Waterkoeling

vbimport

Is er soms iemand die hiero op waterkoeling draait?!
Ben nm geïnteresseerd hiernaar omdat ik me Athlon nie verder kan opfokken doordat ie anders te warm wordt!

Of weet toevallig iemand wat je nou allemaal nodig hebt en evt. waar complete sets te koop?!

Thx! :wink:

kijk hier maar eens http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/22

ik weet het, tweakers :rolleyes: maar je kunt er toch wel veel info over vinden gebruik anders de search daar

bij www.waterkoeling.nl staat ook veel nuttige info

spullen zijn te koop bij www.oc-shop.nl en www.ned-cool.nl

in het buitenland is ook erg veel te koop :slight_smile:

ik ben er zelf ook mee bezig geweest, maar heb het even op de lange baan geschoven, je kunt trouwens beter veel zelfmaken, want als je alles moet kopen, kun je beter gewoon een snellere cpu kopen :wink:

wat heb je nodig:

waterblok (is zelf te maken)
radiator (halen bij de autosloop, kachelradiator)
fan’s voor op de radiator
slangen
pompje
resevior (alleen bij een niet gesloten systeem, ik zie het nut er niet van in)
en eventueel een peltier (TEC) voor nog betere prestaties :cool:

Originally posted by DaFox
[B]Wat je nodig hebt:

waterblok (is zelf te maken)
radiator (halen bij de autosloop, kachelradiator)
fan’s voor op de radiator
slangen
pompje
resevior (alleen bij een niet gesloten systeem, ik zie het nut er niet van in)
en eventueel een peltier (TEC) voor nog betere prestaties :cool: [/B]

Ok, maar is het nie mogelijk om de koelende vloeistof door een echt koelelement te laten lopen? Bv. een vriezer ofzo?! Anders hoor je nog die fans tekeer gaan, helemaal als ze van een auto afkomen! :wink:

En waartoe dient een peltier?! Heb er welis wat over gelezen maar is nooit echt duidelijk geworden! :confused:
thx in elk geval al! :wink:

Originally posted by Wookie
[B]Is er soms iemand die hiero op waterkoeling draait?!
Ben nm geïnteresseerd hiernaar omdat ik me Athlon nie verder kan opfokken doordat ie anders te warm wordt!

Of weet toevallig iemand wat je nou allemaal nodig hebt en evt. waar complete sets te koop?!

Thx! :wink: [/B]

Dan raat ik toch echt een stikstof koeling aan!
Met waterkoeling kun je ook niet blijven overclocken!

B.T.W. wat voor Athlon heb je! En waar draait ie nu op?

Ok, maar is het nie mogelijk om de koelende vloeistof door een echt koelelement te laten lopen? Bv. een vriezer ofzo?!
Het lijkt me ondoenlijk, zonder speciale spullen, om systeem met koelvloeistof onder druk te vullen en aansluitend lekvrij te sealen. Een koelkast/diepvriezer werkt dmv zuigerpomp op druk/expansie principe, eerst moet je druk opbouwen en dan laat je gas uitstromen<<–dat onttrekt warmte aan omgeving en geeft koeleffect.

Anders hoor je nog die fans tekeer gaan, helemaal als ze van een auto afkomen! :wink:
Als het echte autoradiator is, kun je het ook eens zonder fan proberen.

En waartoe dient een peltier?!
Een Peltier element is een soort halfgeleider en bestaat uit een arraytje van dobbelstenen, die electrisch in serie staan; zoiets als solarpanelen dus; hoe meer dobbelstenen, hoe hoger de gelijkspanning, die er op gezet moet worden. Hoe groter de dobbelsteentjes, hoe meer stroom nodig. Ik meen, dat je voor 12V ook 12 dobbelsteentjes moet hebben.
Sluit je nu de spanning aan, dan koelt 1 oppervlak tot zo’n maximum van -40 C, het andere oppervlak wordt warm en het is dus zaak om die warmte af te voeren. Draai je de spanning om, dan verwisselt ook effect, koud wordt warm en warm wordt koud.
Het stroomverbruik is niet voor de poes; die dingetjes worden in caravan en draagbare koelkastjes toegepast en slurpen 8 tot 10 Amp, net zo veel als 2 autokoplampen…

Er bestaat nog 3e mogelijkheid om warmte te transporteren, die bij grote PC systemen wordt toegepast, nl met behulp van Heatpipes. Een heatoioe bestaat uit een flens, die je op processor monteert, er zit een capillair buisje aan, gevuld met bv alcohol en aan einde van dat buisje weer een flens, die je op een lel van koelplaat monteert. De koelplaat hangt dan bij voorkeur buiten de kast. Dit systeem transporteert razendsnel warmte van het ene naar het andere uiteinde.

