Welk programma voor backups

vbimport

Ben op zoek naar goed programma voor backups/images te maken.
Ik wil eigenlijk weten welke backup software jullie (indien uberhaupt) gebruiken en wat de ervaringen zijn.

Hangt er helemaal vanaf WAT voor backups en van wat je backups wilt maken.

Bestandjes ? Winace
Cd’s ? CloneCD
Partities ? Ghost
Schijven ? Ghost in combinatie met identieke schijf / RAID 5 oplossing

Sorry, idd wat info vergeten.

Op het moment dat mijn systeem naar weer eens formateren goed werkt wil ik een backup/image maken.
Dus backup van mijn hele systeem.

Maar een backup/image zijn twee verschillende dingen. Een backup van je bestanden is dat je bijv je OS opnieuw installeerd met de daarbij behorende programma’s. En dat je je MP3 tjes en Downloads en al het andere gebackupt hebt ergens. Zodat je deze weer makkelijk terug kan zetten.
Ga je een image van je systeem maken en zet die weer terug dan heeft het formateren ook geen zin want de image zal er over heen gaan dus zit je dan weer met de oude situatie.

Dus zeg eens duidelijk wat je precies wil.:slight_smile:

Goed daar gaan we dan.

Ik wil nadat mijn pc is gecrashed met een image of een backup (kweet ut niet) van een andere HD of partitie (zucht) die gemaakt is op een punt dat alles werkte, terugzetten.

een partitie dump is dan het best.

je doet dit met Ghost (daar werk ik ook mee en heb daar goede ervaringen mee)

een .bat bestandje is hierin een uitkomst:

backup:

ghost -clone,mode=pdump,src=1:1,dst=e:\xp_01.GHO -Z1 -rb -sure

ghost = het programma
-clone = soort backup
mode=pdump = soort backup methode, partitie dump dus
src=1:1 = source & hdd 1 partitie 1 (als hdd 1, 2 partities heeft dan heb je dus : 1:1 en ook 1:2 - C & D) bij 2 hdd’s heb je dan 2:1 (E) als de 2de hdd ook 2 partities heeft dan is 2:2 ook een mogelijkheid (snappie het nog :p)
dst=e:\xp_01.GHO = het bestand waar je naartoe wilt schrijven, daar kunnen parameters achter worden gezet (Z1 is bijna geen compressie maar wel snel, Z9 is veel compressie, -rb = reboot nadat het klaar is met backuppen en -sure is dat je geen bevestigingen krijgt bij iedere handeling (“are you sure blahblah”)

Restore:

ghost -clone,mode=pload,src=e:\XP_01.GHO:1,dst=1:1 -sure -rb

-clone en mode zeggen genoeg (pload is partitie backup laden)
src = waar de de image staat (op E dus, in dit geval) dst is natuurlijk weer terug op hdd 1 partitie 1 (is waarschijnlijk ook bij jou C) -sure = geen bevestigingen en -rb is reboot nadat het klaar is met restoren.

that’s iT :slight_smile:

Dan is Drive Image 2002 van Powerquest toch een stuk makkelijker zonder commands die je moet typen…
//edit//
Te kopen bij powerquest.
//edit//

Je kan de Ghost dos floppy ook gebruiken zonder commands…gewoon de gewenste options selecteren…commandline is voor doorwinterde dos gebruikers,'k heb er helaas weinig kaas van gegeten…:Z

Het beste is om een Schoon OS te maken met eventueel een geinstalleerde Office Pakket. Maak daar een Image van met behulp van Ghost. Daarna kan je spellen installeren en weet ik allemaal voor rotzooi. Mocht het mis gaan dan kan je de image weer terugzetten met een Schoon OS en office pakket. :bigsmile: Tuurlijk kan je nog meer Tools of programma’s die je altijd gebruikt in je image bouwen.

Suc6

Originally posted by King Dingeling
[B]Het beste is om een Schoon OS te maken met eventueel een geinstalleerde Office Pakket. Maak daar een Image van met behulp van Ghost. Daarna kan je spellen installeren en weet ik allemaal voor rotzooi. Mocht het mis gaan dan kan je de image weer terugzetten met een Schoon OS en office pakket. :bigsmile: Tuurlijk kan je nog meer Tools of programma’s die je altijd gebruikt in je image bouwen.

Suc6 [/B]

kep Windows (welke versie dan ook) op partitie C al de utilities & games op D, C is dus puur OS en D is altijd tools & games geweest, E & F fungeren als backup en “nieuw” software media :slight_smile:
op die mannier backup je puur de OS en dus niet al het andere software die je geinstalleerd hebt (duurt dus nooit lang voordat er een backup is gemaakt) met diskette opstarten, kan maar is echt niet nodig hoor.

Bedankt voor de replies…