Welke grafische kaart met TV-out voor een klein budget

vbimport

hallo allemaal,

zoals de titel het al aanduidt, ben ik op zoek naar een goede grafische kaart (rond de 100 euro) met een TV-out zodat ik mijn divx-en op mijn TV (ongeveer 11 meter verder!) kan bekijken.

mijn huidige grafische kaart is een Riva TNT2 32MB maar zonder tv-out natuurlijk.

tweede vraag : is zo'n kaart moeilijk om te monteren en waar moet ik zoal opletten (zowel bij aankoop als bij het monteren zelf)?

alvast hartelijk dank voor de raad.

Andros

Een GeForce 2MX400 met tv out is wel aardig.

Je hebt echter voor zulke afstanden een kwalitatief behoorlijk goede kabel nodig.

Dit hoort overigens in hardware vragen thuis.

Het beste resultaat voor TV-out krijg je met een Matrox-kaart.
De tweede uitgang is geen standaard s-vhs out met goedkope chip zoals in de meeste 3D-game-monsters.

Matrox moet het vooral hebben van zijn 2D-kwaliteit en dat bieden ze zeker.
De DualHead kaarten hebben twee uitgangen voor een standaard monitor (eventueel met bijgeleverd adapterstukje). Je kan kiezen of beide uitgangen hetzelfde signaal moeten doorgeven, of een ingezoomd beeld, of een ander stuk van het desktopbeeld.
(zoals een gewone TV-out dus, maar dan betere kwaliteit).

In plaats van een tweede standaard monitor, kan je namelijk een kabeltje aansluiten op de tweede uitgang die dan een hoogwaardig S-VHS signaal geeft. Veel scherper dan wat de meeste 3D-kaarten bieden. Het signaal dat Matrox doorgeeft is ook meer versterkt, wat jij best kan gebruiken om die 11meter te overbruggen. Zoals Mr. Belvedere al zei, gebruik je best een hoogwaardige S-VHS kabel met gouden stekkertjes.

Wil je het voornamelijk voor DivX en DVD gebruiken, dan raad ik dus Matrox aan. Maar hou er dus rekening mee dat dit ten koste is van 3D-geweld. Fifa2002WorldCup speel ik probleemloos vanuit de zetel met een Matrox op m’n TV, maar games als Medal Of Honour of Soldier Of Fortune2 doe je beter met een Geforce of ATI Radeon.

Voor puur goede tv out ligt inderdaad niet de voorkeur bij Nvidia chipsets… nogal crappy.

Misschien is dit wat voor je. Het is een kaart die hardwarematig videosignalen verwerkt om op monitor of via TVout bekeken te worden. Hij ondersteund ook hardwarematig mpeg4 dus DivX.
Ik heb al weer een aantal jaren terug de vorige versie gekocht (zonder mpeg4 ondersteuning) maar wel mpeg2 dus en ik was zeer te spreken over de kwaliteit v/d tvout!
Hoewel 11 meter wel een heel eind is moet ik zeggen. Misschien genoemde kaart in een ouwe bak installen en die dicht bij de tv zetten?

Let bij aanschaf van een AGP erop dat het AGP-voltage je moederbord overeenkomt met dat van je grafische kaart… anders kunnen er vreemde dinge gebeuren!

Over die kabel: 11m hoeft geen probleem te zijn. Ik heb hier een coax kabel van 12m met vergulde pluggen voor de composite uitgang van mijn Video out op mijn GF2MX gebruikt en dat werkt prima…
Eerder had ik “gewone” audiokabel van 5m eraan hangen, daarmee aws de kwaliteit niet om aan te zien…!

Ik heb geen vergelijksmateriaal op het gebied van de verschillende gebruikte tv-out chipsets. Wel weet ik dat de Conexant cx 25871 die op veel Nvidia kaarten zit, naar mijn eigen ervaring een goed beeld geeft met 10 meter kabel ertussen en composite als output-signal. Verder gebruik ik Tvtool om mijn beeld verder te tweaken (zwarte randen verwijderen, kleur/helderheid instellingen e.d.). Op de site van Tvtool wordt ergens genoemd dat de kwaliteit van de output van de Conexant chipset niet onderdoet voor een stand-alone dvdspeler van rond de 350euro… Je moet natuurlijk niet verwachten dat je kunt tekstverwerken op je tv, daar is de resolutie toch echt te laag voor, maar dvd’s, mpeg’s en divx’s kan ik met goede kwaliteit bekijken (ik heb trouwens geen high-end tv die elk foutje duidelijk laat zien, dus dat zal ook wel meespelen…) Hoe dan ook als je een Nvidia kaart koopt probeer dan 1 te vinden waar bovengenoemde Conexant chipset op zit, dan heb je in ieder geval het beste wat mogelijk is met de Nvidia kaarten.

Radeon VE ofwel Radeon7000 voor +/- €70.
Heel mooi tv uit. Sneller dan de Matrox en even stil, vanweg passive heatsink (geen fan).

11m hoeft geen probleem te zijn.

bedenk wel dat een afgeschermde kabel meer van belang is dan alleen vergulde contacten

Ik heb mijn Geforce 2 GTS kaart er uit gegooid 1 maandje geleden omdat die geen TWIN view ondersteunde :frowning:
Dwz, ofwel beeld via tv-out OFWEL beeld via monitor

Ik heb me een Geforce 2 mx-400 kaart gekocht en ik kijk daar gaat het prima mee.
Divx op TV rules :slight_smile:

Had me al opvoorhand dit apparaat al gekocht
link
Werkt ook prima. En mp3’s afspelen en op hifi (tv) horen ruled ook wel :slight_smile: