Wat betekend DNS?

vbimport

Wanneer ik op IRC zit en af en toe en vraagje stel, verteld m’n mij soms:
DNS me effe, wat wil dat zeggen, hoe moet het en andere info erover gevraagd.
Grtz

DNS = dynamic name service

Dit is vooral handig voor mensen die op hun pc een (ftp) server draaien en waarvan het ip-adres regelmatig verandert (bv. inbelverbinding). Met dns kun je dus een vast naam krijgen waarmee iedereen je steeds kan terugvinden … Iedere keer als je inbelt of als je ip is verandert moet dit wel gemeld worden aan de dns-server zodat die steeds het juiste pad heeft. Maar daarvoor zijn ook al handige proggies.

Maar wat ze er op irc mee bedoelen, snap ik eigenlijk ook niet. Misschien dat je een berichtje naar hun dns kunt sturen of zo

greetz

Bedoel je niet dcc?

DCC is het idd volgens mij

Direct Client Connection i thought

gewoon directe connectie naar diegene om files ed door te sturen

of DCC chat kan ook maar dat doe je meestal enkel voor bots dus zal wel dat niet zijn

mIRC knoppenbalk vanboven naast Adress book en DCC chat

<BLOCKQUOTE><font size=“1” face=“Verdana, Arial”>quote:</font><HR>Originally posted by vipken:
[b]DNS = dynamic name service

Dit is vooral handig voor mensen die op hun pc een (ftp) server draaien en waarvan het ip-adres regelmatig verandert (bv. inbelverbinding). Met dns kun je dus een vast naam krijgen waarmee iedereen je steeds kan terugvinden … Iedere keer als je inbelt of als je ip is verandert moet dit wel gemeld worden aan de dns-server zodat die steeds het juiste pad heeft. Maar daarvoor zijn ook al handige proggies.

Maar wat ze er op irc mee bedoelen, snap ik eigenlijk ook niet. Misschien dat je een berichtje naar hun dns kunt sturen of zo

greetz[/b]<HR></BLOCKQUOTE>

ik dacht dat DNS Domain Name Server was
is handig voor iedereen
zorgt ervoor dat je met namen kan werken ipv met ip-adressen

Zoiets bedoel ik ook … Het hangt ervan af bij welke dns service je aanmeldt hoe je eigenlijke naam er gaat uitzien, bv vipken.dns.org , vipken.dns.net, … En deze naam verwijst dan naar je IP-adres

greetz

ik dacht
do not disturb me

Nu heb ik een klein conflictje…DNS zou volgens mij (en de boys bij Microsoft) Domain Name Server moeten betekenen, maar volgens IEEE kan het ook Domain Name System betekenen. Niet dat het echt veel uit maakt, want het betekend toch allebei hetzelfde: DNS zet het IP-adres 209.163.232.125 om in iets dat wat makkelijker is om te onthouden voor ons mensjes, namelijk www.cdfreaks.com .
Voor dit soort vragen kan je misschien het makkelijkste terecht bij Ask Jeeves. Klik [hier](http://www.askjeeves.com/main/FinalAnswer.asp?qCategory=NERD&Link=http%3A%2F%2Fnightflight.com%2Fcgi-bin%2Ffoldoc.cgi%3FDomain%2BName%2BServer&Title=On-Line+Computer+D ictionary&Answers=2&ajparam_list1=57&ajparam_fillers=%7C58%5B3483%5D%7C&ajparam_qid=4459&site_name=Jeeves&scope=web&ask=What+does+the+computing+term+Domain+Name+Server+mean%3F&orig in=0&metasearch=yes) voor de informatie over DNS volgens hun.

Have pfun!

Leuk allemaal, maar als iemand dus typt dns me effe wat moet je dan precies doen om aan die ftp te geraken?

/dns <nick>

om te DNSen voor zn IP te vinden

/dcc chat <nick>

DCC chat

/dcc send <nick>

DCC send

Dees manier is oude in mIRC heb je idd knoppen ervoor maar dit is de beknopte uitleg

Voila da moest ik dus weten bedankt Redneck

Nou dat had je al kunnen weten als je een paar replies hoger kijkt

Hé sorry, dat ik leef hé.
Maar ik vond die laatste post van Redneck het meest overzichtelijk

Wees blij dat je leeft…

[vat niet alles zo aanvallend op joh]

Want dat is niet goed voor een mensch…

Zo antwoord klaar, closen maar Ruff