Waarom eigenlijk 300 wat ipv lager

vbimport

ik heb nu een Aopen HQ8 en die is op zich goed, alleen is m’n midi tower (200 watt) VEEL stiller (ik denk dat die aopen 300 watt is) ik heb er het volgende in :

2 cd branders, 1 cdrom, 1 livedrive
videokaart, sblive, netwerkkaartje, scsi kaart.

maar waarom is het nou nodig om 300 watt te hebben ipv 200 als je deze kaartjes erin heb zitten?

met een 300 watt voeding heb je gewoon wat extra, een Athlon processor en de zwaardere videokaartenkunnen aardig wat power trekken, als je dan ook nog veel andere devices in je systeem hebt zitten kan het wel eens zijn dat je iets tekort komt.

Volgens mij is niet eens zo heel lang geleden in een van de Dutch fora een uitgebreide discussie gevoerd over dergelijke voedingen. Het is niet alleen het vermogen dat belangrijk is, want de ene 300 Watt voeding is, voor zover ik begrepen heb, niet gelijk aan de andere 300 Watt voeding (niet elke 300 Watt voeding is bijvoorbeeld Athlon certified).

Probeer anders de search functie even, wellicht dat je daar meer info kunt vinden…

Ik heb een “Codegen” 300Watt voeding ter waarde van 55 piekies en heb daar aan hangen een:

[ul]
[li]Athlon cpu
[/li][li]50x CDrom
[/li][li]DVD speler
[/li][li]PlexWriter
[/li][li]GF2 vga
[/li][li]SB live!
[/li][li]netwerkkaartje
[/li][li]ISDN kaartje
[/li][li]IR poort
[/li][li]Maxtor 30Gb @ 7200rpm
[/li][li]Maxtor 30Gb @ 5400rpm
[/li][/ul]

En moet zeggen dat ie het prima doet! :stuck_out_tongue:

ah okie, bedankt voor de reacties.

het lijkt overigens niet aan me voeding te liggen dat ie veel geluid maakt (de kast) maar meer met de componenten die ik erin heb zitten, alleen zoveel componenten en dan een midi tower gebruiken… hum weet niet of dat verstandig is :slight_smile:

ja ja

plak alle gaten af met plakband…

Originally posted by Baggeraar
[B]ja ja

plak alle gaten af met plakband… [/B]

Sorry, maar dit is toch een serieus forum en dergelijk advies is gewoon dom en kan tot schade leiden.

Een miditower mag het probleem niet zijn voor deze componenten, maar wellicht het model kast. Er zijn speciale kasten die het geluid wat beter isoleren.

Wat je ook doet, zorg dat er ALTIJD ventilatie mogelijk is en niet zoals baggeraar ‘adviseert’ om alle gaten dicht te plakken. Als je kast geen ventilatie heeft dan wordt het te heet en kan er schade optreden…

300 watt maakt niet meer lawaai dan anders , lawaai ligt altijd aan bewegin van lucht (klinkt dom , maar dit is even belangrijk).

Omdat de tegenwoordige componenten steeds meer hitte produceren en een electronisch component niet warmer mag worden van ongeveer 80 graden (vuistregeltje , als het 80 graden wordt , dan moet je de boel toch echt uit gaan zetten).

Waarom wordt een component warm ? Transistors zetten bepaalde energie om in warmte.,… hoe meer transistors per vierkante millimeter , hoe meer warmte. hoe meer acties de tor moet doen , hoe meer warmte.

Nu zijn er verschillende manieren om een warm component te koelen

1. vries de boel in
  2. blaas de warme lucht weg
  3. zorg dat de transistoren niet zoveel te doen hebben.

Iedere toko kiest voor de goedkoopste oplossing natuurlijk , en dat is een klein ventilatortje plaatsen direct over het koelelement.

Nu bevatten de huidige generatie pc’s tegenwoordig op elk component met veel torren een cooler. Chipsets , DDR ram , GPU , CPU.

Dit produceert natuurlijk een finke luchtstroom. En daar komt dat hele mooie geluid vandaan dus :slight_smile:

Ikzelf heb een 19" mountable kast waarin een Ahtlon 900 inzit , met extra ventilatoren. En dat ding maakt inderdaad een pokke herrie.

Je computerkast is natuurlijk nooit helemaal volgepropt , er moet ruimte zijn voor luchtstromen en zo. Als je kast niet goed is vastgeschroefd kan het geluid versterkt worden. Je kast gaat zich gedragen als een klankkast (gitaar werkt ook zo).

Mogelijke oplossingen zijn :

1. Fluisterstille speciale coolers kopen
  2. PIEZO elemeten gebruiken , let wel op condensatie
  3. leg het hele zooitje in een vloeibare warmtegeleidende ( en niet elektrisch geleidende) substantie
  4. ball bearing fans.

Voor wat info , klik op : http://www4.tomshardware.com/cpu/00q4/001211/