Vuil water in Belgie

vbimport

uit Trouw:

België gaat van alle landen in de wereld het slechtst om met zijn water. Dat concluderen de VN na vergelijking van 122 landen in het World Water Development Report. De VN stellen ook dat de kans op oorlogen vanwege waterschaarste in de wereld niet zo groot is als tot nu toe is aangenomen.

Het rapport is uitgebracht aan de vooravond van een grote waterconferentie die op 16 maart in het Japanse Kyoto begint. De vergelijking van de landen betreft de kwaliteit en hoeveelheid van vers water, grondwater, rioolzuivering en naleving van vervuilingswetten. Volgens de VN beschikt België sowieso al over weinig water -het minste in Europa- er wordt dat ook nog eens vervuild door zware metalen uit de industrie en ander afvalwater.

Wat de VN België daarnaast zwaar aanrekenen is dat de beschikbare kennis en geld om iets aan de situatie te doen niet worden benut, en met name dat waterbeheer is verdeeld over een groot aantal ministeries en autoriteiten. Naleving van wetgeving is dan ook uiterst slecht, aldus de VN. Marokko, India, India en Jordanië staan eveneens in de onderste regionen, terwijl de lijst van ‘schoonwaterlanden’ wordt aangevoerd door Finland, Canada en Nieuw-Zeeland. Nederland staat op de 21ste plaats.

Ik denk dat ik Belgie maar eens geen water meer drink. :smiley:

In België drinkt men bier.

(dat ook hier water inzit is een detail :p)

Hmmm klinkt niet zo gezond en dit had ik zeker niet verwacht.

Zijn er gezondheidsproblemen bekend als gevolg van de slechte kwaliteit van het water?

Originally posted by Dee-ehn
[B]Hmmm klinkt niet zo gezond en dit had ik zeker niet verwacht.

Zijn er gezondheidsproblemen bekend als gevolg van de slechte kwaliteit van het water? [/B]

het ging volgens teletekst om grondwater en rivierwater, dus dat zou ik sowieso niet drinken :Z
ik mag aannemen dat ze in België ook wel enig verstand hebben van water zuiveren, zodat kraanwater geen problemen hoeft te geven.

dit artikel gaat dus over het belgische grondwater en niet over Drinkwater.

Originally posted by Crazy Bob

het ging volgens teletekst om grondwater en rivierwater, dus dat zou ik sowieso niet drinken :Z
ik mag aannemen dat ze in België ook wel enig verstand hebben van water zuiveren, zodat kraanwater geen problemen hoeft te geven.

Grondwater wordt uiteindelijk ook weer drinkwater. Tuurlijk kunnen ze filteren, maar ik weet niet of ze echte alle schadelijke stoffen eruit kunnen krijgen…?

Hoewel er enkele rotte plekken zijn, is kraantjeswater in België gezonder dan telkens hetzelfde flessenwater, bleek een tijdje geleden. Dus ik zie weinig problemen eigl.

Dat ons grondwater vuil is, is niet zo abnormaal. Dichtbevolkt, veel (en vroeger ook foute) industrie, dat stapelt zich op. Verschil met India is: hier wordt het gezuiverd.

En ja, in theorie kan er “alles” uitgehaald worden. Kosten worden uiteraard hoger bij hogere vervuiling van de “bron”. Hier wordt het ook beter gecontroleerd dan in Spanje bijvoorbeeld.

btw, zit er eigl een filter op de grens tussen België en Nederland ter hoogte van de Maas? :slight_smile:

Ik laat die SPAtjes maar voortaan staan…

:bigsmile: :bigsmile:

Originally posted by Leetje
[B]Ik laat die SPAtjes maar voortaan staan…

:bigsmile: :bigsmile: [/B]

Nu je het zegt… ik heb wel eens vaker Spa gedronken uit de bron in Spa (lekker!)… uh-oh:eek:

Wat ik me dan afvraag… door o.a. de industrie wordt het grondwater sterk vervuild. Er zijn op dit gebied toch regel van onder andere de E.U. over toegestane vervuiling? Zijn deze zo soepel? Of schendt Belgie deze regels?

Originally posted by Dee-ehn
Of schendt Belgie deze regels?

Belgen zijn corrupter dan Italianen, daar heb je de uitleg :slight_smile:

Originally posted by Wannes
[B]

btw, zit er eigl een filter op de grens tussen België en Nederland ter hoogte van de Maas? :slight_smile: [/B]

ja hoor, dat noemen we maastricht :slight_smile: