Wat is de beste brander voor audio

Ik heb 2 cd writers (Sony en liton) en als ik met musicmatch mp3 omzet en naar een cd ga schrijven dan zit er een klankmatig verschil in de gebrande cd,s.
De liton klinkt doffer.
Omdat ik alleen muziek brandt wil ik gewoon de beste cd brander hiervoor.

Ik download muziek en brand ze dan. En hij moet een goede brandkwaliteit hebben , de snelheid vindt ik wat minder belangrijk.

Zou een plextor wat zijn en welk type dan??

vrgr Erik

Normalerwijs zou er geen kwaliteitsverschil moeten zijn wanneer je audio naar CD brandt (met gelijke instellingen die van invloed kunnen zijn natuurlijk). Ik weet niet welk model Sony je hebt, maar als het een ietwat nieuwer model is, dan is de kans groot dat het eigenlijk ook een LiteOn is.

Het rippen met MusicMatch Jukebox kan ook wel eens de oorzaak van je probleem zijn. MMJB maakt namelijk gebruik van een slechts matige MP3 encoder (en dat is zeker van invloed op de geluidskwaliteit). Je zou eens een andere MP3 encoder kunnen proberen (LAME is erg goed, zeer makkelijk te bedienen in combinatie met RazorLame of Exact Audio Copy).
Wil je echter testen wat het verschil in kwaliteit tussen de branders is (een verschil dat niet aanwezig mag/kan zijn), dan kun je het beste een audio cd van hoge kwaliteit (bijv een cd met klassieke muziek, opgenomen in DDD) naar wave bestanden rippen en deze met beide branders onder dezelfde omstandigheden branden.

Wil je iets speciaals wat het branden van audio cds betreft, dan is er momenteel (in mijn ogen) maar één keuze, en dat is de Plextor premium drive. Je kunt met deze drive de kracht van de laser bijstellen, zodat een burn een beetje een “eigen” klank meekrijgt. Deze technologie heet VariRec. Zoek maar eens (op ons forum) op VariRec en je zult waarschijnlijk veel (goede) informatie vinden…

Ik heb zeer goede ervaringen met een plextor premium

heb zelf enkele plextors een teac en een liteon, geen van deze drives kan op 4x speed schrijven zonder dat de cd (TY) overslaat in mijn auto cd-speler.

met de premium heb ik daar helemaal geen last van.

Originally posted by Dee-ehn
[B]Normalerwijs zou er geen kwaliteitsverschil moeten zijn wanneer je audio naar CD brandt (met gelijke instellingen die van invloed kunnen zijn natuurlijk). Ik weet niet welk model Sony je hebt, maar als het een ietwat nieuwer model is, dan is de kans groot dat het eigenlijk ook een LiteOn is.

Het rippen met MusicMatch Jukebox kan ook wel eens de oorzaak van je probleem zijn. MMJB maakt namelijk gebruik van een slechts matige MP3 encoder (en dat is zeker van invloed op de geluidskwaliteit). Je zou eens een andere MP3 encoder kunnen proberen (LAME is erg goed, zeer makkelijk te bedienen in combinatie met RazorLame of Exact Audio Copy).
Wil je echter testen wat het verschil in kwaliteit tussen de branders is (een verschil dat niet aanwezig mag/kan zijn), dan kun je het beste een audio cd van hoge kwaliteit (bijv een cd met klassieke muziek, opgenomen in DDD) naar wave bestanden rippen en deze met beide branders onder dezelfde omstandigheden branden.

Wil je iets speciaals wat het branden van audio cds betreft, dan is er momenteel (in mijn ogen) maar één keuze, en dat is de Plextor premium drive. Je kunt met deze drive de kracht van de laser bijstellen, zodat een burn een beetje een “eigen” klank meekrijgt. Deze technologie heet VariRec. Zoek maar eens (op ons forum) op VariRec en je zult waarschijnlijk veel (goede) informatie vinden… [/B]

Ik wist niet dat het encode ook van invloed kon wezen
Ik dacht dat alleen het decode van invloed was
Als ik hem dan heb ge encode met lame met welk programma moet ik de wav files dan branden?

En kun je beter branden met een hoge snelheid of juist een lage.
Is het nl zo dat bij een hoge brandsnelheid je last krijgt van jitter en bij een lage snelheid gaat het doffer klinken?

vrgr Erik

Dee-ehn, Plextor heeft vanaf de 40x (PX-W4012TA en dus ook alle latere modellen zoals de PX-W4824TA en de PX-708A) al ondersteuning voor VariRec! De Premium versie is alleen iets verbeterd (ondersteuning voor 8x branden en je kunt media type instellen).

En kun je beter branden met een hoge snelheid of juist een lage. Is het nl zo dat bij een hoge brandsnelheid je last krijgt van jitter en bij een lage snelheid gaat het doffer klinken?
Ik zou branden op de snelheid die je media aankan. Branden op lage snelheid zou vroegah en betere kopie opleveren maar dit is niet meer zo. Je kunt branden op de hoogste snelheid zonder kwaliteitsverlies. Andere mensen zullen echter nog steeds zeggen dat 4x branden noodzakelijk is. Ik ben het hier persoonlijk dus niet mee eens :wink:

Originally posted by G@M3FR3@K
Dee-ehn, Plextor heeft vanaf de 40x (PX-W4012TA en dus ook alle latere modellen zoals de PX-W4824TA en de PX-708A) al ondersteuning voor VariRec! De Premium versie is alleen iets verbeterd (ondersteuning voor 8x branden en je kunt media type instellen).

Weet ik, ik wilde het enkel een beetje onder de recente CD branders houden;).
Er is echter wel nog een 52x zonder al de extra features van de Premium (bijv SecuRec en GigaRec): de 52/24/52A. Deze is een stukje goedkoper, wellicht een interessante optie?

Ik zou branden op de snelheid die je media aankan. Branden op lage snelheid zou vroegah en betere kopie opleveren maar dit is niet meer zo. Je kunt branden op de hoogste snelheid zonder kwaliteitsverlies. Andere mensen zullen echter nog steeds zeggen dat 4x branden noodzakelijk is. Ik ben het hier persoonlijk dus niet mee eens :wink:

Sterker nog, in sommige gevallen levert het branden op een lagere snelheid op moderne (high speed) media een lagere kwaliteit dan wanneer deze op een hogere snelheid worden gebrand. Het verschil is in praktische situaties in het algemeen niet merkbaar, maar het is wel meetbaar…

[B]Dee-ehn, Plextor heeft vanaf de 40x (PX-W4012TA en dus ook alle latere modellen zoals de PX-W4824TA en de PX-708A) al ondersteuning voor VariRec! De Premium versie is alleen iets verbeterd (ondersteuning voor 8x branden en je kunt media type instellen).

Ik zou branden op de snelheid die je media aankan. Branden op lage snelheid zou vroegah en betere kopie opleveren maar dit is niet meer zo. Je kunt branden op de hoogste snelheid zonder kwaliteitsverlies. Andere mensen zullen echter nog steeds zeggen dat 4x branden noodzakelijk is. Ik ben het hier persoonlijk dus niet mee eens :wink: [/B]

Zou de PX-708A net zo goed zijn als de plextor premium voor het audio branden .
Want als dat zo is dan heb je 2 vliegen in 1 klap.
Heb ik gelijk een dvd brander erbij.

Originally posted by erik kraaijeveld
Zou de PX-708A net zo goed zijn als de plextor premium voor het audio branden .
Want als dat zo is dan heb je 2 vliegen in 1 klap.
Heb ik gelijk een dvd brander erbij.

Volgens mij wel hoor… deze brander kost je trouwens wel een 100 euro meer…

Voor uitgebreide informatie: CD Freaks PX-708A review:wink: