Webcam

vbimport

Ik wil binnenkort een web-cam kopen, is er nou nog echt kwaliteitsverschil tussen deze dingen?

Welke raden jullie me aan?

ik heb zelf een goedkoop prul van de mediamarkt (merk: Q-Tec), kostte 9 euro, en doet het prima. enige nadeel is dat de lens redelijk lichtongevoelig is, dus als je iets wilt zien op je scherm moet je zorgen dat de kamer waarin je zit toch wel enigszins fel verlicht is.

Indien je goed beelt zijn meestal de ietwat duurdere producten van Logitech en Philips aan te raden. Ook Intel en 3Com maken vrij goede webcams, maar deze zijn niet al te goed verkrijgbaar.

Die Q-Tec camera waar bob het over heeft heb ik slechte ervaringen mee: bsods door brakke drivers. Is wellicht afhankelijk van de andere hardware, maar toch… de problemen waren op verschillende systemen reproduceerbaar.

Wil je het helemaal goed doen, dan koop je een netwerkcamera van Axis. Zijn helaas een beetje duur, maar de kwaliteit is subliem.

Wat is precies het verschil tussen een webcam en zo’n Axis video camera?

Je bedoelt toch zoiets als: Axis 205 Netwerk Video Camera à €213?

Wat zijn nou de voordelen van zo’n Axis tov bijvoorbeeld een:
Creative WebCam Vista, 352x288, USB à €20
Creative WebCam NX, 640x480, USB à €29
Linksys Wireless-G Internet Videocamera, RJ45 à €229
Logitech QuickCam Communicate Plus à €57
Philips WebCam ToUcam Fun II à €59
Philips Thumbcam, 1.3Mpixel, 1280x1024, 128Mb USB à €81

Ik heb echt geen verstand van die dingen, maar ik wil wel goed beeld hebben en er misschien wat filmpjes mee opnemen.

Ik ben van plan om bij Informatique of Alternate te kopen.
Enige aanraders?
Hoe goedkoper hoe beter, maar als de kwaliteit ernaar is mag het best duur zijn.

Een reguliere webcam is bedoeld om op één computer te gebruiken. De beeldkwaliteit varieert nogal van zeer slecht (10 euro segment) tot best goed (60-100 euro segment). Een nadeel van de goedkopere camera’s is dat deze vaak met zeer goedkope sensoren uigerust zijn die veel licht nodig hebben en een vrij lage beeldresolutie neerzetten.

Camera’s zoals die van Axis kenmerken zich door een hogere beeldkwaliteit, een mindere lichtgevoeligheid etc etc. Daarnaast zijn ze gemaakt voor gebruik in een netwerk: je kunt ze met meerdere computers gebruiken (worden vaak bediend via een webinterface) en de 100mbit bandbreedte is vaak gunstiger dan de 12mbit van USB 1.2.

Aangezien je wel wat meer met je camera wilt vraag ik me af of het wellicht geen goed idee is een videocamera te kopen? Er zijn tegenwoordig modellen videocamera
s die met de goede software ook als webcam gebruikt kunnen worden. Vanaf een 350 euri kun je al een DV camera uithalen.

Thanks.

Nu zit ik weer voor het dilemma DV camera of webcam of Axis camera. :wink:
De filmpjes hoeven niet top te zijn, maar de beeldkwaliteit wel.

Die Philips Thumbcam, 1.3Mpixel, 1280x1024, 128Mb USB lijkt me wel oke (qua specs dan).

Zal d’r eens goed over na denken.

Ik ken die Philips cam niet, maar ik ben er een beetje beetje huiverig over. Van eerdere modellen van deze cam heb ik plaatjes gezien en die waren niet echt om over naar huis te schrijven. Wat men doet: een goedkope sensor wordt “opgevoerd” om een hogere resolutie te produceren. Het gevolg daarvan is dat je met veel beeldruis (groene en rode partikels) te maken krijgt. In combinatie met een hoge JPEG compressie is het resultaat nogal rampzalig.

:frowning:

Nou ik zal maar eens wat sites gaan bekijken, want het is dus toch niet zo makkelijk als ik dacht.

Ik zit te denken aan een grens van €100 (bv. Creative WebCam NX Ultra, 640x480 of Logitech QuickCam Pro 4000 Refresh), maar als het echt het geld waard is, dan ga ik voor die Axis.

Mobotix en VIVOtek, zijn super webcams en goedkoop… Alle geschikt voor IP en werken dus ook als je PC uit staat. wellicht is dat iets!?

Mmmmmmmmmm beide merken worden niet geleverd door zowel Alternate als Informatique. :frowning: