Welk socket A moederbordje,Asus of MSI

vbimport

ik ben me gek aan het zoeken en vergelijken en alles wijst toch wel uit dat MSI erg stabiel is en andere merken wat minder (al 2 moederbordjes van Abit stuk gegaan in korte tijd, maar das een andere vraag) wat ik wel belangrijk vind. Maar ik heb ook een Asus P3B-F en die is nog top (alleen zit een Pentium Slot-1 in)

Ik weet echt niet welke ik van MSI of Asus zou moeten kopen en vooral waar (ik heb op tweakers gekeken, maar prijs is natuurlijk niet het belangrijkste, service is wat mij betreft veel belangrijker)

Wat lijkt jullie nou het beste, even voorop gesteld dat het allemaal even stabiel draaid, want nogmaals ik heb (nog) geen last van me Asus mobo.

Site van MSI en site van Asus

wat ik zoal doe op de pc :

Web design, Muziek branden/bewerken, photoshop.

devices : SBLive, 3com netwerkkaart, Asus 7700 Geforce2 en een Adaptec Scsi 2910 controller

Logitech optical Usb muis (ik had nog wel eens USB d/c probs met die Abit KT7 Raid die dus nu kaduk is)

Alvast dank !

In mijn ogen kun je met beide merken geen buil vallen.
ASUS staat misschien langer bekend als een goede fabrikant van stabiele en snelle moederborden, terwijl dit bij MSI pas iets is van de laatste 2 jaar.

Ik geloof dat voor AMD processoren MSI op dit moment de beste benchmarks heeft gehaald. Maar ik denk dat je ook eens wat hardware reviews sites af moet.

Tomshardware, SharkyExtreme en AGN Hardware om er maar eens 3 te noemen.

Ben zelf erg tevreden met mijn ASUS K7M (wat ouder intussen), maar ik denk dat ik op dit moment toch ook zou gaan twijfelen tussen MSI en ASUS…en acht de kans erg groot dat mijn voorkeur naar MSI zal doorslaan

Alhoewel Asus absoluut geen slecht bord is zou ik toch voor MSI gaan… Uit veel testen is gebleken dat MSI de stabielste Socket A mobo’s produceerd…
Let wel op: je levert hier wat performance tov Asus en Abit in. Dit is slechts iets van 0,5% dus echt merken zul je het niet. En dit half procentje performanceverlies is mij de stabiliteit wel waard.

Tax: jij hebt de Asus K7M. Goed bord (mijn pa heeft hetzelfde bord)… maareuh dit bord is dan ook stukken stabieler dan het A7V. Het A7V133 schijnt nog meer problemen te hebben dan het A7V. Nu moet je niet denken dat als ik zeg nog meer problemen dat dit een rampzalig bord is. Zekers niet. Alleen schijnt het niet tegen het MSI op te kunnen…

Ik zelf had tot voor kort gedurende 4 maanden een MSI KT7 Pro2a. Deze heb ik verkocht (kon alleen de Athlon B met 200mhz FSB aan) en zonder te denken heb ik eigenlijk meteen weer een MSI gekocht. Deze keer is het het MSI K7T Turbo (met 266Mhz FSB). Dit ding heb ik nu een weekje of 5 a 6 en ik ben er zeer over te spreken…

Mijn advies: neem MSI.

Moeilijke keuze inderdaad…

Ik heb zelf de A7V…ben er redelijk tevreden over…maar ik denk dat mijn volgende boardje toch een MSI gaat worden. Als je maar vaak genoeg alle revieuws leest op Tweakers kan je denk ik zelf ook de conclusie trekken dat MSI-boards over het algemeen stabieler zijn en ook als je wilt overclocken goed presteren.

MAAR als jij zegt dat SERVICE voor jouw een high prio is…( weet niet pcies wat je daar onder verstaat) maar dan zou ik toch voor de Asus gaan, want die hebben veruit de meeste bios-updates en zijn denk ik wel de grootste moederboordbizznizz around, maar then again…ik weet niet wat jij van “service” verwacht.

