Wat is het grote verschil (aankoop dvd writer)

wat is nu het verschil bij een dvd writer je hebt dvd+ en je hebt de - alsook rw wat herschrijfbaar betekent.
waarom nu het verschil tussen+ en - zijn beide zomaar afspeelbaar op een standalone dvd player,en wat zijn de veschillende grote in verkrijgbare schijfjes hiervoor.
Als ik er een wil aankopen wil ik eerst wel wat duidelijkheid die zelfs bij de dealers soms ontbreekt.
Wie vind het echter te vroeg voor het aankopen van dvd-writer gezien de evolutie en heeft een tip naar de toekomst toe.
Thanx.

:confused:

De meeste gebruikers merken vaak het verschil tussen DVD-R en DVD+R niet of nauwelijks. DVD+R is echter geavanceerder, vooral wat betreft het herschrijven, aangezien het werken met sessies een stuk makkelijker gaat.

Wat de compatibiliteit met spelers betreft: moeilijk te zeggen. Iedere speler is uniek en heeft zo z’n voorkeuren. Over het algemeen kun je stellen dat de meeste mordernere spelers goed overweg kunnen met beide formaten. Je kunt op www.dvdrhelp.com opzoeken met welk formaat je speler overweg kan.

Wat de capaciteit betreft: momenteel kunnen zowel -R als +R tot 4,7Gb (oftewel 4,38Gb) beschreven worden. Dit komt overeen met de DVD-5 standaard.
Zowel Pioneer (-R) als Philips (+R) hebben reeds dual layer technieken in de pijpleiding (verwacht rond april 2004) waarmee het mogelijk wordt om 8,5Gb op een dual layer schijfje te zetten.

Een ander voordeel van DVD+R is, dat men hier al op 8x op schrijven kan; DVD-R komt “maar” tot 4x. Of dit een rol voor je speelt weet ik niet, aangezien je natuurlijk ook een 8x DVDR drive moet hebben eer je van dit voordeel gebruik kan maken.

Je zou ook eens de onderstaande links (CDFreaks articles) kunnen doorlezen:
The DVD format war - Should you go plus or minus?
Why DVD+R(W) is superior to DVD-R(W)
The DVD format war - Current standings

Ik hoop dat dit een beetje helpt :slight_smile: