Wat is nou CD-Quality MP3 compressie?

vbimport

Ik ben een beetje in de war (ach ja, wie niet)

Van sommige mensen hoor ik dat een compressie met een bitrate van 128 kbit CD kwaliteit oplevert, maar van andere hoor ik dat dat juist niet zo is en dat 256 kbit pas echt CD kwaliteit is, en dat dat ook weer per encoder verschilt.

Hoe zit 't nou? (ik gebruik trouwens gewoon Fraunhofer MP3Encoder)

Ave...
PGN/iNERTiA

128 kbps is standaard CD kwaliteit. Ik zelf zet em op 160 kbps, anders worden de bestanden weer te groot.

In sommige gevallen kan een variabele bitrate helpen, dan zet ie em laag waar het kan en hoger waar het nodig is. Heb hier zelf nooit gebruik van gemaakt. 160 kbps is meer dan voldoende, dan kun je mp3 weer mooi decoderen en als audio cd branden.

Da_Taxman

Taxman:
Waarom zet je hem hoger dan de cd zelf is? Je kan toch geen betere kwaliteit toveren of kloppen die bitrates niet bij alle programma’s? Verschillen die?

TeK

Wanneer je MP3 encodeert gaat er toch wel iets van kwaliteit verloren. Door de instellingen (ik gebruik Audiocatalyst) in te stellen op 160 kbps zal het kwaliteitsverlies minimaal zijn.

Ik zelf zal het verschil misschien niet direct horen als half dove (en nee, het komt niet van muziek), maar een normaal persoon zal het op een fatsoenlijke installatie wel horen.

Da_Taxman

Bedankt voor je uitleg
Kdacht al zoiets, maar ik vroeg het me altijd al af.

TeK

Het beste is om gewoon te gaan luisteren. 1 cd met allemaal teruggecodeerde mp3 en dan kun je zelf luisteren wat het beste is (128 is volgens mij vergelijkbaar met de cassete)

uhm 128 is wel niet cd kwaliteit hoor, een echte muziekcus hoort wel degelijk goed het verschil tussen 128 en een CD mar 256 en CD is dan weer geen verschil hoorbaar

een cd is zelfs zo een hoge kwaliteit dat het te hoog is, bv in proffesionele opname apparatuur gebruikt men zo een duur materiaal dat gewoon de wind of ruizen van iets al de kwaliteit op de cd terugbrengt dus is een cd kan een veeel hogere kwaliteit aan dan we erop kunnen zetten nu (komt wel is misschien al zo in bepaalde opname studios) maar nu is 128 wel lager hoor

hangt van je cd af. Meeste nieuwe cdtjes hebben een bitrate van tussen 180-210kbits/s nodig voor cd-kwaliteit. Oude cdtjes (b.v. oude jazz cdtjes die hebben ook al staan ze op cd aan een lagere rate voldoende. Met 256 zit je echter altijd goed maar het is zonde van je schijfruimte, Je kan beter een variabele rate gebruiken. En het hangt ook af van je encoder als je Xing Encoder gebruikt klinkt het op 256kbits/s niet op cd-kwaliteit.

Allemaal bedankt

Ave…
PGN/iNERTiA