En hoe koud wil je je processor eigenlijk maken. Water-koeling en al die andere koel mechanismen zijn onzin, omdat electronica beter werkt als het niet koel gehouden wordt! Een processor is er op gemaakt om tussen de 30 en de 50 graden optimaal te blijven draaien. Als de processor temperatuur onder of boven deze waardes uit komt draait hij niet meer optimaal… Ook extra ventilatoren plaatsen in de pc kast is vaak onzin omdat veel mensen gewoon domweg maar ventilatoren plaatsen daarmee bedoel ik dat de temperatuur van je processor zelfs hoger kan worden als je meer ventilatoren plaatst. Dit komt omdat de ene ventilator blaast en de andere afzuigt “STEL” Je zet deze tegenover elkaar dan gaat de lucht die er inkomt er rechtstreeks weer uit de andere ventilator zonder dat er iets gekoeld wordt.(alleen maar dom) Hierdoor kan de ventilator die de lucht afzuigd niet alle lucht in de pc afzuigen en wordt de temperatuur van je pc hoger…

Je kan bijvoorbeeld je 500mhz bak wel op 1000mhz willen draaien maar dat gaat gewoon weg niet!!! Ook al draait hij op 1000mhz moet je jezelf maar eens afvragen of hij wel echt op 1000mhz draait! En dat doet ie niet, dus heeft overclocken weinig zin!

als je dan toch zo graag een koeler wilt kopen dan is
naar mijn mening is een koeler op de CPU voldoende om je systeem optimaal te laten functioneren. Zorg er wel voor dat de temperatuur tussen de 30 en de 50 graden celcius blijft!

Originally posted by Sorcerer
B.T.W. wat voor Athlon heb je! En waar draait ie nu op?

Ter info:
Heb een 1,0 die op 1,2 draait en hierbij onder stressed omstandigheden een temp bereikt van ca 65°C! Idle zo’n 57°C maar met warm weer wil dit nog welis oplopen!
Wil eigenlijk dat me cpu zo rond de 20°C blijft hangen!! Heb er nu een Titan Majesty Dual Fan op zitten maar ben daar dus nie echt over te spreken! Als ik nu me pc dus stressed laat draaien, bv een DivXie fixen, dan richt ik altijd een externe ventilator op me open kast die dan zorgt dan ie stressed rond de 55°C blijft! :cool:

Maar tot hoever zou waterkoeling een cpu kunnen koelen dan?!

[B]
Ter info:
Heb een 1,0 die op 1,2 draait en hierbij onder stressed omstandigheden een temp bereikt van ca 65°C! Idle zo’n 57°C maar met warm weer wil dit nog welis oplopen!
Wil eigenlijk dat me cpu zo rond de 20°C blijft hangen!! Heb er nu een Titan Majesty Dual Fan op zitten maar ben daar dus nie echt over te spreken! Als ik nu me pc dus stressed laat draaien, bv een DivXie fixen, dan richt ik altijd een externe ventilator op me open kast die dan zorgt dan ie stressed rond de 55°C blijft! :cool:

Maar tot hoever zou waterkoeling een cpu kunnen koelen dan?! [/B]

Ik heb een Athlon 1,33 Ghz. op 1,7 Ghz. gezien met waterkoeling zonder problemen! Maar het is per koeler verschillend.
Stikstof heb ik een Athlon 1 Ghz op 2,3 zien draaien, ook al was het systeem niet meer helemaal stabiel maar wel leuk :slight_smile:

Ik heb een Athlon 1,33 Ghz. op 1,7 Ghz. gezien met waterkoeling zonder problemen! Maar het is per koeler verschillend.
Stikstof heb ik een Athlon 1 Ghz op 2,3 zien draaien, ook al was het systeem niet meer helemaal stabiel maar wel leuk :slight_smile:

Heb die op 2,3 ook gezien ja! Zag er wel leuk uit ja, alleen al dat ijs op z’n mobo vind ik maar niks!

Ben overigens nu bij me girl waar ik dus ook me pc meegenomen heb (blijf er nm 2 weekjes) en heb hier dus wat meer ruimte!
Heb nu me kast helemaal vrij staan en heb hier vol een ventilator op de open kast gericht staan! Wat is daar het nu van?! Kijk maar hierzo!! (190Kb) Tis dus orig een 1000 hè! :wink:

[B]
Heb die op 2,3 ook gezien ja! Zag er wel leuk uit ja, alleen al dat ijs op z’n mobo vind ik maar niks!

Ben overigens nu bij me girl waar ik dus ook me pc meegenomen heb (blijf er nm 2 weekjes) en heb hier dus wat meer ruimte!
Heb nu me kast helemaal vrij staan en heb hier vol een ventilator op de open kast gericht staan! Wat is daar het nu van?! Kijk maar hierzo!! (190Kb) Tis dus orig een 1000 hè! :wink: [/B]

Nice, maar niet echt impressing!
Ik kan je wel wat waterkoelers aanraden zodat je noch verder kan overclocken! Dan hoef je je kast ook niet meer open te houden en je hebt geen externe fan nodig!

[B]

Nice, maar niet echt impressing!
Ik kan je wel wat waterkoelers aanraden zodat je noch verder kan overclocken! Dan hoef je je kast ook niet meer open te houden en je hebt geen externe fan nodig! [/B]

Het overklokken is wel lagge, maar meer als 1400 hoeft eigenlijk nie zo nodig! :wink: hehe!!
Maar jij weet een plekkie waar ik complete kits kan bestellen!?

hier is een complete kit te koop

http://212.204.229.61/oc-shop/nl/oc-shop.cgi?product=wccomplete_kits&cart_id=

bij www.oc-shop.nl

Originally posted by DaFox
[B]hier is een complete kit te koop

http://212.204.229.61/oc-shop/nl/oc-shop.cgi?product=wccomplete_kits&cart_id=

bij www.oc-shop.nl [/B]
Helaas is de toegang tot de bovenste link gesloten maar ik zoek wel ff op de site ergens dan… thx!
hmm… ze zijn wel gesloten @ da moment!

Op oc-shop.com kun je inderdaad de beste kit’s bestellen, alleen tot 17 juni zijn ze dicht!
Op de frontpage staan een aantal links naar klanten van hun waar je wel kunt kopen, maar ik zou wachten tot oc-shop zelf weer open gaat!

Als je een goede waterkoeler bij hen wilt kopen, moet je me ff pm’en ik koop ze namelijk vaak in het groot en krijg ik korting!

[B]Op oc-shop.com kun je inderdaad de beste kit’s bestellen, alleen tot 17 juni zijn ze dicht!
Op de frontpage staan een aantal links naar klanten van hun waar je wel kunt kopen, maar ik zou wachten tot oc-shop zelf weer open gaat!

Als je een goede waterkoeler bij hen wilt kopen, moet je me ff pm’en ik koop ze namelijk vaak in het groot en krijg ik korting! [/B]

Ik was al is op hun site geweest tijd terug maar zal ff na de 17e daar serieus gaan kijken dan maar! :wink: (korting… interessant! ;))

in de waterkoeling sectie van hun site staat een water koeling kit!
daar krijg ik er woensdag 100 van binnen!
Interesse? mail me op sorcerer@crazy-byte.com

in de waterkoeling sectie van hun site staat een water koeling kit!
daar krijg ik er woensdag 100 van binnen!
Interesse? mail me op sorcerer@crazy-byte.com

Heb je gemeeld maar nog niks teruggehoord erover! :wink:

Ben vaak alleen in het weekend op cdfreaks, maar ik heb je terug gemaild!

Ok, maar is het nie mogelijk om de koelende vloeistof door een echt koelelement te laten lopen? Bv. een vriezer ofzo?!

Ik zou zeggen: Bouw je Pc in een vriezer.
Kan best.
Blijft het lekker koud.
Zaag je een opening in de deur voor je Cd speler/brander.
en voor de diskette’s.
Leuk hoor.

Wookie als je nou ff had gezegd dat je watercooling wilde hebben, wat voor jouw trouwes geen kont uit zal maken omdat je via luchtkoeling al op 1400Mhz kan draaien met je 1Ghzje…bofkont…,…dan heb ik nog wel iemand die voor jouw voor weinig (lees: materiaalkosten) een waterkoelingkie kan bouwen…