Wat heb ik nodig om?

vbimport

:confused: Ik wil video gaan bewerken op mij pc wat heb ik daar voor nodig; kaart,software en welke zijn goed ik hoorde iets over een miro dc10plus

Ligt eraan hoe professioneel je het aan wilt pakken.

Een miro DC10+ is een leuke kaart voor videobewerking op de computer. ALs je een digitale Videocamera hebt dan is een standaard Firewire (iLink) kaartje al voldoende plus de software (welke je natuurlijk wel ergens vandaan kunt halen).

Het voordeel van de Miro DC10+ is dat de software inbegrepen is en ook nog eens Nederlandstalig is.

Ga daar eens kijken zou ik zeggen.

Originally posted by Da_Taxman
Ligt eraan hoe professioneel je het aan wilt pakken.

Ja dat is zeker zo.Het is ook een vraag hoeveel tijd en geduld jij hebt bij het monteren van video’s. Als ik jou was dan zou ik zorgen voor een hele goede processor zodat je alles hardwarematig kunt renderen en dat gaat over het algemeen veeeeel sneller dan wanneer je softwarematig moet gaan renderen. Dus ik zou zorgen voor een goede kaart, veel intern geheugen en een goede (dual) processor…

Is het nou ook mogelijk om met zo’n kaart hardwarematig van een VOB file een avi (DivX) te maken?! Zodat dit veel tijd zou schelen?!

Originally posted by Wookie
Is het nou ook mogelijk om met zo’n kaart hardwarematig van een VOB file een avi (DivX) te maken?! Zodat dit veel tijd zou schelen?!

DivX sowieso niet, hardwarematig althans.
Misschien bij de duurdere kaarten dat er een hardwarematige MPEG2 encoder aanwezig is…maar niet op de DC10+

Ok, dus is alleen handig om van je videocam naar je pc te helpen en daar de movie te editten enzo?!

Ja, en dan weer terug op videoband kunnen zetten ook, nadat het bewerkt is…

Of van een bewerkte movie softwarematig een DivXie maken om die online te zetten ofzo! :wink: Of gewoon bewaren of wat dan ook… ga ff een ijsie halen! :wink:

Wat je nodig hebt om semi-prof. op te nemen en te editen:

Hardware:

1. goede Capture-kaart;
    *indien je enkel van digitale bron wil opnemen, dan volstaat een Firewire-kaartje; bijvoorbeeld Pinnacle DV-studio of Grappler Fire-wire (± 250Gld)
    *als je ook analoge video-bronnen wil gebruiken (zeg maar een standaard video-recorder als bron), dan raad ik je de Pinnacle DV500 aan (± 1800 Gld)

2. een zeer snelle harde schijf;
    Het is HEEL belangrijk dat ze een CONSTANTE gegevensoverdracht heeft en daar gaat het met een IDE-schijf nogal eens mis. Zelf capture ik met SCSI-160 Quantum Atlas 10.000rpm schijven van 9GB en 20GB. (ongeveer 75Gld/Gigabyte + je hebt nog een goede SCSI-adapter nodig).
    Goedkopere oplossing zijn IDE-schijven, maar neem dan zeker UDMA-100.

3. een snelle processor en veeeeel RAM-geheugen
    512MB is geen slechte zaak.
    Dit onderdeel is echter niet zo cruciaal voor het opnemen en beïnvloedt de kwaliteit ook niet; meer geheugen en een snellere processor versnelt alleen het editen, dus het werkt aangenamer. Dit brengt ons bij het tweede deel: de software

Software:

Opnemen is één zaak, maar om een beetje professioneel over te komen, wil je de video-fragmenten natuurlijk monteren en effecten toevoegen.

1. Adobe Premiere 6.0 is een complete oplossing, maar is relatief moeilijk om mee te starten (mijn persoonlijke mening). Je kan er werkelijk ALLES mee, maar het is allemaal wat wennen. Leuke is wel, dat de full versie bij de DV500 zit, dus dan heb je alles in 1 keer.

2. U-lead heeft ook een zeer goed programma, maar de naam ben’k nu ff kwijt. Ik vind het ietsje eenvoudiger dan Adobe.

Zoals reeds gezegd, hangt de werking van de software zeer sterk af van de snelheid van de PC en de hoeveelheid geheugen. Je kiest zelf of je bereid bent om meer te investeren in een snellere PC, ofwel laat je je pc gewoon wat langer werken. (een paar jaar geleden gebeurde het wel vaker dat ik mijn PC 1,5 dag liet draaien om een paar fragmentjes te monteren… gelukkig gaat het nu al heel wat sneller :))

Goede topic is dit…

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Wil ook gaan editten en wie weet wat goed kaartje is.

Als ik op mijn camera wel een Dig-out heb maar geen Dig-in is dit een probleem.
Of kan ik dan toch stuk film op HD zetten, bewerken en via video-out op kaart naar Video-Rec.

en werkt dit een beetje?

thxs

Originally posted by Net_Loony
[B]Goede topic is dit…

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Wil ook gaan editten en wie weet wat goed kaartje is.

Als ik op mijn camera wel een Dig-out heb maar geen Dig-in is dit een probleem.
Of kan ik dan toch stuk film op HD zetten, bewerken en via video-out op kaart naar Video-Rec.

en werkt dit een beetje?

thxs [/B]

Miro Studio DV+
Deze heeft naast digitaal in en digitaal out ook nog analoog out.
Je kunt dus niet alleen digitaal opnemen en terugzetten, maar ook naar conventionele videorecorder de beelden sturen en het bewerkte op VHS overzetten.

Originally posted by Wannes
Goedkopere oplossing zijn IDE-schijven, maar neem dan zeker UDMA-100.

Edit:

Het is UDMA-5 óf ATA-100, nie UDMA-100. :wink:

Wookie, we gaan niet vitten hé :wink: Ik vermoed dat iedereen wel doorheeft wat ik bedoelde met UDMA-100 :stuck_out_tongue:

Originally posted by Wannes
Wookie, we gaan niet vitten hé :wink: Ik vermoed dat iedereen wel doorheeft wat ik bedoelde met UDMA-100 :stuck_out_tongue:

Je zou ze de kost moeten geven, die het nie weten! :stuck_out_tongue:
Probeer alleen maar te voorkomen dat mensen misschien in de war raken! :wink: