Win2K en Windows XP bootproblemen

vbimport

hallo allemaal,

kheb win98se van mijn computer gepleurd en in de plaats Windows 2000 Pro geïnstalleerd op de C-drive.

op de E-drive staat nog altijd Windows XP pro (onder FAT32) en die kan ik niet kiezen vanuit het bootmenu wanneer ik opstart.

het zwarte scherm komt op en ik kan daar kiezen uit win2000 of winxp maar als ik op winxp wil, dan krijg ik alleen maar een zwart scherm te zien en start de computer niet verder op :confused:

wanneer ik win2000 pro kies, ja dan krijg ik natuurlijk windows2000.

Windows 2000 is onder NTFS en windows XP onder FAT32, MAAR…ik kan vanuit windows2000 toch de mappen en bestanden zien van windows xp en er zelfs programma’s (sommige toch) uitvoeren.

raar maar waar, en ik die dacht dat NTFS en FAT32 elkaar niet konden ‘zien’ ?

nu, ik vermoed dat mijn MBR (master boot record) naar de filistijnen is en ik wil hem best repareren, maar heb ik daar dan een windows2000 bootdisk voor nodig of kan het ook met een windows 98 bootdisk?

kan iemand me wat wijzer maken please?

alvast bedankt bij voorbaat !

Andros

Bij het installeren is waarschijnlijk je boot ini veranderd. Deze moet je weer terug zetten naar de goede partitie. Dus even een beetje stoeien met de tweede optie. Misschien moet ie wel naar 3 wijzen.

Boot.ini kan er zo uitzien
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=“Microsoft Windows 2000”
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS=“Microsoft Windows XP”

Anders zijn er toch andere files opgezet. Deze kan je waarschijnlijk toch weer terug zetten met de repair optie van de windows XP CD.

suc6

ok

leg win xp cdrom in drive (zorg dat in bios staat booten van cdrom op 1)
start pc op
kies na opstarten uit reparatie
meld je aan bij xp als admin typ daarna in
fixboot enter daarna fixmbr enter

herstart pc

klaar

Als je een goed alternatief zoekt voor een bootdiskette moet je eens op www.madboot.com gaan kijken. Daar staan een aantal zeer goede opstartdiskettes. Let wel dat je pc ingesteld moet zijn op opstarten van diskette.

mzzl Dunedain

Het enige dat ik wil is de mogelijkheid om te bewijzen dat geld niet gelukkig maakt.

Originally posted by King Dingeling
[B]Bij het installeren is waarschijnlijk je boot ini veranderd. Deze moet je weer terug zetten naar de goede partitie. Dus even een beetje stoeien met de tweede optie. Misschien moet ie wel naar 3 wijzen.

Boot.ini kan er zo uitzien
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS=“Microsoft Windows 2000”
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS=“Microsoft Windows XP”

Anders zijn er toch andere files opgezet. Deze kan je waarschijnlijk toch weer terug zetten met de repair optie van de windows XP CD.

suc6 [/B]

Als je je boot.ini niet kan vinden: het is een verborgen bestand op je C-schijf. :smiley: