WEG met de NVPI!

vbimport

Vandaag kreeg ik een email van RoDisc

"

Beste DVD-bezitter,

Eind vorig jaar heb ik u laten weten, wat er in de handel gaande is, voor wat de wens betreft van de Nederlandse maatschappijen om het liefst de keuze voor de consument te beperken tot uitsluitend Nederlandse produkten. Via juridische wegen is men vervolgens bezig import tegen te gaan. Het is van onze kant even stil geweest, maar nu wordt het weer even tijd voor een update.

Vorig jaar september kregen we onverwacht een door de Nederlandse Hollywoodmaatschappijen gestuurde deurwaarder op bezoek, die van mening was, dat wij illegale DVD's verkochten. De definitie van een illegale DVD blijkt tegenwoordig alle DVD's te zijn, die afkomstig zijn van buiten de EG. Wij hadden een aantal volledig legale DVD's van een paar jaar oude titels uit Amerika staan, waarvan de uitgevers niet eens de rechten hebben. Zelfs tweedehands DVD's werden plotsklaps als illegaal bestempeld. Iets wat jarenlang geen bezwaar is geweest.

Na het bezoek van de deurwaarder hebben we nog wekenlang pogingen ondernomen om met de betrokken partijen een gesprek over deze dubieuze praktijken aan te gaan. De Nederlandse maatschappijen verwezen allen echter naar hun belangenbehartiger, de NVPI. De NVPI verwees echter weer naar de maatschappijen. Door op deze wijze te handelen hebben de maatschappijen en de NVPI bewust de mogelijkheid gefrustreerd om een gesprek aan te gaan om zo het conflict in een vroeg stadium tot een oplossing te brengen.

Nadat ik in november en december over dit hele gebeuren uiteindelijk maar melding maakte in onze nieuwbrieven, werd er opnieuw een deurwaarder gestuurd, die wederom constateerde, dat wij tweedehands regio #1 DVD's verkochten en oudere titels, waarvan de NVPI-leden geen rechten bezitten om het te mogen uitbrengen.

Vervolgens zijn diverse Nederlandse Hollywoodmaatschappijen een waar treiterbeleid tegen ons begonnen. Dit treiterbeleid bestaat uit het verslechteren van onze condities, nieuwe titels later of zelfs niet uitleveren en het ons weigeren van enige (release-) informatie te voorzien.

Inmiddels hebben ook diverse partijen, waaronder Ro-Disc, dreigementen van de NVPI ontvangen, waarin dwangsommen worden opgelegd via een kort geding, als wij ons wederom betrekken in "negatieve stukken over de NVPI en haar leden in de media in de ruimste zin van het woord".

Hierbij moet ik wel opmerken, dat 20th Century Fox wel lid is van de NVPI, maar zich blijkbaar niet wenst te verlagen tot het niveau van de overige NVPI-leden.
Fox heeft zich altijd bereid gevonden om over deze kwestie in een goed gesprek het een en ander toe te lichten, voor zover men dat als NVPI-lid kan of mag.

De leden, die een verzoek hebben ingediend om ons en andere speciaalzaken te dagvaardigen zijn:
- Columbia Tristar
- Universal Pictures
- Warner Home Video
- Buena Vista (Walt Di$ney)

Paramount zit hier niet tussen, maar passen weldegelijk een treiterbeleid toe. Het oogkleppenbeleid van Buena Vista kan niet beschouwd worden als treiterbeleid in deze zaak.

Aan onze eerste uiting over bovengenoemde onschadelijke import hebben we een actie gekoppeld met de importversie uit Engeland van Shrek. Dat mailtje hebben we naar ons volledige bestand gestuurd van meer dan 24.000 partikulieren en adressen in de industrie. Volgens het vakblad 'Muziek en Beeld' was dit aanleiding voor andere verkooppunten om Shrek ook op te nemen, waar wij aan hebben meegewerkt. Dit gebeurde zo massaal, dat samenstellers van Top-zoveellijsten voor Nederland er niet onderuit kwamen om de titel toch op te nemen. Normaal gesproken werden import DVD's vermeden uit verkooplijsten uit 'relatiebeheer' met de Nederlandse uitgevers. Sindsdien staan er in de landelijke toplijsten regelmatig importproducten en is de import alleen maar toegenomen.

Vanaf dag 1 kwam de grootste weerstand vanuit 'het brein' Columbia Tristar. Al zeer snel na onze eerste publicatie, werden in december leveringen stopgezet en weigerden men enig contact. Voor ons reden te meer om voornamelijk Columbia DVD's uit Engeland te halen en dit aan de hele handel aan te bieden. Iets waar men juridisch niets aan kan doen. Ook dit werd verassend breed opgepakt, waardoor onze distributietak Ro-Vision alleen al op ruim 15.000 doorgeleverde Columbia Tristar DVD's zit. Dit is voor een maatschappij behoorlijk extreem. De actie tegen Columbia is hiermee de meest succesvolle actie, die we tot nu toe hebben gehouden. Zelfs meer dan onze laatste aktie tegen een 'foute' maatschappij een paar jaar geleden.

