Wat is 0^0?

Mijn mening is dat het niet bestaat

x^x:

je kunt het schrijven als:

e^(x*ln(x))

x=0
e^(0*ln(0))
dit kan dus niet

Wat vinden jullie?

ZKHbaldo

Mjah ik wacht wel op de EURO

0^0 (nul tot de macht nul) = Error (volgens mijn rekenmachine)

precies, het is ook in tegenstrijd met die twee regeltjes:

iets tot de macht nul = 1
nul tot de macht iets = 0
0 tot de macht 0 zou dan OF 0, OF 1 moeten zijn

Even gedeeltelijk terzijde: Weet iemand zo hoe je de afgeleide van x^x kunt geven, zonder het eerst als een e-macht te schrijven? Beetje vaag die x^x :eek:

ZKHbaldo

De afgeleide van x^x zou iets moeten worden van

x * x^(x-1)

Zullen we ook gelijk maar een wiskundig forum gaan openen? :wink:

//Serious//

f(x)=x^0 = 1 !!
nul tot de macht nul is dus 1

Zie http://picserv.mediamonks.net/pics/ESOHHMDOHHE voor het bewijs.

// End of serious and jokes //

Het bewijs dat : 1=2

Stel A=1
Stel B=A

AB=A2
AB-B2=A2-B2
B(A-B)=(A-B)(A+B)
B=A+B
1=2

nog meer wiskundige grapjes op

http://www.cs.stir.ac.uk/~scu/Humour/Science/maths.html

http://www.naturalmath.com/jokes/

Ook een leuke :

Komt een pijl aan bij zijn doel ?
Deze pijl heeft een bepaalde afstand en tijd nodig om bij zijn doel te komen.Elke keer kan ik deze afstand tussen pijl en doel halveren. Ik blijf halveren en halveren. Elke keer kan ik de afstand door de helft halen. In theorie komt de pijl dus nooit aan bij zijn doel. Want hoe dicht de pijl ook nadert , elker kee kan ik de afstand halveren op een voortgang in de tijd.

Maar 0^0 is volgens jou dus 1?

0^0 = 0*0 = 1 :confused:

Maar dat bewijs… Geef es een wiskundig bewijs dan… Dat jouw powertoy calc eruit komt omdat ie denkt dat iets^0 een is… Mijn Ti-83 Grafische rekenmachine zegt bij x^x ook dat het een open punt is, mijn gewone rekenmachine geeft error

ZKHbaldo

PS. Wat is de definitie van een punt?! Ook zo vaag…
Hmm moet maar es naar school, greetzz

0^0 kan wel maar aangezien dat zo’n eindelose berekening wordt kan je rekenmachine dat niet aan! “volgens mij”

Hm ,ik zie de fout al , ik moet in powertoy calc niet de functie : f(x)=x^0 invoeren , maar gewoon eens de grafiek op gaan vragen van f(x)=x^x en f(x)= e^(x*ln(x)). Wij houden u op de hoogte :slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
Komt een pijl aan bij zijn doel ?
Deze pijl heeft een bepaalde afstand en tijd nodig om bij zijn doel te komen.Elke keer kan ik deze afstand tussen pijl en doel halveren. Ik blijf halveren en halveren. Elke keer kan ik de afstand door de helft halen. In theorie komt de pijl dus nooit aan bij zijn doel. Want hoe dicht de pijl ook nadert , elker kee kan ik de afstand halveren op een voortgang in de tijd.

Da’s niet eerlijk! Je verkleint de schaal constant - dat is alsof je de film 2x inzoomt en op 0.5x snelheid afspeelt; zo duurt het idd een oneindigheid!

Maar wel leuk ja! :wink:

Edit:

typos

Originally posted by Mr. Belvedere
Hm ,ik zie de fout al , ik moet in powertoy calc niet de functie : f(x)=x^0 invoeren , maar gewoon eens de grafiek op gaan vragen van f(x)=x^x en f(x)= e^(x*ln(x)). Wij houden u op de hoogte :slight_smile:

Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar x^x is een grafiek die in het begin even naar beneden loopt en dan met een boogje ineens heel sterk exponentieel is, wat je met e^(ln(x)) is dezelfde omweg naar x als (wortel x)^2. Op deze manier zie je dat het niet kan, omdat ln(0) niet kan, je kan immers geen log nemen van 0. ln(x^x) = x ln(x), voor de minder wiskundig begaafde mensen onder ons (niet dat ik er veel van weet, maar heb het aan het begin van het schooljaar net allemaal gehad in VWO5, wisb1,2). Het kan niet… maar zou de uitkomst nou 0 zijn of 1, wanneer het zeg maar wel zou kunnen… want je hebt 2 regels die tegenstrijdig zijn… Maar dat mag je natuurlijk weer niet vragen… Wiskunde ook altijd :wink:

ZKHbaldo

Jaja, is dit nu serieus of maken jullie allemaal een grapje :confused:

Het ziet er in ieder geval errug vaag uit :smiley:

Originally posted by Pyromaniac
[B]Jaja, is dit nu serieus of maken jullie allemaal een grapje :confused:

Het ziet er in ieder geval errug vaag uit :smiley: [/B]

Hehe, wiskunde A gehad he? :smiley:

ZKHbaldo

Ik begrijp er dus niets van!!!
Echt niets,NADDA,de REET,nOPES,NOTHING,RIEN DE RIEN,
QWERLICHBAL(zelfuitgevonden:D)

Originally posted by zkhbaldo
[B]

Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar x^x is een grafiek die in het begin even naar beneden loopt en dan met een boogje ineens heel sterk exponentieel is, wat je met e^(ln(x)) is dezelfde omweg naar x als (wortel x)^2. Op deze manier zie je dat het niet kan, omdat ln(0) niet kan, je kan immers geen log nemen van 0. ln(x^x) = x ln(x), voor de minder wiskundig begaafde mensen onder ons (niet dat ik er veel van weet, maar heb het aan het begin van het schooljaar net allemaal gehad in VWO5, wisb1,2). Het kan niet… maar zou de uitkomst nou 0 zijn of 1, wanneer het zeg maar wel zou kunnen… want je hebt 2 regels die tegenstrijdig zijn… Maar dat mag je natuurlijk weer niet vragen… Wiskunde ook altijd :wink:

ZKHbaldo [/B]

Dan zal er vast wel een wiskundige wet genomen zijn waarin 1 van de 2 overmacht heeft op de andere.

Een mooie vraag voor een wetenschapskwis…

Ik zal het eens een oude wiskundeleraar vragen als ik er aan denk :slight_smile:

Originally posted by Don_Charly
Ik begrijp er dus niets van!!!
Echt niets,NADDA,de REET,nOPES,NOTHING,RIEN DE RIEN,
QWERLICHBAL(zelfuitgevonden:D)

na al 2 jaar niet meer naar school te zijn geweest en dus niet meer echt met zulk soort onzin bezig te zijn geweest, moet ik toegeven dat ik er ook geen hol meer van snap alhoewel ik toch een 8 voor wiskunde B op de havo had…zo zie je maar weer dat je dingen die je niet interesseren het snelste vergeet :slight_smile:

Volgens mij moet je met een limiet ‘naar x=0’ werken. Ik heb Maple gebruikt en daaruit volgt dat 0^0 nietgaat, maar wel met een limiet:

Niet dat dit alles iets duidelijker maar maargoed…

Eyy cool, maple heb ik ook nog es gebruikt!

Heb jij enig idee waar ik dat kan krijgen?

P.S. admin’s maple is een freeware app!

Jesus, dit is dus echt wel het grootste NERD topic ooit verschenen op dit forum. :Z