Website hosten

vbimport

In een wanhopige zoektocht naar de helpende hand die mij op weg kan helpen! Ik zag op dit forum een dergelijk onderwerp staan, dus ik hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen!

Ik wil graag zelf mijn website hosten! Ik heb deze nu bij Lycos draaien, en dat is niet naar tevredenheid.

Ik heb een klein computertje staan waarop ik de site al draaiende heb, localhost werkt dus al, maar ik krijg het niet voor elkaar om de site toegankelijk te maken voor de buitenwereld.

Ik weet dat ik hiervoor poort 80 open moet gooien, maar lig nu vooral in de clinch met de manier waarop ik dat moet doen. Vooral het juiste ip-adres zorgt nu nog voor problemen.

Ik heb een multi-pc ADSL Router van ZyXel, die een web configuratie heeft en ook via telnet bereikbaar is. Ik kan binnen deze configuratiepagina verschillende aanpassingen maken, maar weet dus niet precies welke. Volgens de helpdesk van ZyXel (die ik dus ook al benaderd heb, maar me niet echt duidelijk kon helpen) hoef ik alleen de NAT-instellingen te veranderen. Ik vraag me ook af wat ik precies met DNS moet doen. Is dit iets wat noodzakelijk is voor het bereikbaar maken of komt dat pas kijken op het moment dat ik mijn domeinnaam door wil schakelen naar m’n ip-adres. Op het moment is het voor mij van belang dat mijn website bereikbaar wordt door het ip-adres als URL te gebruiken.

Ook weet ik niet wat ik in de instellingen van de server zelf moet veranderen. Statisch of dynamisch etc (statisch heb ik al vernomen, wat dan ook weer fout gaat…:confused:)

Een hoop vragen, waarmee iemand mij hopelijk kan helpen!

Alvast bedankt!

Hallo en welkom aan boord!

Wat je in feite dient te doen, is vrij simpel…

Je webserver zal normaal op poort 80 op een bepaalde IP adres lopen (laat ik dat adres “X” noemen). Je dient in je router in te stellen dat de externe poort 80 doorgestuurd wordt naar poort 80 op IP adres X.

Of je een dynamisch of statisch IP adres wilt? Dat ligt maar net aan je verbinding. Waarschijnlijk dien je het dynamisch te configureren (via DHCP), maar vormt dat geen probleem. De meeste providers verversen alleen het IP adres van een ADSL of Kabel verbinding indien er problemen zijn. Zou jouw provider dit toch doen, dan kun je via een dienst als http://www.dyndns.org dit probleem voorkomen. Wellicht kan je router zelfs samenwerken met dyndns (Draytek routers kunnen dit) dan is het helemaal mooi en makkelijk!

En dan wil je een domeinnaam… Ja, je kunt natuurlijk een domeinnaam reserveren en die naar jouw IP adres laten forwarden. Tevens kun je een gratis domeinnaam nemen! Kijk hiervoor eens op http://www.dot.tk. Je krijgt dan een .tk domein, wat je weer kunt forwarden naar jouw server.

Maareuh… als ik je iets aan mag raden: indien je site wat meer bezocht gaat worden, ga dan met een goedkope hosting company in zee. Dit bespaart je veel moeite, tijd en bandbreedte. Ik heb zelf positieve ervaringen met Dreamhost; hier krijg je voor €30 euro per jaar al een heeeeel erg mooi pakket (250MB storage, 5Gb verkeer per maand). Dat zou ik liever doen dan zelf gaan hosten…

Een van de problemen waar ik (stom genoeg) tegenaan loop is dat ik niet weet welk ip-adres ik in de config van de router in moet vullen. Ik dien dit op deze pagina te doen.

Zoals gezegd staat mijn website al online, maar nu via Lycos, waar ik dus graag weg wil. Mijn server is natuurlijk verbonden emt internet, en als ik met mijn server bijvoorbeeld een guestbookposting maak op mijn website, en daar het ip-adres van bekijk, krijg ik een 82.x.x.x nummer. Als ik ip-config draai op mijn server, krijg ik een 192.x.x.x adres. Nou is de ene geloof ik een intern adres, en de ander een extern adres. Klopt het dat ik de externe dien te gebruiken in de config van de router? (de 82.168.x.x?)

Zoals op deze pagina te zien is, is de router wel te combineren met DynDNS, maar ik heb werkelijk geen idee hoe!
Ik heb al een domeinnaam, en de host daarvan, yourhosting.nl, laat mij ook DNS gebruiken. Is dat hetzelfde idee als DynDNS?

Ik kan de server dus een dynamisch adres geven (obtain ip-adress automatically)
De website zal waarschijnlijk neit gigantisch veel bezocht worden, dus ik denk dat zelf hosten geen probleem hoeft te zijn.

Misschien dat je hier wat aan hebt.
Normaal gesproken zit er in je webconfiguratie wel een optie dat je een poort kan forwarden. Dan kan je dus aangeven dat alle verkeer dat op je WAN-ip afkomt via poort 80 naar een bepaalde pc in je LAN doorgestuurd wordt. Dit zie ik bij ZyXel routers (of modem/routers) niet staan.

In je NAT configuratie dien je het volgende te doen:

Start port no: dit is de externe poort waarop je HTTP server bereikbaar is. Standaard is dit poort 80, maar je zou ook een andere poort kunnen kiezen (ongebruikelijk indien je een domein eraan koppelt, maar het kan!).

End port no: dit is de interne poort waarop je HTTPd draait. Normaal is ook dit poort 80, maar je bent vrij in het configureren hiervan.

IP Adress: dit is het interne IP adres waarop je HTTPd draait. In jouw geval is dit het IP adres uit de 192.168.xxx.xxx serie.

Je kunt ook nog overwegen secure HTTP via SSL (HTTPs) in te schakelen, indien je daar behoefte aan hebt. Je dient daarvoor poort 443 open te gooien.

Wat dat DNS betreft: ik weet niet precies wat je bedoelt met de DNS die je hosting company aanbiedt, maar je hebt grote kans dat dat idd zoiets is…

Originally posted by Dee-ehn
Wat dat DNS betreft: ik weet niet precies wat je bedoelt met de DNS die je hosting company aanbiedt, maar je hebt grote kans dat dat idd zoiets is…

Als dit de DNS tab in je webconfig van je router/modem is dan moet je hier de DNS servers van je ISP opgeven. Op die manier hoef je alleen de DNS servers te wijzigen in je router/modem mochten deze ooit veranderen. Op alle pc’s stel je immers als DNS het ip-adres van je router/modem in.

Ik kan bij yourhosting, waar mijn domeinnaam vandaan komt, gebruik maken van DNS ( weet niet precies hoe ik dat moet zeggen) maar het is in ieder geval niet de DNS-instelling van de router.

Het enige wat ik nu in de router config heb veranderd zijn de NAT-instellingen. (start port 80, end port 80 en ip adres)

In de instellingen van de server zelf heb ik nog niets veranderd. DIt betekent DNS uitgeschakeld, WINS omzetting uitgeschakeld, ip-adres automatisch verkrijgen, geen gateways geinstalleerd. (ik denk ik gooi alles er even tegenaan:) )

Hij doet het helaas nog steeds niet. (niet verwacht, maar je weet nooit)

Is je router wel vanaf internet te bereiken? Ik neem haast aan van wel, right?

En heb je wellicht een firewall lopen (op je router of op je webserver pc) waardoor het verkeer over poort 80 geblokkeerd wordt…?

Ik neem ook aam van wel, maar is er een manier waarop ik dit zou kunnen testen?

Router heeft volgens mij geen ingebouwde firewall, en op de server is er ook geen geinstalleerd.

Originally posted by boompieper
Router heeft volgens mij geen ingebouwde firewall, en op de server is er ook geen geinstalleerd.