We blijven proberen contact te maken met Columbia Tristar. Een paar weken geleden kwam na een half jaar zwijgen de eerste reactie. Omwille van prioriteiten was men niet eerder in de gelegenheid geweest om op onze talloze verzoeken te reageren, aldus Columbia. Men gaf vervolgens aan geen behoefte voor een gesprek te hebben.

Ondertussen weigert men ons nog altijd te leveren en moeten wij in feite gewoon doorgaan met het importeren van hun titels.
Momenteel zijn we de 15.000 gepasseerd, maar we willen natuurlijk naar de 25.000 toe. Voor zeker elk adres in ons bestand een import DVD van Columbia :wink:

Robert Verhoef
"

Dus als ik het goed begrijp is een door mij bestelde dvd bij amazon illegaal.(Denk ik ook af en toe legaal bezig te zijn)
Geldt dit trouwens ook voor cd’s?
Als je nu bij een verzendfirma besteld hoe kan ik dan weten dat dit een europese firma is?

(Ik vind dit trouwens wel een leuk item voor de wto)

Het is niet illegaal , maar ze krijgen geen royalties erover , dus vinden ze het niet leuk. En door dit soort mafiapraktijken toe te passen maken ze importeur/verkoper en consument bang.

Zolang je invoerrechten betaald (en dat hoeft soms niet eens) en het product het land in mag ben je volledig legaal bezig.

Je zou bijna zeggen dat het criminelen zijn. Ze handelen dan wel op een wettige manier, maar tis toch een vorm van “afpersing…”

gewoon misselijk, en valt ook weinig tegen te doen lijkt me.

Originally posted by xian
gewoon misselijk, en valt ook weinig tegen te doen lijkt me.

je zou zelf een zaakie kunnen beginnen. En onder die prijs gaan zitten…

Hi,

met betrekking tot de royalties denk ik niet dat dat klopt. Uiteindelijk worden de royalties nl. wel ontvangen alleen nu in het land van aankoop. Het probleem is meer het volgende:
Ik werk zelf ook voor een US comp (niet voor de film maatschappijen maar ik denk wel volgens het zelfde biz. model want dat is nl zo’n beetje standaard). In zulke gevallen krijgt elke regio zijn eigen omzet target welke zelf moet worden omgezet in de regio). Indien er dus par. import plaats vind wordt die revenue geboekt in het land waar het vandaan komt. Per saldo worden die regio’s samengevoegd tot geo’s (EMEA, Asia Pac etc etc) om uiteindelijk in zijn totaliteit te worden geconsolideerd tot 1 grote hoop. Bottom line ontvangt de film maatschapij zijn geld wel alleen krijgen de kantoren welke hun target niet halen in eerste instanties geen nieuwe medewerkers en vervolgens zal er dus ook bezuinigt moeten worden en zullen er mensen ontslagen worden.

Verder is het zo dat ze er voor moeten zorgen dat ook de marges goed zijn, daarom wordt er gekozen voor het maken van 1 DVD met een heleboel ondertitels (hierdoor maar 1 malig produktie kosten). Nu heeft de UK het makelijk want die hoeven niets te doen tov de US release want iedereen spreekt engels dus hoogste marges of laagste prijs.

Dat zijn de 2 reden waarom ik begrijp dat ze het doen. Aan de andere kant verbaast het mij enorm dat de prijzen van DVD’s zo enorm hoog moeten zijn, hier zie je het zelfde in de overgang van Plaat -> CD, volgens mij is het medium van de VHS band duurder dan dat van een DVD-tje: max Hfl 40 voor een VHS band vroeger tov gem. Hfl 65 voor een DVD-tje (sorry voor de guldens maar dit uit historisch oogpunt :slight_smile: ) De enige manier waarop je dit kunt rechtvaardigen is als je er extra’s bij zet (waar we ook iets aan hebben). Nu zie je dit op de R1 DVD’s het betse terug (bijv. veel vaker DTS) maar op officiele R2 DVD’s wordt er steeds vaker gekozen extra’s te laten schieten ivm meerdere talen en/of ondertitels. Wij worden hierdoor dus (op zijn hollands gezecht) genaaid !.

Als ze er werkelijk iets aan willen doen hebben ze naar mijn mening 2 opties:

1. Zorg dat de NL R2 DVD’s dezelfde extra’s bevatten als de R1 DVD’s. Het medium word naar mijn mening nog lang niet goed gebruikt, als ik me nl de theorie lessen rondom DVD goed heb onthouden dan kan er max. 16 Gb op en we gebruiken vaak maar 7 Gb dus hebben we nog 9GB over :stuck_out_tongue:
  2. Zorg dat DVD’s waarbij er duidelijk een inhoudelijk verschil is (minder extra’s etc) goedkoper zijn dan de andere versie’s, mensen die al die extra’s willen zullen ze toch altijd wel kopen (ik word hier zelf bij somige uitgaves ook toe GEDWONGEN).

Er zijn nu 4 films uitgebracht met DTS kwaliteit in een of ander zilverpaars jasje… heel errug vreemd.

geen enkele extra’s , maar wel dts geluid…

en als je de achterkant leest… dts in een vreemde taal…

en superduur…

ze leren het nooit