Wil IDE gebruiken

Even het verhaal, ik heb een L7VTA moederbord van ECS en daar zit een raidcontroller op genaamd “promise FastTrak 100-lite RAID Controller”.
Ik heb 1 HD van 80 GB en 1 van 160GB.
Nu zou ik graag de 2 hardeschijven op IDE3 willen hangen en op IDE1 een cdrw en dvd en op mijn IDE2 een cdlezer.(vraag me niet waarom).

Ik wil alleen maar de IDE3 gebruiken om mijn HD’s op aan te hangen zonder gebruik te maken van mirroring of swapping (hoe het ook mag heten).Gewoon de IDE gebruiken als IDE .

Nu is mijn vraag , weet iemand hoe dat werkt want ik heb al aan verschillende mensen raad gevraagt maar hier geraak ik niet veel verder mee.

Ik dacht eerst dat het uitsckakelen van de controller en gewoon de schijven eraan te hangen het de truk wel zou doen , maar niets is minder waar.

Het ligt er een beetje aan hoe je RAID controller werkt. In principe moet dit wel mogelijk zijn, alhoewel het wel eens kan zijn dat de BIOS van je systeem een limiterende factor vormt. Het komt nl wel eens voor dat het met opzet onmogelijk is gemaakt om op IDE3 een tweetal harde schijven aan te sluiten.

Indien jouw BIOS geen beperkingen oplegt aan je RAID controller, kun je deze als reguliere controller gebruiken door RAID 0 arrays (striping) van slechts 1 schijf te maken. Je maakt dus in feite 2 arrays aan, elk van 1schijf groot.

Zou je BIOS wel beperkingen opleggen (daar had ik dus wat last van met mijn Promise 376 op een MSI bord) dan kan het zijn dat de Promise Array Management (kortweg: PAM) je kan helpen. Dit programma is normalerwijs met je moederbord meegeleverd en kan in de admin mode alle schijven gezien door de RAID controller beheren. Zo heb ik enige tijd 2 schijven (niet in een RAID array) op mijn single-disk IDE3 gehangen.

Ik heb nu wel een beetje een ei in mijn broek om dat te doen

Indien jouw BIOS geen beperkingen oplegt aan je RAID controller, kun je deze als reguliere controller gebruiken door RAID 0 arrays (striping) van slechts 1 schijf te maken. Je maakt dus in feite 2 arrays aan, elk van 1schijf groot.

Want deze schijven zitten vol met data.Kan dit kwaad of kan ik deze nog steeds op striping zetten ?

Als je ze nu in een RAID array configged dan ben je al je data kwijt. Nu heb ik zelf een Asus bordje waar ook zo’n Promise Lite Raid dinges op zit en hier had ik de mogelijkheid om de Raid functie uit te schakelen (bios) en dan werkte mijn IDE 3 & 4 gewoon als ATA100 controller. Heb het overigens nu wel in Raid-0 staan op beide IDE’s met 2x80.

Bij mij is dit ook het geval maar het werkt dus niet.

Nu zat ik zo te denken , als ik nu eens 1 schijf terug op IDE2 zet met de windows erop en slechts 1 schijf op IDE3 zet dan moet hij toch een reactie geven , heb dit nog niet getest door het vele werk van mijn baas maar zal het in de loop van de week toch zeker eens proberen.