Wilt u nog een handtekening van Frans Bauer?

vbimport

Dan moet u even hier zijn :

http://www.nvpi.nl/assets/nvpi/Harpen%20%20brief%20scan.jpg

De brief zelf :

Geachte leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal,
Bussum, 10 februari 2004

Wij zijn de winnaars van de Exportprijs, Gouden en Zilveren Harpen 2004. De Gouden Harp wordt uitgereikt aan Nederlandse artiesten die zich gedurende hun carrière op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse lichte muziek, de Zilveren Harp aan veelbelovende scheppende en/of uitvoerende kunstenaars die op succesvolle wijze hebben bijgedragen aan de promotie van muziek en teksten van Nederlandse componisten en auteurs. Hoewel we vandaag erg blij zijn, hebben we toch een punt van zorg.

De toekomst van de Nederlandse muziek staat onder druk. Digitale technieken geven ons geweldige manieren om muziek sneller en meer op maat bij onze fans te krijgen. Liedjes kunnen worden gedownload, als ringtone verstuurd en beluisterd worden op ieder moment, waar ook ter wereld. De laatste jaren zijn digitale technieken veel gebruikt voor illegale activiteiten. Mensen zetten onze songs op de computer en verspreiden ze via uitwisseldiensten naar de hele wereld. Ook maken ze kopieën van onze cd’s voor vrienden, collega’s en kennissen. Dat lijkt sympathiek, maar wereldwijd kostte dit veel banen in de muzieksector. Het leidde ertoe dat steeds minder artiesten een kans krijgen om muziek, geschreven door henzelf of andere auteurs en componisten, op te nemen en zo bij een groot publiek bekend te worden.

De muzieksector doet van alles om het tij te keren. Allerlei legale muziekdiensten doen hun intrede, diensten waarmee wij en anderen die onze muziek mogelijk maken, ons toekomstige brood verdienen. Maar er is ook een wet nodig. Een wet die legale diensten een kans geeft om succesvol te zijn in een omgeving waarin illegaal aanbod hoogtij viert.

U vergadert vandaag en morgen over onze toekomst. Over de nieuwe Auteurswet. Wij willen u, vanaf hier, oproepen om onze belangen én die van toekomstige artiesten, muzikanten, muziekauteurs, Harpen- en Exportprijswinnaars in het oog te houden.

Een goede Auteurswet.
Van levensbelang voor de toekomst van Nederlandse muziek!

Met vriendelijke groet,

Spinvis
Peter Pan Speedrock
Tasha’s World
Frans Bauer
Trijntjes Oosterhuis
Hans Dorrestijn
Within Tempation

Mijn (fictieve) antwoord :

Geachte winnaars van harpen ,

Ik ben maar een simpele muziekbeluisteraar , maar weiger voor elke kutcd die jullie maatschappijen produceren 20 of zelfs meer Euri neer te tellen. Vroegah (we praten over de vorige eeuw , omstreeks 1999) kosste het zelfde kutcd’tje met dezelfde kutmuziek stukken minder. Ik verdenk jullie er dan ook van om over de rug van een nieuwe munt , klinkende munt te verdienen.

Een slap excuus als “maar de kosten zijn ook hoger” en “de horeca doet dit ook” worden door mij niet geaccepteerd , want mijn salaris is er tijdens de conversie niet op vooruit te gaan om die “hogere kosten” te compenseren. De inflatiecorrectie die elk bedrijf toepast is helaas niet terug te vinden in mijn salarisstrook. Ik ben erg benieuwd hoe het met uw salarisstrook is.

Tot zover die illusie ; Laten we dan eens kijken naar uw verweer dat potentiele muziekmakers geen kans meer krijgen.

Het grote boze internet betekent voor elke potentiele beginnende muziekmaker een bijna gratis mogelijkheid om zijn muziek te verspreiden en maakt daar ook heel graag gebruik van.
Er is geen conglomeraat van corrupte platenmaatschappijen en overbetaalde discjockeys meer nodig om de plaat de pluggen of te promoten. Een hecht publiek kan worden opgebouwd door kwaliteit en minder door promotie.

