Wie Helpt mij? VGA Connector van Monitor vervangen

Ik heb een Packard Bell A926 waarvan de male connector die naar de PC gaat defect is en vervangen moet worden.

Echter de ruimte om dit te doen is maar heel beperkt in verband met de ontstoorspoel/voorziening die meteen boven deze connector is bevestigd.

Nu heb ik de keuze tussen een nieuwe connector monteren en het risico dat de ontstoorspoel sneuvelt, of gewoon een geheel nieuwe kabel bevestigen binnen in de monitor.

Kan iemand me aan een schema helpen van deze Packard Bell A926, of de locatie omschrijven waar deze kabel in de monitor is bevestigd, en of dit met een soldeer verbinding of anders soortige verbinding is?

SWS

http://support.packardbell-europe.com/support/pri/item/item_spec_a926.asp?c=ap

Na wat gegoegel ben ik erachter gekomen dat je Packard Hell monitor een rebranded Tatung monitor is.

Of het zin heeft om de hoofdfirma Tatung te benaderen denk ik niet…
ze zijn niet zo heel goed in engels volgens dit mooie plaatje op hun website :slight_smile:

Maar goed , hier zijn hun WHOIS gegevens :

Hoofdkwartier :

Chen, Huei-huang (HCL55) hhchen@CSE.TTIT.EDU.TW
TATUNG Co.
22, Chungshan N.Rd., 3rd Sec.
Taipei, 104
TW
Tel 886-2-2598-4567
Fax 886-2-2598-4467

Je kunt meer geluk hebben bij de wereldwijde Tatung vestigingen zoals bijvoorbeeld de United States :

Tatung USA Corporate Headquarters
Address: 2850 El Presidio St.
Long Beach, CA 90810
Phone: (800) 827-2850 or (310) 637-2105
E-mail: TUSHQ@tatungusa.com

Ik heb zelf ook een Tatung gehad en die had nogal wat problemen (hoogspanning).

Anyhoo… als alle aders nog op de steker vastzitten , dan kun je het zaakje gewoon even voorzichtig lossnijden en noteren wat bij wat zat. Maak even gebruik van een schema.

Snijd die ferrietkern er maar gewoon af , zoveel scheelt dat ook weer niet. En mocht het later toch goed gaan storen , kun je altijd nog een ferrietkern er om heen draaien VOORdat je de boel weer soldeert. Er zijn ook ferrietkernen die je gewoon om de kabel kan “klikken”. Deze zijn dan wel niet zo goed , maar het kan genoeg zijn.

Let wel … het solderen van een vga aansluiting is een gepriegel… ik zou er zelf niet eens aan beginnen , maar gewoon een nieuwe kabel aanschaffen en die aan de printplaat monteren. Dit kan wel tot gevolg hebben dat je speakers (mits deze aangestuurd worden via een of andere volumeknop op de monitor) niet meer functioneren (Compaq monitor methode).

Een standaard vga connector ziet er zo uit :

Pinbezetting :

1 RED Red video signal
2 GREEN Green video signal
3 BLUE Blue video signal
4 n.c. No connect
5 GND Ground
6 RED_RTN Red video signal return
7 GREEN_RTN Green video signal return
8 BLUE_RTN Blue video signal return
9 n.c. No connect
10 GND Ground
11 n.c. No connect
12 SDA I2C data
13 HSYNC Horizontal synchronization signal
14 VSYNC Vertical synchronization signal
15 SCL I2C clock

Als ik wat schema’s vind laat ik het je weten , maar ik geef je weinig hoop. Schema’s van monitoren en bekabeling zijn erg dun gezaaid op het internet.

Ook kun je proberen op hun website van de United Kingdom om een sparepart te regelen. Leg dan wel alles heel erg goed uit.

Originally posted by Mr. Belvedere
Let wel … het solderen van een vga aansluiting is een gepriegel… ik zou er zelf niet eens aan beginnen , maar gewoon een nieuwe kabel aanschaffen en die aan de printplaat monteren.

Valt wel mee hoor… ik heb het meerdere malen gedaan en het valt reuze mee. Ok, je moet het rustig aan doen (vooral als je niet ervaren bent met solderen) maar met een beetje beleid kom je er wel.

Mijn tips (indien je besluit tot solderen over te gaan)

1. gebruik een 25w bout
  2. gebruik s39 oid in plaats van tin met vloeimiddel
  3. zet je nieuwe sub-d connector en je kabel vast middels een “derdehandje”; gebruik eventueel een (verlicht) vergrootglas
  4. zorgt ervoor dat geen losse vezels contact maken met andere polen

Succes :wink:

Originally posted by Dee-ehn
2. gebruik s39 oid in plaats van tin met vloeimiddel

S39 :eek: Goe spul ! :bigsmile:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

S39 :eek: Goe spul ! :bigsmile: [/B]

Als je een waterleiding wilt aanleggen ja :bigsmile: voor het solderen van electronica toch een stuk minder geschikt aangezien er zink en amoniumzouten inzitten. En bij verhitting ontstaat er zoutzuur waar electronica componenten niet echt blij mee zijn.