Waar gaat het heen met de maatschappij

vbimport

Mensen worden mondiger, mensen hebben meer te besteden, de wensen van de klant worden steeds belangrijker, maar gaan we niet te ver met z’n allen. In hoeverre kan er nog gesproken worden van “De klant is koning”? Heeft de klant zichzelf niet intussen de keizerstatus aangemeten?

Wat vroeger als een gunst of service van de winkelier beschouwd werd, wordt tegenwoordig gezien als een recht waar de klant meent recht op te hebben. Als deze gunst niet verleend wordt dan eist de klant dat hem dit alsnog toegezegd wordt, want het is zijn ‘recht’. Deze mensen schromen niet om met allerlei irrationele argumenten de winkelier ervan te overtuigen dat wat zij willen echt een recht is, zo niet een plicht van de winkelier.

Woorden als rechtszaak, consumentenbond, advocaat en een hoop negatieve reclame voeren snel de boventoon, want daarvoor zou de winkelier toch gevoelig moeten zijn, de winkelier zou toch onder de indruk moeten zijn van zoveel verbaal geweld en overtuigd moeten zijn dat de klant gelijk heeft.

Om duidelijk te maken hoe ver het kan gaan maar een een klein voorbeeldje:
Een klant loopt de winkel in rechtstreeks naar het schap met de printers, vraagt geen enkele verkoper om advies, want dat heeft hij van ‘computerdeskundigen’ op het werk al gehad, pakt een printer en loopt naar de kassa om deze af te rekenen. Bij de kassa wordt nog gevraagd of de klant wel USB aansluiting heeft, want de betreffende printer heeft alleen een USB aansluiting. De klant snauwt “tuurlijk heeft mijn computer USB, ik werk al 25 jaar met computers en dan zal ik niet weten of dezeprinter wel aangesloten kan worden”. Nu is dit al ongewenst gedrag van de klant, maar dat gebeurt nu eenmaal en moet je niet te zwaar aan tillen.

Maar dan, paar dagen later, de printer is uitgepakt, de inktpatronen geinstalleerd, de hardwarematige printertest is uitgevoerd en de klant staat boos in de winkel omdat zijn printer niet werkt, hij kan deze niet aansluiten. Na enig doorvragen blijkt dat de man weliswaar een USB aansluiting heeft, maar geen Windows 98, maar Windows 95 (OSR1) heeft en dus geen USB ondersteuning. De klant wordt boos en begint te tieren dat hem dat niet verteld is, dat het alleen onder Windows 98 (ME of 2000 kan ook , maar Win95 dus niet) werkt en eist dat hij zijn geld terug krijgt. Wanneer de klant uitgelegd wordt dat het lastig is omdat de printer opengemaakt is en de patronen gebruikt zijn begint de klant over dat rijlen een recht is en dat het de fout van de verkoper is omdat deze hierover niets gezegd heeft. De klant dreigt verder om de consumentenbond in te schakelen en naar de rechter te stappen wanneer de printer niet teruggenomen wordt.

Bovenstaand voorbeeld zal enkelen misschien bekend voorkomen, iedereen die in een winkel werkt zal zoiets vergelijkbaars wel eens meegemaakt hebben. Mensen roepen de raarste dingen en dreigen met allerlei consumenteninstanties om hun eigen fouten te overstemmen en te negeren en een compensatie te krijgen voor hun eigen stomheid. Als verkoper wordt je geacht vriendelijk te blijven, tot in den treure toe, want de ‘klant is koning’, ook al is alle redelijkheid verdwenen bij deze klant en schroomt deze zelfs dreigen met fysiek geweld niet meer (“Als je die printer niet terugneemt dan gooi ik em door de ramen en kom ik de hele zaak verbouwen”).

Het is niet de domheid van de klant die je in dit geval kwalijk kunt nemen, maar wel de koppigheid en onredelijkheid waarmee deze klant zijn (of haar) gelijk probeert te krijgen. Als mensen nu eerst eens rustig nadenken en kijken waar de fout ligt en daar in alle redelijkheid samen tot een oplossing proberen te komen (het zogenaamde poldermodel heeft zich al vele malen bewezen, waarom dan niet in dit soort situaties). De winkelier is veel eerder geneigd wat extra moeite te doen als er een beroep gedaan wordt op redelijkheid en een goede wederzijdse verstandhouding.

Bovenstaand verhaal klinkt allemaal leuk en aardig, maar op dit moment is het helaas nog steeds zo dat brutale mensen het voor het zeggen hebben. Zolang je maar hard genoeg schreeuwt dan krijg je vanzelf een hoop gedaan, want iedereen wil dat je maar stil bent en je rustig houdt. Ik zeg, laten we met z’n allen pleiten voor meer redelijkheid en begrip voor de situatie van de ander, laten we deze ontwikkeling een halt toeroepen. Moeten we laten gebeuren dat mensen alleen maar omdat ze het hardst schreeuwen hun zin krijgen, ook al ligt daar verder geen enkele andere (redelijke) redenering aan ten grondslag?

Ik zeg NEE!
NEE tegen onredelijkheid
NEE tegen irrationaliteit

Maar ja…het zal allemaal wel weer anders zijn, die andere mensen schreeuwen harder dan ik, die andere mensen zeuren meer dan ik, die andere mensen vinden zich meer dan ik, maar toch zal ik mijn best doen om zelf niet te worden als die klant hierboven beschreven.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Verbeter de maatschappij, begin bij jezelf.
De maatschappij, dat bij JIJ!

Ps dit was bedoeld als mijn 1750e posting, maar in mijn enthousiasme is die al ergens anders aan verspeeld, maar wilde jullie deze tirade niet onthouden…flame away :smiley:

mooie uitleg maat :wink:
ik ga hem vanavond ff tijd in steken om hem te lezen :wink: :smiley:
dan zal ik een nuttig antwoord en mening geven:)

Tax… een traan in mijn oog :slight_smile:

Ff serieus… ik vind dat je gelijk hebt… ik maak ook wel vaker wat mee wat erop lijkt aangezien ik ook vaak voor mensen pc’s bouw en installeer en tja… je raadt het al :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Tax… een traan in mijn oog :slight_smile:

Ff serieus… ik vind dat je gelijk hebt… ik maak ook wel vaker wat mee wat erop lijkt aangezien ik ook vaak voor mensen pc’s bouw en installeer en tja… je raadt het al :slight_smile: [/B]

Dee-ehn, dan moet jou deze site wel aanspreken, heb er al veel steun in gevonden (en ook tranen om gelaten, maar dan van het lachen, met name de rubriek “I got fired for this”):
http://www.customerssuck.com

moet ik in deze categorie vake columns schrijven, of is dit wel genoeg? :wink:

Ik ga eens kijken… URL klinkt iig goed :slight_smile:

Wat mij betreft mag je vaker dit soort colums schrijven ja… dan zorg je ervoor dat we niet te ver onbekend raken met de sociale vaardigheden :smiley:

Die vent moet idd niet zeike :slight_smile:
hij hoeft maar 1 kopietje te kopen/downloaden/ruilen en that’s it! :wink:

maximaal 20 piek ofzo :slight_smile:

Originally posted by Da_Taxman
Verbeter de maatschappij, begin bij jezelf.
De maatschappij, dat bij JIJ!

BTW: Niet zoveel TV kijke jij he :wink:

jij moet een wijs man zijn.

maar schrijf je al voor de krant ofzo? Past er makkelijk in. Het groote column van Da_Taxman. + reacties van boze klanten die dit maar al te goed herkennen en zich aangesproken voelen :wink: lijkt me leuk :slight_smile: je kan het natuurlijk ook hier doen. al plannen voor je 1758e post? :slight_smile:

kijk maar 's als je een cd verkoopt… al da gezeik achter af (ze belle zelf voor cheats)

over dat rijlen een recht is

Mooi wel een typefout ! :slight_smile:

wel een leuke uitleg
mmmz
mag je wel eens over nadenken ja

tax, in’t vervolg misschien ff een korte samenvatting geven :slight_smile: voor dat de text begint :slight_smile:

