Welk HHD

vbimport

kan iemand een goeie HHD aanraden. ik denk meer aan een Maxtor 120 GB, 7200 rpm, UDMA 133. of Maxtor 120 GB, 7200 rpm, 8 MB Cache, UDMA 133. maar wat is het verschil. ik zie wel dat de ene een 8mb cache heeft. maar wat is dat :confused: en moet het bestand systeem NTFS zijn?

alvast bedankt.

Diegene met 8 MB cache is meestal duurder maar heeft ook vaak een betere performance. Of het bestands systeem NTFS moet zijn. Ligt natuurlijk aan je zelf. Ligt eraan welk besturingssysteem je erop wilt hebben. Windows XP kan fat32 en NTFS zijn. Dan hebben we nog Linux dat is weer een heel ander bestands systeem. Ook kan je DOS erop draaien of Novell. :wink: Dan hebben we het alweer over FAT en NFS. Je kan er alles mee doen met zo’n schijfje.
:bigsmile:

Kheb zelf ervaring met de 120GB Maxtors (zowel 2MB als 8MB cache) en de 120GB WesternDigitals (8MB cache).
In het doorsnee gebruik merk ik niet al te veel verschil. Hoewel de WD ATA100 zijn en de Maxtors ATA133, merk ik daar bijvoorbeeld bijzonder weinig van.

Meer cache ga je in principe niet merken wanneer je de schijf gaat gebruiken als “opslagschijf” (bijvoorbeeld om mp3’s, foto’s, films etc te bewaren). Ook bij games gaat het niet de snelheidsbepalende factor zijn.
Als je de schijf echter gaat gebruiken om hele grote foto’s te bewerken, veel kleine videofragmentjes te monteren of als gedeelde schijf in een netwerkje, dan kan 8MB cache wel meer tot zijn recht komen. Dan is misschien zelfs een RAID setup van 2 identieke schijven te overwegen.

bedankt voor de snelle replay. ik gebruik win2000 en zo wil ik het houden ook :bigsmile: . ik denk dat ik voor de Maxtor 120 GB, 7200 rpm, 8 MB Cache, UDMA 133 ga bij HardData. kost maar € 165,50 :smiley: . p.s. kan ik deze schijf ook splitsen in c en d met fdisk bedankt

Splitsen met fdisk? Euh ja hoor (al kan dit wel eens een beetje creativiteit vereisen), maar je kunt ook partitioneren met de installer van Windows 2000. Eénmaal geinstalleerd kun je via de Windows Disk manager de rest regelen. Geen fdisk nodig, dit is sneller en veiliger!

bedankt voor de tip Dee-ehn. ik wist niet dat je dat kan met win2000

Originally posted by ganondorf
bedankt voor de tip Dee-ehn. ik wist niet dat je dat kan met win2000

Lees de teksten in de installer maar eens, dan weet je dit snel genoeg :slight_smile:

ik heb gezogd naar de installer maar niet gevonde waar moet ik zoeken. zit het op de cd.

Rechtermuistoets op “Deze Computer”
Linkermuistoets op “Beheren”
en dan naar Disk Management gaan.

Originally posted by ganondorf
ik heb gezogd naar de installer maar niet gevonde waar moet ik zoeken. zit het op de cd.

De installer krijg je te zien tijdens de installatie van Win2k, zoals je die doet op je nieuwe harde schijf (boot je computer met je Windows CD!), vanuit Windows kun je partitioneren op de manier die Belvedere beschrijft…

oke nu snap ik het bedankt Dee-ehn en Mr. Belvedere
:bow:

Ik heb zojuist 4x Samsung HD gekocht 80gb 7200tr/m in ATA100 maar heb ze nog niet geïnstalleerd. Van zodra ik dat gedaan heb post ik hier resultaten…
Hopelijk werken ze goed in Raid 0 :smiley: