Wat zou jij doen

vbimport

Wat zou jij doen als je zoiets ziet gebeuren.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Telegraaf 21-05-2002

Groepsaanranding in zwembad

door Joan van den Dungen EINDHOVEN - Twee Helmondse meisjes van 14 en 15 zijn afgelopen weekeinde aangerand door spelers van een allochtone voetbalclub uit Rotterdam in het subtropisch zwemparadijs De Tongelreep in Eindhoven.

De politie wist samen met de badmeesters zes verdachten aan te houden nadat die de meisjes massaal onzedig hadden betast en bleven lastigvallen.Volgens zwembaddirecteur Arie Heesterbeek sloegen de voetballers toe kort voor hun vertrek naar huis nadat hun begeleider naar de receptie was vertrokken om hen via de intercom uit het water te laten roepen. "Zij probeerden nog te ontsnappen, maar op aanwijzingen van ons personeel en ook andere badgasten heeft de politie hen kunnen pakken. Hun leider was zwaar aangeslagen, hij schaamde zich kapot".

De directie van de Tongelreep trof vijf jaar geleden al uitgebreide veiligheidsmaatregelen nadat vooral jongens van allochtone afkomst zich met regelmaat schuldig maakten aan onzedig gedrag. De meeste daders moesten al verplicht een therapie volgen hoe om te gaan met Nederlandse zeden en gewoonten.

Ook alle andere zwembaden in ons land blijken te kampen met zo'n probleem. "Sommige gasten moet je leren met hun tengels van de meisjes af te blijven. Wat dat betreft gedogen wij helemaal niks", stelt Heesterbeek.

Sinds het preventie-project 'Kennen en gekend worden' in 1997 -het zwembad werd destijds nog spottend de 'Tongel-rape' genoemd- in de Lichtstad van start ging is het aantal aanrandingen daar met zo'n 60 procent gedaald tot zo'n zeven incidenten per jaar. "Onze aanpak werkt", meldt Heesterbeek. "De recidive is ook vrijwel nul. Maar elke aanranding is er nog een teveel. Ons complete personeel is speciaal geschoold voor de aanpak van vooral allochtone jongeren. Verder hangen er zeventien bewakingscamera's. De pakkans is honderd procent! Het zwembad heeft inmiddels een convenant gesloten met de Eindhovense politie en andere korpsen maar ook met het bureau HALT, dat jongeren die in de fout gaan begeleidt."

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dit soort dingen gebeurt in ons geweldige landje steeds meer en een hoop mensen draaien hun hoofd hiervoor om, alsof het niet gebeurd.
Wat zou jij nou doen als je dit ziet gebeuren???

Dit soort vragen vind ik persoonlijk altijd onzin.

Je kunt nu een heleboel stoere (of laffe) praat uitslaan, maar je weet pas echt wat je doet op het moment dat het je daadwerkelijk overkomt en je zelf de situatie ervaart.

Zelf heb ik eens een dief voorbij zien rennen door onze achtertuin. Ik dacht altijd, als mij zoiets gebeurt dan pak ik die dief wel, maar op het moment zelf stond ik stijf van schrik (niet van angst, maar je weet op dat moment gewoon niet wat je overkomt).

Een ander voorbeeld, getuige van een straatroof. Het menneke rent vlak langs mij af, maar ik had te laat door wat er aan de hand was en ik liep met zware tassen over straat. Gevolg: ik ging er niet achteraan. Ben wel met het slachtoffer naar het politiebureau gegaan en heb daar een getuigenverklaring afgelegd (tweeëneenhalf uur op bureau voor gezeten).

Laatste voorbeeld, winkeldief betrapt. Daar ben ik toen wel achteraan gegaan. (samen met collega’s ook te pakken gekregen).

Zo zie je maar, het is vantevoren niet te zeggen wat je gaat doen en daarom heb ik persoonlijk een hekel aan vragen als ‘Wat zou jij doen als…’

Ik begrijp je wel Smart@$$ maar ik heb in een opwelling van onmacht en woede toen ik dit las, dit gepost.

Ik zal dit niet meer op deze manier (of helemaal niet) posten.

Punt is dat als je in je eentje eventjes een hele groep moet tegenhouden , dat je je wel 20 keer bedenkt voordat je zo iets in je hoofd haalt.

In ieder geval 112 bellen is wel het minste wat je kunt doen ; Iedereen heeft wel een gsm in de buurt.

In principe ben je zelfs strafbaar als je helemaal niets onderneemt.

De post op zich vind ik helemaal niet erg , ook al is deze in een opwelling. Continue waakzaamheid is goed.

Originally posted by Leetje
[B]Ik begrijp je wel Smart@$$ maar ik heb in een opwelling van onmacht en woede toen ik dit las, dit gepost.

Ik zal dit niet meer op deze manier (of helemaal niet) posten. [/B]

Geeft niet, iedereen denkt hier anders over. Ik gaf alleen aan dat ik het persoonlijk niet zo heb op dit soort vraagstellingen en heb dat ook onderbouwd.

Iedereen denkt daar natuurlijk anders over en daar is dit forum voor. Zoals Belvedere al zei, het is goed om hier regelmatig aandacht op te vestigen en mensen aan het denken te zetten, alleen ik zou het zelf anders gedaan hebben…

no hard feelings…

Ik heb een soortgelijke situatie IRL meegemaakt.

In 1998 ben ik Frankrijk op vakantie geweest, in de buurt van de Spaanse grens.
Op een zekere avond zaten we op de camping buiten (we waren altijd met een vaste club te vinden in het park van de camping) te genieten van een mooie avond. Op een gegeven moment kwamen er enkele jongeren (van Algerijse afkomst) aanzetten. Bij ons was een meisje (laat ik haar even euh Mien noemen). De 5 Algerijnen schenen haar intressant te vinden, en vertelden haar in gebrekkig Engels hoe mooi ze wel niet was, dat ze haar allemaal wilden hebben etc etc. Veel geslijm. Daar ze niets van hen wilde weten schonk ze er verder geen aandacht aan. De jongens beviel dit schijnbaar niet en begonnen haar te betasten en kusjes op haar wangen te geven etc. Hier was ze helemaal niet van gediend; ze stond van de bank (waarop ze zat) op en ging staan. Op dat moment hebben we met een paar man tegen deze jongens gezegd haar met rust te laten; ze trokken zich er niets van aan (we wilden liever geen ruzie met de jongens, ze hadden nogal een fraaie reputatie).

Even later kwamen de jongens weer achter haar aan en begonnen haar weer te betasten. Op dat moment liep ze hard weg. Wat zou je denken dat deze 5 jongens als vervolg deden? Ze begonnen haar achterna te gooien met stenen (geen kiezelsteentjes, maar toch redelijke keitjes). Op dat moment gingen ze ons tever en besloten we ze te “overmeesteren”. Aangezien we ondertussen met 14 man waren, was dit niet erg moeilijk. Kort daarna hebben we ze aan de security van de camping afgeleverd. Ze zijn toen door de politie genoteerd als “verdacht” en per onmiddelijk van de camping verwijderd.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je (zoals je in mijn verhaal kunt lezen) je eerst even helemaal perplex staat van hetgeen er gebeurd. Als het echter verder gaat dan schakel je wel en grijp je (indien mogelijk) toch wel in.

Hoe en wie dan ook, dit soort gedrag is extreem schandalig. Hier mag dus ook hard tegen opgetreden worden…

OK OK, ik snap alles wat jullie net zeiden hoor maar idd in een woede of opwelling deze post maken en meningen vragen is wel OK.

Ikzelf las het bericht ook en op zich dat er een aanranding zich voordoet ala maar door een groep he en maar ik dacht bij mijzelf het zijn altijd (althans 9 van de 10 keer) allochtonen.

Nu heb ik op zich zelf ook wat (een handjevol) allochtone vrienden en daar kan ik goed mee opschieten en ze hebben zich allemaal aangepast in onze cultuur maar door dit soort gevalletjes krijgen die ook weer een slechte reputatie.

En ik weet dat er inderdaad nu echt een hele hoop Nederlanders zijn die van dit zoiets hebben (rond de leeftijd van 16 tot 28 jaar ofzo) “van wat kan mij het boeien” maar als ze nou eens wat verder denken dan hun eigen kleine wereldje dan kunnen ze de gevolgen op lange duur eens proberen te overzien, want stel je voor je bent zelf getrouwd en je hebt 2 kids jah.
En dit overkomt je wat zou je dan doen???

Ik bedoel zoals het nu met Nederland gaat (bergafwaarts dus) moet ik er eigenlijk niet aandenken om later (let wel ik ben nu 22) kinderen te nemen om ze in DEZE maatschappij neer te zetten en te laten opgroeien. Nog even en dit soort dingen worden gewoon dagelijkse kost wat je in de kranten leest.

Nu zullen hier vast wel reply’s op komen met vergelijkingen tot Pim Fortuyn (moge hij in vrede rusten).

Again dit is mijn mening zoals hij in deze topic gevraagd wordt en dit is hoe ik er over denk.

Mijn bedoeling was niet om hier een politieke post van te maken en hoop dan ook dat dit niet gebeurd aangezien hier al de afgelopen weken/maanden genoeg over is gepost.

BTW kid nummer 2 is bij mij op komst spooky20.
Heb toch besloten ondanks deze harde maatschappij er een kindje bij te maken…

Dit is een typisch voorbeeld van onze moderne maatschappij. Het is inderdaad zo dat je op die momenten niet weet wat doen, zeker tegen een overmacht. Maar als iedereen op zo’n moment zou zeggen:“we pakken die gasten eens aan” dan gebeurd dat geen twee keer meer. Dit geldt voor diefstal, aanranding, pesten,… ik weet niet wat allemaal nog. De mens is nu eenmaal meer individualistisch geworden en denkt vooral: “zolang ik het maar niet ben”. De gedachte dat ze zelf wel eens in zo’n situatie kunnen geraken komt dan wel niet op.

Het probleem is dat je, wanneer je tussen de 16 en 26 bent, je je nog “te jong” voelt/bent om als een held te gedragen. En als je 26+ bent, en je hebt kindertjes oid, ben je weer te oud en dien je je verantwoordelijkheden te kennen.

Want als er in de krant staat: Man van 30 slaat jongetje (15) neer
dan denk je sjonge jonge. lees je het artikel en staat dat het jochie alleen maar een pakje boter voor zijn moeder aan het stelen was. krijg je haast medelijden met het jochie.

Zelfde is met de Leerlingenraad. Toen ik in de 1e, 2e, 3e zat, voelde ik me nog te jong voor de LL. nu ik in de 4e zit. en straks waarschijnlijk in de 5e, denk ik: waar doe ik het nog voor. “voor die bruggers zeker. nah mzzl”
het grappigste is dat ik heus niet de enige ben die zo handelt…
en nu is er een schreeuwend tekort voor de LL. zeg maar 1 lid.
als je dat dan naar “de grote” wereld linkt, snap je wel een beetje mijn rommelige post :slight_smile:

Laten we dit alles gewoon verklaren onder de noemer “verlies van het idealisme”

Wat zou je doen …

je zou janken , je zou vloeken
je zou schelden.

euh wacht…

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Wat zou je doen …

je zou janken , je zou vloeken
je zou schelden.

euh wacht… [/B]

Sommigen zouden met hun tasje slaan…
Over wie ik het dan heb laat ik even in het midden :wink:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Ik heb een soortgelijke situatie IRL meegemaakt.

In 1998 ben ik Frankrijk op vakantie geweest, in de buurt van de Spaanse grens.
Op een zekere avond zaten we op de camping buiten (we waren altijd met een vaste club te vinden in het park van de camping) te genieten van een mooie avond. Op een gegeven moment kwamen er enkele jongeren (van Algerijse afkomst) aanzetten. Bij ons was een meisje (laat ik haar even euh Mien noemen). De 5 Algerijnen schenen haar intressant te vinden, en vertelden haar in gebrekkig Engels hoe mooi ze wel niet was, dat ze haar allemaal wilden hebben etc etc. Veel geslijm. Daar ze niets van hen wilde weten schonk ze er verder geen aandacht aan. De jongens beviel dit schijnbaar niet en begonnen haar te betasten en kusjes op haar wangen te geven etc. Hier was ze helemaal niet van gediend; ze stond van de bank (waarop ze zat) op en ging staan. Op dat moment hebben we met een paar man tegen deze jongens gezegd haar met rust te laten; ze trokken zich er niets van aan (we wilden liever geen ruzie met de jongens, ze hadden nogal een fraaie reputatie).

Even later kwamen de jongens weer achter haar aan en begonnen haar weer te betasten. Op dat moment liep ze hard weg. Wat zou je denken dat deze 5 jongens als vervolg deden? Ze begonnen haar achterna te gooien met stenen (geen kiezelsteentjes, maar toch redelijke keitjes). Op dat moment gingen ze ons tever en besloten we ze te “overmeesteren”. Aangezien we ondertussen met 14 man waren, was dit niet erg moeilijk. Kort daarna hebben we ze aan de security van de camping afgeleverd. Ze zijn toen door de politie genoteerd als “verdacht” en per onmiddelijk van de camping verwijderd.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat je (zoals je in mijn verhaal kunt lezen) je eerst even helemaal perplex staat van hetgeen er gebeurd. Als het echter verder gaat dan schakel je wel en grijp je (indien mogelijk) toch wel in.

Hoe en wie dan ook, dit soort gedrag is extreem schandalig. Hier mag dus ook hard tegen opgetreden worden… [/B]

goh ik wist helemaal niet dat jij een held was :slight_smile: wel een goeie actie iig. Het is zowieso waar wat smart@ss zegt dat je nu niet kan zeggen wat je in zo`n geval zou doen.