Welke FireWire kaart?

Ben van plan om een PCI FireWire kaart aan te schaffen. Voornamelijk voor het binnenhalen van video beelden van mijn Sony camera. Bij mijn vorige PC zat deze al op het MoBo (Compaq) en dat werkte goed. Iemand ervaring met losse kaarten??

kheb ook een sony cam en ben ook op zoek naar een degelijke firewirekaart (software heb ik niet nodig)

Dus als iemand een goeie weet, ik ben ook geinteresseerd.

Toevallig wilde ik op as HCC dagen ook zo’n kaartje gaan halen. Ik zat te denken aan de Pinnacle DV en de Pinnacle DV Clip. Het exacte verschil tussen deze 2 kaarten heb ik echter nog niet kunnen herhalen, maar uit de info die ik heb blijkt dat de DV Clip sneller en goedkoper! :confused:
Ik heb een mailtje naar een winkel gestuurd pas geleden met de vraag of zij mij het verschil konden vertellen, dit kreeg ik terug:

Studio DV PCI inkl. Studio 7 DV-in/DV-out

With Studio DV you can transfer digital video directly from your camcorder to your PC hard drive. And the Studio software is so easy to learn, you’ll be able to create a professional-style movie from your DV or Digital8 camcorder tapes faster than ever before. Studio DV installs with true Plug and Play ease and upgrades your computer with ports, which provide easy Plug and Play connectivity and increased throughput for your camcorder and any compatible peripherals. Studio DV captures your video, automatically detecting scene changes to place them in the Video Album. Drag and drop the scenes you want to keep onto the Storyboard. Add titles to your video. Create a movie masterpiece complete with voice-over narration, custom soundtracks, transitions between scenes and more. And with the Studio software, you’ll never have to wait for a preview to render - you can see your changes in real-time - anytime. Then, when you’re ready to share your final production with the world, Studio DV produces videotapes or digital movies for email or the web. Studio DV uses Intelligent Rendering to use only the footage that you need to make your final movie, saving you both time and disk space. Studio DV is truly the ultimate solution for anyone who wants to create entertaining movies from their DV or Digital8 camcorder video!

Cable(s) included: -
Digital Video Format: DV
Digital Video Capture Resolution: 720 x 576
Digital Video Capture Speed: 25 images per second
Analog Video Format: SECAM, PAL
Audio Input Support: None
Features: DV input
Enclosure Type: Plug-in card - plug-in card
System Requirements: Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows 98/ME / Pentium II 233 MHz
Data Transfer Rate: 3.6 MBps
Interface Type: IEEE 1394 FireWire - PCI
Device Type: Video capture adapter - video input adapter
Warranty: -
Power: -

Details:

Video Capture Adapter
Still Image Capture Resolution: -
Still Image Format: -
Audio Input Support: -
Digital Video Capture Resolution: 720 x 576
Digital Video Capture Speed: 25 images per second
Digital Video Format: DV
Analog Video Format: SECAM, PAL
Data Transfer Rate: 3.6 MBps
Features: DV input
Memory / Video Installed ( Max ): None
Memory / RAM Installed ( Max ): None

[u]Audio Input[/u]
Type: None

[u]Software / System Requirements [/u]
Software included: Drivers & Utilities, Pinnacle Studio DV
Peripheral / Interface Devices: Mouse or compatible device, CD-ROM
Min RAM Size / Min Hard Drive Space: 64 MB / 30 MB
Min Processor Type: Pentium II 233 MHz
Min Operating System: Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows 98/ME

Expansion / Port(s) Required
Port(s) / Connector(s) Required None
Slot(s) Required: 1 x PCI

Warranty:
Service / Support: -

Power
Voltage Required: -

[u]Miscellaneous[/u]
Package Type: Retail
Compliant Standards: Plug and Play

[u]Expansion / Connectivity[/u]
Port(s) Total ( Free ) / Connector Type 2 ( 2 ) x serial IEEE 1394 FireWire / male - 2 - external
1 ( 1 ) x serial IEEE 1394 FireWire / male - 1 - internal
Expansion Slot(s) Total ( Free ) None

[u]General[/u]
Enclosure Color: None

Studio DV Clip v7/PCI PAL NL

With Studio DV adapter you can transfer digital video directly from your camcorder to your PC hard drive. And the Studio software is so easy to learn, you’ll be able to create a professional-style movie from your DV or Digital8 camcorder tapes faster than ever before. Studio DV installs with true plug-and-play ease and upgrades your computer with three high-speed FireWire/1394 ports. (These ports provide easy plug-and-play connectivity and increased throughput for your camcorder and any FireWire/1394 compatible peripherals!)

Cable(s) included: 1 x serial external
Digital Video Format: MPEG-1, MPEG-2, AVI, DV
Digital Video Capture Resolution: 720 x 576, 740 x 480
Digital Video Capture Speed: 30 frames per second
Audio Input Support: None
System Requirements: Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows 98/ME / Pentium II 300 MHz
Data Transfer Rate: 400 MBps
Warranty: -
Power: -

Details

Video Capture Adapter
Still Image Capture Resolution: -
Still Image Format: JPEG, BMP, TIFF, TGA, PICT, WMF
Audio Input Support: -
Digital Video Capture Resolution: 720 x 576, 740 x 480
Digital Video Capture Speed: 30 frames per second
Digital Video Format: MPEG-1, MPEG-2, AVI, DV
Analog Video Format: -
Data Transfer Rate: 400 MBps
Memory / Video Installed ( Max ): None
Memory / RAM Installed ( Max ): None

Audio Input
Type: None

Software / System Requirements
Software included: Pinnacle Studio DV
Peripheral / Interface Devices: CD-ROM, graphics card, DV camcorder
Min RAM Size / Min Hard Drive Space: 64 MB / 200 MB
Min Processor Type: Pentium II 300 MHz
Min Operating System: Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows 98/ME

Expansion / Port(s) Required
Port(s) / Connector(s) Required: None
Slot(s) Required: 1 x PCI

Warranty
Service / Support: -

Power
Voltage Required: -

Miscellaneous
Package Type: Retail
Compliant Standards: Plug and Play

Cable(s) / Peripheral(s)
Cable(s) included: 1 x serial cable - external

Expansion / Connectivity
Port(s) Total ( Free ) / Connector Type: 2 ( 2 ) x serial IEEE 1394 FireWire / 6 PIN FireWire male - 2 - external
1 ( 1 ) x serial IEEE 1394 FireWire / 6 PIN FireWire male - 1 - internal
Expansion Slot(s) Total ( Free ): None

General
Enclosure Color: None

Als ik het zo lees zou ik dus voor de DV Clip gaan…
PriceWatch prices:
Pinnacle DV: Fl. 289,-
Pinnacle DV Clip: Fl. 170,-

Als je meer geld wilt uitgeven kan je ook voor de Pinnacle DV Plus gaan natuurlijk! :wink:

ik heb voor je nagevraagd Wook: die DV kaarten van Pinnacle zijn gewoon standaard FireWire kaarten… dus een Dynalink van een dikke 100 piek doet het evengoed!

Mag ik daar ook mijn voordeel mee doen of had je het alleen voor Wookie nagevraagd?
Maar evenzogoed bedankt heren. Het lijkt me het beste om een "kale " kaart aan te schaffen aangezien ik het bewerken met premiere van adobe doe. Dus op naar de HCC.

Originally posted by --> Cronos <--
Mag ik daar ook mijn voordeel mee doen of had je het alleen voor Wookie nagevraagd?
Maar evenzogoed bedankt heren. Het lijkt me het beste om een "kale " kaart aan te schaffen aangezien ik het bewerken met premiere van adobe doe. Dus op naar de HCC.

Neej hoor… had het er toevallig van de week met Wook over…!

Originally posted by Dee-ehn
ik heb voor je nagevraagd Wook: die DV kaarten van Pinnacle zijn gewoon standaard FireWire kaarten… dus een Dynalink van een dikke 100 piek doet het evengoed!

Dus op de kaart zelf zit geen mem ofzo dat “helpt” berekenen?
M’n cpu moet nog steeds alles doen dus?

Originally posted by Wookie

Dus op de kaart zelf zit geen mem ofzo dat “helpt” berekenen?
M’n cpu moet nog steeds alles doen dus?

Jepz… tis alleen I/O die kaart, verder nix van beeldbewerkingshardware!

[B]

Jepz… tis alleen I/O die kaart, verder nix van beeldbewerkingshardware! [/B]

Maar wat voor kaart heeft dan wèl die bewerkingshardware aan boord? (denk dat de originele topicstarter dit ook wel wil weten! :p)

Een kaartje met wel de hardware aan boord? Tja, laten we eens goedkoop beginnen bij de Miro DC10+ (ik schat een 600 piek). Dit kaartje schijnt voor de gemiddelde thuisgebruiker wel te voldoen.
Dan komt de Mirco DC30. Is die je ook te klein en wil je meer, dan moet je uitwijken naar FastAV. Deze kaarten schijnen op het punt van videobewerking heel erg snel te zijn en ook hardwarematig enorm veel effecten te ondersteunen. Nadeel is wel dat ze pas vanaf een kleine 2000 piekjes te koop zijn.

Dat is dus niet echt goedkoop. Persoonlijk ga ik dan ook (binnenkort) voor de FireWire kaart en een softwarematige oplossing. OK het duurt wat langer, maar het kost veel minder!

Persoonlijk ga ik dan ook (binnenkort) voor de FireWire kaart en een softwarematige oplossing. OK het duurt wat langer, maar het kost veel minder!

Denk dat wij dan ongeveer hetzelfde erover denken, tenminste over wat we eraan willen uitgeven! :wink:
Maar als jij zegt van “dan duurt het wel wat langer”, waaraan moet ik dan dan denken?
Het ligt dus met name aan je sysspecs ok:

• TB@1620
  • 512MB@CAS2 135mhz
  • 7200rpm ATA100 HD
    (heb ut maar ff specifiek gegeven :))

Hoelang duurt een uur renderen dan, want dat duurt toch het langst?! En het rippen van DV naar HD?

Ik heb die DC 500 Plus en dat is ook een FatsAV kaart. Heb je al voor fl 1650,-. Maar dan heb je ook wat. :smiley:

Het renderen duurt inderdaad het langs. Afhankelijk van je resolutie (van je video), de lengte van je video en vooral de bewerkingen die je hebt toegepast. Het kan (bijv met Adobe premiere) letterlijk varieren van 10 uurtjes (dat is relatief weinig) tot een week of 3…

Rippen van DV/D8 naar je hdd gaat altijd even snel…

Zorg er dus voor dat je een wat duurdere kaart hebt. Deze zal het renderen een stuk op zich nemen. Vaak is het zo dat die kaart een aantal effecten realtime voor je kan doen. Ook kan je meestal een preview bekijken hoe het er uiteindelijk gaat uit gaat zien. Hoe meer effecten hoe langer het duurt. Dus een snelle Proc en HD zijn zeker nodig. Als je aan het capturen bent en je harde schijf is niet snel genoeg verlies je dus frames.

Originally posted by King Dingeling
Ik heb die DC 500 Plus en dat is ook een FatsAV kaart. Heb je al voor fl 1650,-. Maar dan heb je ook wat. :smiley:

Zit toch nog steeds in de verpakking?! LOL!

Tja, ik ga geen anderhalve rug uitgeven voor zoiets natuurlijk!
Maar eh, hoelang duurt dat renderen dan precies? (of ongeveer! :p)
Ik bedoel als je een uur DV wilt renderen met een aantal overgangetjes je kent het, hoeveel tijd neemt dat dan in beslag om naar PAL formaat te converten? (Eh, SVCD?)

Motten we ff gaan proberen binnenkort. Dan kunnen we ff wat testen.

KD: volgens mij treden er nooit lost frames op als je via FireWire kopieert… krijgt je PC het ff niet bijgebeent dan stopt hij gewoon ff (soort BPrec dus).

Ik moet zeggen dat ik de snelheid behoorlijk goed vind
Ik ga nu even uit van mijn oude PC omdat ik het met deze nog niet uitgeprobeerd heb.
Ik werkte toen met een AMD 550 met 256 MB int. en een seagate 40 gig 7200 rpm.
Als ik dan de beelden binnenhaalde van mijn camera via mijn FirerWire op mijn pc ( ongeveer 3 MB/sec video) dit gaat met de snelheid van het afspelen, en ik ging het dan bewerken met wat wipes en dergelijke en liet het daarna uitrekenen duurde 10 minuten film ongeveer een kwartiertje dus dat vind ik best aardig.
Als je dan de tijd ziet die je erover doet als je hetzelfde met een Miro doet vet het dubbele.
:slight_smile:

Nou, ik denk dat ik dan maar voor een gewoon kaartje gaat en nie voor zo’n achterlijk dure. Aangezien ik dat bewerken toch nie zo heel vaak ga doen vind ik het een beetje zonde om zoveel cash d’r aan uit te geven! :stuck_out_tongue:

Lijkt me ook de beste oplossing.

Suczeven ermee.