Dat het wereldwijd veel banen kost , omdat mensen via digitale media uw muziek verspreiden is geen nieuws. Met krampachtige voorstellen wordt elk soort beveiliging geaccepteerd en automatiseren zoveel mogelijk tegengehouden. Uw muziek maakt misschien veel mensen blij , maar inderdaad , er wordt gekopieerd. Waar vraag is , is aanbod; zo simpel is het. Zo is het met sigaretten , zo is het met drugs , zo is het met hoeren en zo is het ook met muziek.

Er zijn inmiddels genoeg stichtingen waar u Uw misdrijf kunt melden (Stichting thuiskopie , Brein , Buma/Stemra , Sabam , de officier van justitie, BSA , etc.) , dus houdt alstublieft op met uw klaagzang. We weten het onderhand wel.

Wat wel anders is ten opzichte van andere illegale activiteiten is dat elke sukkel op het internet uw muziek kan verspreiden.
Bij drugs en hoeren wordt toch ietwat meer voorzichtigheid geboden. (kent u Rob Oudkerk nog ?)

Medelijden heb ik niet zo heel erg veel. Dat het u goed recht is om meer te verdienen ben ik met u eens. Dat ik het goed recht heb om uw cd niet te kopen zult u met mij eens zijn. Wanneer u aan de bedelstaf bent geraakt dankzij Kazaa praten we nog wel eens verder. 2 Euro per ringtone was het toch ?

U gaat Uw gang maar met uw auteurswet. Het zal aan de situatie niets veranderen en dat is bij de platenmaatschappijen nog niet helemaal doorgedrongen.

Mogen we vanaf morgen nog maar 2.9 kilo illegaal muziek verspreiden anders worden we gestraft ? U zegt het maar.

Ondertussen blijf ik naar de (shoutcast)radio luisteren en maak ik veiligheidskopieen van mijn muziekcd’s.

P.S. Hoe eerlijk zijn die harpjes trouwens gewonnen ?

En hier nog een mooie reactie uit de poel van Webwereld omtrent dit stukje nieuws :

Loek van Kooten:
Donderdag 12 februari 2004, 15:56 uur

Ik ben één van de artiesten waar Frans Bauer het over heeft. Een beginnende artiest die er na 3 jaar tegen een muur van onwil te hebben aangelopen het bijltje erbij neer heeft gegooid. Karates en Kristof (zie boven) slaat de spijker op z’n kop:

1. Frans Bauer geeft geen zier om beginnende artiesten. Dit is gewoon een manier om zijn eigen inkomen veilig te stellen.

2. Beginnende artiesten komen niet aan de bak omdat ze niet in een bepaald vakje te drukken zijn. Als je geen Ibiza-muziek of hard core techno maakt, kun je het bij de platenmaatschappijen schudden. Hoe verzorgd de demo’s ook zijn die je verstuurd - er komt geen reactie. Nul komma nul.

3. De paar artiesten die wel door de platenmaatschappijen worden aangenomen, komen er vaak berooider van af dan dat ze aan het avontuur begonnen. Ze krijgen een paar ton per jaar, maar vervolgens worden die regelrecht teruggevorderd via promotiekosten, advertentiekosten, concertkosten, etcetera etcetera. Je begrijpt dat deze promotiekosten hoger zijn dan het uitgekeerde salaris, met het gevolg dat de artiest in kwestie uiteindelijk failliet gaat. Da’s dan niet meer belangrijk, want de hype is voorbij en de maatschappij heeft kunnen incasseren. Op deze regel zijn een paar uitzonderingen, en dan hebben we het over de echt grote namen. Die zijn op één hand te tellen.