Nah, was best wel interesting

Ja het is wel waar hoe harder je schreeuwt hoe eerder je iets gedaan krijgt…maar soms maar een bedrijf het er ook naar… ik neem maar als voorbeeld UPC na 3x beleefd bellen en rustig blijven aan de telefoon en dat ze de hoorn erop gooien omdat alles weer fout loopt word ik ook een keer link op ze en dan zeg ik er altijd wel achter van “ja sorry jij persoonlijk kan er niets aan doen maar ik moest gewoon ff iemand de huid volschelden :)”… achja…Maar in het gestelde voorbeeld van Tax moet ik wel zeggen dat je de neiging krijgt om die kerel vast te binden met een zooi usb kabels :))

Originally posted by DoMiN8ToR
[B][quote]
over dat rijlen een recht is

Mooi wel een typefout ! :slight_smile: [/B][/QUOTE]

It only proves I am human :smiley:

Zal vast gaan denken voor een volgende column…misschien iets voor mijn 2000e post :wink:

Ze hadden die klant ook gewoon een USB-Patch voor windows 95 kunnen geven, werkt perfect voor iedere versie van Windows 95…

:cool: Lathieza :cool:

Originally posted by Lathieza
[B]Ze hadden die klant ook gewoon een USB-Patch voor windows 95 kunnen geven, werkt perfect voor iedere versie van Windows 95…

[/B]

Dus niet…
USB wil gewoon niet lekker werken onder Windows 95, zelfs niet OSR 2.5 met patch…
Er wordt niet voor niets in bijna alle gevallen toch Windows98 aangeraden… (maar dan dwalen we af van het oorspronkelijke probleem :smiley: )

Sorry Tax, ik wil je niet afdoen maar…

Op mijn werk gebruiken we dus nu nog steeds win95B,
Ik heb toen van Modulair-Den Bosch een patch gekregen (dis is een officiële Microsoft-patch) om toch mijn usb-poort aan de praat te krijgen.

Ik werk nu dus met een win95-PC MET USB-ondersteuning (voor o.a. mijn scanner en mijn DATA-LINK kabel…

Originally posted by Lathieza
[B]Sorry Tax, ik wil je niet afdoen maar…

Op mijn werk gebruiken we dus nu nog steeds win95B,
Ik heb toen van Modulair-Den Bosch een patch gekregen (dis is een officiële Microsoft-patch) om toch mijn usb-poort aan de praat te krijgen.

Ik werk nu dus met een win95-PC MET USB-ondersteuning (voor o.a. mijn scanner en mijn DATA-LINK kabel…

[/B]

Ik kan alleen zeggen dat het mooi is dat het werkt, maar in heel veel gevallen zal het niet werken is mijn ervaring…
Maar ja, zoals gezegd, ik heb het ook wel eens mis :smiley:

Dee-ehn maakt af en toe een computer in z`n vrije tijd en die begrijpt al wat je bedoelt…
ik bouw 40 uren per week computer voor klanten dus… :frowning:

Natuurlijk is de klant koning, maar dient zich dan ook als koning te gedragen, en niet als een verwend jong.
Natuurlijk zijn er bedrijven die er op uit zijn om mensen op te lichten, net zo goed als dat er mensen zijn die bedrijven proberen op te lichten.
(ik noem zo’n voorbeeld uiteindelijk door de leugens oplichterij)
Helaas gebeurt dit steeds vaker en dat komt volgens mij door de vervaging van normen en waarden in Nederland.
Gister hoorde ik op tv een ideale oplossing (denk ik) hiervoor: Stel een sociale dienstplicht in voor iedere nederlander die van school (of studie) komt om de maatschappij eens van een andere kant te bekijken en daar dan vervolgens zijn normen en waarden door kan bijstellen (of juist bevestigd zien)