Kwa prijs verschilt het iig niet erg veel…

Mijn advies: Koop een MSI

ps. je dingen die jij op je pc doet zullen alle2 geen problemen opleveren bij beiden mobo’s :slight_smile:

Bedankt allemaal, tis me wel duidelijk, een MSI dus, nu nog alleen bepalen welk type precies, met of zonder raid, eentje met of zonder isa slot (heb ik toch niet meer, maar je weet maar never) tis iig een stuk makkelijker nu, moet alleen even de winkeltjes af die me het gekozen bordje verkopen onder goede voorwaarden (wat ik bedoelde met service) want kopen via Tweaker is op zich ok (Pricewatch) alleen de service die je krijgt als er eens iets stuk is, is ver te zoeken (het word dus waarschijnlijk Mycom of Computerland hier in Amsterdam)

Ik ga zeker Tomshardware, SharkyExtreme en AGN Hardware eens bezoeken (en bookmarken want dat vergeet ik iedere x)

Nogmaals bedankt!

Originally posted by Loek2001x
[B]Bedankt allemaal, tis me wel duidelijk, een MSI dus, nu nog alleen bepalen welk type precies, met of zonder raid, eentje met of zonder isa slot (heb ik toch niet meer, maar je weet maar never) tis iig een stuk makkelijker nu, moet alleen even de winkeltjes af die me het gekozen bordje verkopen onder goede voorwaarden (wat ik bedoelde met service) want kopen via Tweaker is op zich ok (Pricewatch) alleen de service die je krijgt als er eens iets stuk is, is ver te zoeken (het word dus waarschijnlijk Mycom of Computerland hier in Amsterdam)

Ik ga zeker Tomshardware, SharkyExtreme en AGN Hardware eens bezoeken (en bookmarken want dat vergeet ik iedere x)

Nogmaals bedankt! [/B]

Ik neem aan dat je niet denkt dat Tweakers’ Pricewatch een winkel is??? :eek:

Als je gewoon onder pricewatch kijkt kan je ook zien hoe negatief of positief men oordeelt over de winkel zelf…dus lijkt me ook wel de moeite waard…:slight_smile:

nee, ik bedoelde daarmee dat ik niet graag meer koop via internet of een telefoontje, simpel omdat de service me tegen valt van een winkel waarvan ik dacht dat het wel goed zou zitten (hard-ware.nl) wacht nu al 2 weken op me mobo en het ziet er naar uit dat ik um voorlopig niet zal binnen krijgen…

dan nog iets, ik heb op die Abit een Raid controller en op zich zijn de hdd’s wel wat sneller dan op de IDE1 en IDE2 poorten, bij de MSI K7T Turbo krijg je un Raid Controller apart, op zich prima, alleen weet ik niet of het verstandig is deze aan te sluiten, ik zoek dus peeps met ervaring hiermee, want anders gewoon op IDE1-2 poorten.

Originally posted by -=HeadLesS=-

Als je gewoon onder pricewatch kijkt kan je ook zien hoe negatief of positief men oordeelt over de winkel zelf…dus lijkt me ook wel de moeite waard…:slight_smile:

Ik zal je mijn tirade besparen hoe ik over de Shop Survey denk van Tweakers :smiley:

Voor wat betreft wel of geen ISA…ISA heb je niet meer nodig als je niet nu nog een ISA kaart hebt die je graag wilt gebruiken. ISA is helemaal uit en er worden volgens mij nu geen producten meer gemaakt die een ISA slot vereisen…dus dat kun je achterwege laten.

RAID is lekker snel als je veel data van en naar de harde schijf moet verwerken (anders ook wel, maar dan merk je het minder).

Verder zou ik voor de specs eens goed rondneuzen op www.msi-computer.nl naar alle specs en weet dat het allernieuwste niet altijd zonder problemen is (kinderziektes)…

Voor zover ik weet zijn er geen Socket A mobo’s van MSI die nog een ISA hebben…

Ennuh bij de K7T Turbo Raid is de Raid gewoon onboard hoor… tenmniste op mijn bord (zonder raid) zitten de contacten voor de raid chip (controller) en de IDE aansluiting al voorgesoldeerd…

Originally posted by Da_Taxman

ISA is helemaal uit en er worden volgens mij nu geen producten meer gemaakt die een ISA slot vereisen…dus dat kun je achterwege laten.

ja das wel, achteraf gezien zie ik ook weinig nut van een isa kaartje, maar komt misschien omdat ik zo gewend ben (al jaren met isa gewerkt en zag dat er steeds minder isa’s over bleven)

heb jij deze soms, Dee-ehn?

tis wat rommelig, al die namen Turbo, Turbo-R (R=Raid waarschijnlijk) en is nieuw bij MSI ? ik dacht dat ie al een tijd uit was…

Bij mycom hebben ze um : MSI K7T Turbo Socket A 266MHz Audio onboard 365,00 bij Computerland koop ik een 1,4 gb Thunderbird voor 623, ok, tis elder natuurlijk goedkoper, maar service van Mycom is bijna perfect, van Computerland weet ik ut nie, maar winkeltje zit 5 meter naast Mycom en scheeld toch 25 guldentjes :stuck_out_tongue:

Originally posted by Loek2001x
[B]

heb jij deze soms, Dee-ehn?

[/B]

Ja… da’s mijn plankje (alleen heb ik dan eentje zonder R (=raid) he…).

En die is neit meer zo gek nieuw. Ik denk dat hij nu een maandje of 4 in productie is…

Ik heb zelf een Asus A7V133 en ben er best wel tevreden over.
Alleen jammer dat ze dat rare poortje opgezet hebben ipv een isa of een xtra pci! (AMR heet dat poortje gloof ik)

Heb eindelijk mijn systeempje aan het draaien, nml een ASUS A7M266 met een AMD Athlon 1.33 MHZ (266) met 256 MB DDR 266 SDram en dit is echt perfect voor mij. Heb het momenteel een 48 uur laten test draaien met Windows 2000 en geen problemen tot nu toe.

Heb als koeling op de CPU een Super chrome Orb en een chieftec case (DX-01BD) met een 340 watt voeding.

Temperatuur is momenteel een 52 graden op de CPU :confused: en dit is volgens mij nog een beetje te hoog.

conclusie : asus is volgens mij 1 van de beste moederborden die er zijn :cool:

Originally posted by Koen
[B]Heb eindelijk mijn systeempje aan het draaien, nml een ASUS A7M266 met een AMD Athlon 1.33 MHZ (266) met 256 MB DDR 266 SDram en dit is echt perfect voor mij. Heb het momenteel een 48 uur laten test draaien met Windows 2000 en geen problemen tot nu toe.

Heb als koeling op de CPU een Super chrome Orb en een chieftec case (DX-01BD) met een 340 watt voeding.

Temperatuur is momenteel een 52 graden op de CPU :confused: en dit is volgens mij nog een beetje te hoog.

conclusie : asus is volgens mij 1 van de beste moederborden die er zijn :cool: [/B]

Vertrouw maar niet op die meting van je CPU temp daar klopt nix van… Het hangt er sowieso vanaf hoe je temp sensor gemonteerd is… Volgens mij bord is mijn 1,2 @ 1,2 zo’n 69 graden (hij loopt wel continu op 100% belasting omdat ik UD heb lopen…)

Originally posted by Koen
[B] Heb als koeling op de CPU een Super chrome Orb en een chieftec case (DX-01BD) met een 340 watt voeding.

Temperatuur is momenteel een 52 graden op de CPU :confused: en dit is volgens mij nog een beetje te hoog.[/B]

Volgens de testen zijn die Orb’s nie echt supergoeie koelers, dus dat zou die temp kunnen verklaren. 52 graden is wel hoog ja maar kan geen kwaad hoor!
Wat ik gehoord en gelezen heb is de tempmeting van het progje Hardware Sensors Monitor de meest accurate. Ik gebruik het ook en mijn temp is nu 50°C op m’n Athlon 1,0(100)@1,38(138). Dat is dan wel doormiddelen van een wat extremere manier van luchtkoeling; heb nm een ventilator ongeveer 1cm van me open kast staan die pal op me koeler staat te blazen! :wink:

Sja ik heb nu ook een grote cooler voor hem open kast staan…ik draai em nu niet eens OC-ed…dus gewoon een 1Gig @ 1GIG, maar zonder de cooler kom ik over de 60 graadjes…(ja het is erg warm op mijn kamer met dit weer) Heb er een SUPER-ORBje opzitten…

als ik die cooler derop heb staan dan kom ik uit op 52 graden, men cpu is trouwens wel 24/7 aan en altijd 100% bizzy (stressed)!