4. De platenmaatschappijen, aangevoerd door de RIAA, hebben er alles maar dan ook alles aan gedaan om beginnende artiesten om zeep te helpen. Men moet en zal afhankelijk blijven van platenmaatschappijen. De site mp3.com is door Vivendi MET VOORBEDACHTE RADE om zeep geholpen - ik heb dit zwart op wit van een voormalig afdelingshoofd van mp3.com die op staande voet is ontslagen nadat Vivendi de macht bij mp3.com had overgenomen. Al zijn voorspellingen zijn uitgekomen, en het is nog maar afwachten wat CNET met de site gaat doen.

5. De BUMA/STEMRA doet helemaal niets voor beginnende artiesten. Onder het mom van ‘de bescherming van het inkomen van artiesten’ doet deze zwaar gesubsidieerde organisatie er alles aan om hun eigen administratie en bestuursleden draaiende te houden. Wij hadden na heel veel zwoegen eindelijk een deal met het Nationaal Museum van Nieuw-Zeeland, dat onze muziek op diverse tentoonstellingen en shows gebruikt heeft. Het museum heeft daar flink geld voor moeten neertellen bij de BUMA/STEMRA. Wij hebben hier NOOIT EEN CENT van gezien - volgens de BUMA/STEMRA waren de kosten voor het innen van de licentiegeleden hoger dan de licentiegelden zelf (ettelijke duizenden euro). Kortom: de BUMA/STEMRA gaat net zo gewetenloos te werk als de platenmaatschappijen. De support van de BUMA/STEMRA is nul komma nul en absoluut waardeloos - correspondentie wordt niet of nooit beantwoord, en als dat al gebeurt gaan daar ettelijke weken overheen.

GELOOF ZE NIET. Geloof Frans Bauer niet, geloof de platenmaatschappijen niet, geloof de BUMA/STEMRA niet. Het zijn stuk voor stuk grote oplichters. Ik spreek uit ervaring, heb drie jaar in deze poppenkast meegedraaid en ben uiteindelijk om zeep geholpen door al deze organisaties.

Als voormalig artiest, die het bij de fans goed deed en honderdduizenden luisteraars op mp3.com had, kan ik één raad geven: kopieer alles wat los en vast zit en verspreid de muziek aan iedereen die je kent. Dit systeem, dat onder het mom van auteursrechten artiesten een loer probeert te draaien, kan alleen om zeep worden geholpen door de gebruikers. Pas daarna zal er ruimte ontstaan voor een nieuw distributiemodel dat én artiesten op een eerlijke wijze uitbetaalt én gebruikers voorziet van betaalbare muziek - en dan alleen de muziek die luisteraars daadwerkelijk willen horen. Niet de troep die Jensen elke ochtend in je strot duwt - want die wordt immers ook maar betaald om die muziek te draaien.

Tsja…

Da’s een mooie lap tekst waar ik me goed in kan vinden. Eigenlijk is het hetzelfde verhaaltje als in veel andere gevallen: er worden allerhande hypocriete zaken (wetten, regels, diensten, smoezen etc) verzonnen om een zo hoog als mogelijke winst te draaien.

Lange tijd was het niet mogelijk om op een goedkope weg aan muziek (met een acceptabele geluidskwaliteit) te komen. Dit werkte natuurlijk de monopolipositie van de platenmaatschappijen aan de hand. Dat tij is echter gekeerd met de komst van allerhande methoden om muziekstukken digitaal te verspreiden (mp3, internet, cd recorders etc). Het enige waar de maatschappijen om geven is de winst die ze kunnen draaien en door deze verschuiving gaat nu een deel van die winst (welke in mijn ogen vaak onrechtmatig verkregen is) gewoon regelrecht de goot in. Ze doen er dan ook alles aan om hen inkomsten te verdedigen en terug te winnen.

Wat mij betreft mogen ze bijna failliet gaan. Waarom? Ter compensatie van het feit dat ze de kopers jarenlang bedrogen hebben door achterlijk hoge prijzen te vragen (dat doen ze nog wel steeds, maar veel mensen accepteren dit niet meer en zoeken heil bij de P2P diensten).

Commercie :Z :a