijzigd. :slight_smile:

ja psies nu ik win xp heb geinstalleerd doet ie het weer, vraag me alleen af hoe windows zo ineenkeer weg kon zijn(iig die system32 directory, helemaal completely blank net zo raar) Moet nog wel ff wennen aan xp omdat ik nu echt alleen xp heb moet ik er dus alles mee doen wat ik ook met 987 deed(had xp er eerder alleen op vboor de lol)

ja totaly agree windows xp is ff aanpassen