De “hardwarematige” firewall waarover vaak gesproken wordt bij routers werkt als volgt. Je router krijgt, mits hij routed staat (andere optie is bridged en dan krijgt elke pc in je lan een ip van je provider), een ip van je provider. De router heeft een ingebouwde DHCP server die ip’s uitdeelt aan de pc’s in je netwerk. Voorbeeld: router krijgt ip 245.21.22.23 en je pc in het netwerk krijgt ip 192.168.0.1. Probeert iemand via ip 245.21.22.23 op jouw netwerk te komen via een poort die niet doorgestuurd wordt dan houdt het signaal op bij je router en zal niet je LAN opgestuurd worden. Dus als jij geen poorten defineert dan zal in principe niks je LAN opkomen omdat de router gewoon niet weet naar welke pc het heen moet.
Geef jij nou aan dat verkeer dat op poort 80 jouw router benadert naar pc met ip 192.168.0.2 doorgestuurd moet worden dan zal jouw router dit keurig doorsturen.

Dus zoals je nu misschien wel begrijpt heeft in principe elke router een soort van firewall in zich.

Ik snap 'm!

Eerder had ik het al over een 82.x.x.x ip en een 192.x.x.x ip.
Het 82.x.x.x ip is het adres van de router, en de 192.x.x.x zijn de adressen die door de router worden toegewezen aan de computers die aangesloten zijn op de router. Dit klopt ook want bij de verschillende ipconfigs krijg ik ook te zien dat alle computers achter de router een 192.x.x.x variant hebben.

Blijft echter toch de vraag: Waarom doet de site het nog niet?
Want in principe heb ik de router nu verteld dat ie alles wat binnenkomt op poort 80 door moet sturen nar de server. Maar de site is toch nog niet bereikbaar wanneer ik deze probeer te bereiken door het ip-adres van de router als internetadres gebruik. Ik denk toch dat er iets in de router instellingen is wat ik nog niet in orde heb.

Ik ga het gewoon nog even verder proberen.

Probeer het eens vanaf een pc die buiten je eigen netwerk staat. (Bij de buren bijvoorbeeld).

Ik laat iemand buiten mijn netwerk altijd controleren of het werkt, tot nu toe dus nog zonder succes…

Originally posted by boompieper
Ik laat iemand buiten mijn netwerk altijd controleren of het werkt, tot nu toe dus nog zonder succes…

Kijk eens hier voor het programma FPort. Controleer hiermee eens welke poorten er open staan op jouw PC…!

serieus man, waarom neem je gewoon een virtueel hosting account. dedicated is misschien een beetje over de top voor wat je wil.

zit zelf bij een host die me best bevalt, super support, ook als je noob vragen hebt en erg goedkoop met alle features die je je als particulier kunt wensen

kijk maar eens:

http://www.thefast.nl

de 100 mb ‘starter’ is al heel mooi, onbeperkte subdomeinen, onbeperkte mysql databases (voor bijvoorbeeld phpbb als forum), onbeperkt dataverkeer, cpanel als controlepaneel (super handy), php, cgi, u name it, het is er allemaal. domein inclusief

nou ja, geen realaudio/ video server, maar ja, das dan ook wat professioneler al meteen :slight_smile:

anyway, sorry dat ik je niet kan helpen met je probleem, maar misschien dat je er wat aan hebt

Ondertussen is het nog steeds niet gelukt…(ik denk geef ff een update) Ik heb gekeken naar Fport, maar om de een of andere reden werkte dat niet bij mij. Heb ook gezocht naar gratis hosting, natuurlijk verre van ideaal, maar allicht beter dan Lycos. Maar zoals jullie waarschijnlijk ook wel zullen weten is het niet zo makkelijk om aan zo’n host te komen. Ze moeten je site wel héél geweldig vinden zeg maar…Zal eens een kijkje nemen op thefast, al ben ik nog steeds van plan om het zelf te doen, one way or another…