Welke LINUX versie is de beste voor een beginner?

vbimport

hallo allemaal,

na zowat alle versies van windows geprobeerd te hebben, zou ik graag de overstap wagen naar een multiboot (w98/wxp pro/linux...?), maar ik ben een absolute leek op het gebied van linux.

het liefst zou ik een linux-versie willen die volledig is met mijn hardware :

Plextor brander : 12/10/32A
creative labs geluidskaart
eicon diva usb adsl-modem

enz.....

alvast bedankt voor jullie tips en richtlijnen :slight_smile:

Andros

Je modem kan wellicht een probleem worden, onafhankelijk van je distro. Zeker weten doe ik dit echter niet. Kijk hiervoor eens op www.linux.org op de compatibility list of gewoon op het www (google!)…

Persoonlijk zou ik als beginnerslinux Mandrake willen adviseren. Mandrake is erg gebruiksvriendelijk op veel vlakken, zowel de setup als de bediening.
Het is helaas niet de beste distro die er is. Natuurlijk is het moeilijk om van “beste” te spreken daar het punt waarop een distro uitblinkt hem het beste kan maken voor een bepaald doel etc etc… maar ondanks dat kun je met zekerheid zeggen dat Mandrake dat niet is.

Persoonlijk geef ik sterk de voorkeur aan Redhat. Redhat is toch ook best wel gebruiksvriendelijk (vriendelijker dan Gentoo en Slackware) maar kan niet tippen aan Mandrake.
Andere opties zijn Caldera en Corel. Deze laten echter nogal wat wensen aan de stabiliteit over.

Daarom wil je dus adviseren om voor Mandrake te gaan. Zij laten de kerk mooi in het midden. Een redelijke stabiliteit (superieur aan die van Windows), een redelijke snelheid (niet veel over te klagen) en een goede gebruiksvriendelijkheid (vergeleken met andere Linux distro’s…)…

Ben het 100% met Dee-Ehn eens.

Mandrake 8.2 is uit. 3 ISO’s. Te downloaden via verschillende ftp sites , allemaal te vinden op www.mandrake.org

Overigens is Mandrake Red Hat compatible.

bedankt allemaal voor de goeie raad :wink:

ik ga die Mandrake eens proberen.
kheb net de Iso gebrand en dat ziet er allemaal goed uit.

ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen :wink:

thanxxxxxx

mandrake instaleren is net zo makkelijk als het instaleren van windows XP, alles word automatisch gevonden en je adsl modem kan idd een probleem gaan worden omdat usb apparaten niet echt goed ondersteund worden onder linux.

Volgens mij heeft Mandrake er al standaard een usbmodem voor adsl instaan je moet alleen wel ff je netwerkkaarten instaleren op de goeie manier. Maar dat gaat allemaal wel lukken. Je kan tevreden zijn met Mandrake. Zeker voor de beginners.