Vraagje

vbimport

Is het eigenlijk illegaal als je mods van bijv. Rogue Spear download van verschillende websites en ze vervolgens upload naar een FTP server dat niet van jouw is en dat vervolgens kans is dat veel mensen het downen zodat de bandbreedte kleiner wordt van de gene vanwie de server is.

voorbeeld:

Ik loop over straat met een boek (Dat boek bestaat uit bladzijden die ik van verschillende schrijvers heb gekregen en die ze zelf rondverspreiden. Ik kan echter niets aan de schrijver vragen. Zij kunnen enkel mij dingen toe spreken). Ik vind het zon mooi boek, dat ik vind dat iedereen dat moet lezen. Alleen is het zonde om het zomaar op straat te leggen. Ik zie tot mijn verbazing dat er een deur open staat van een huis. Dus ik kijk naar binnen en zie niemand. Ik leg dat boek op tafel en bel mijn vrienden op dat er een heel mooi boek op tafel ligt van dat huis en dat ze het mogen kopieeren. Dus niet stelen. En ik vertel erbij dat het niet erg is dat ze het aan hun vrienden doorvertellen. Wat gebeurt is echter dat de voordeur verstopt raakt van iedereen die wil kopieeren. En wanneer de eigenaar thuiskomt, kan hij zijn huis dus niet goed in. Hij moet wachten. Tot zijn verbazing ontdekt hij dat het mooie boek op tafel de oorzaak is. Hij verscheurt het. Honderden mensen zijn bedroeft. Maarja, de voordeur is niet meer verstopt dus de eigenaar kan rustig in en uit lopen.

is het voorbeeld illegaal?

Eh…

In deze kwestie moeten enkele zaken onderscheiden worden van elkaar:

[ul]
[li]Het downloaden van mods
[/li][li]Het uploaden van mods
[/li][li]Het gebruik van server die niet van jou is (waardoor bandbreedte en dataverkeer voor rekening komen van de eigenaar van die server)
[/li][/ul]
Ik weet niet precies wat die mods zijn en of daar een copyright op zit, maar als er een copyright op zit en er normaal gesproken voor betaald moet worden, dan is het downloaden op zich niet illegaal, maar het gebruiken zonder licentie wel. Zijn deze niet copyrighted dan mag je ze zonder problemen downloaden en gebruiken.

Het uploaden is eveneens niet per definitie illegaal. Als de mods vrijelijk verspreid mogen worden dan is het uploaden naar een andere server geen probleem. Zijn ze echter beschermd door copyright, dan is het uploaden niet toegestaan.

Het gebruik van een server die niet van jou is zonder toestemming van de eigenaar is niet toegestaan. De scahde die hieruit voortvloeit kan verhaald worden op de overtreder. Dit kan de bandbreedte beperking zijn, alsook het dataverkeer dat gegenereerd wordt en waarover de eigenaar dus een rekening krijgt.

Om op jouw voorbeeld terug te komen:
Een huis binnengaan dat niet van jou is mag niet, ook al staat de deur open. Als het een openbare ruimte betreft en dus geen privé terrein dan mag het natuurlijk wel. Door het tegen iedereen te vertellen dat er een boek ligt dat mensen kunnen kopiëren zet je mensen aan tot het overtreden van de wet (huisvredebreuk).

Een boek is over het algemeen beschermd met copyright en het kopiëren hiervan is dus niet toegestaan.

Dit soort vraagstukken is met gezond verstand op te lossen, zonder kennis van wettelijke regelingen. Bekijk het eens alsof het JOUW werk zou zijn waar je een lange tijd (maanden zo niet jaren) op geploeterd hebt. Hoe zou JIJ het dan vinden als anderen hier gebruik van zouden maken zonder dat jij hier een vergoeding voor kreeg?

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet! :wink:

Originally posted by Da_Taxman
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet! [/B]

nah, die mods zijn gemaakt door fans. En ze zijn gratis en voor niets te verkrijgen op het inet. ff in yahoo.com zoeken.

Verder vind ik het heus niet erg als iemand iets moois op tafel legt dat dan door een zooi mensen wordt gecopieert. Gewoon het boek zelf ook kopieeren en dan deleten zodat iedereen is opgesodemieterd :slight_smile:

Ik wil dus wel dat iemand het boek op tafel legt, zodat ik het ook heb. dus ik doe het ook een ander aan, enkel uit aardigheid.

Nu maar hopen dat de rechter dit brabbel verhaal ook geloofd en dat ik, als ik gepakt wordt, toch nog vrijuit ga :slight_smile:

Waar zijn eigenlijk de Vos&Partners? die moeten er toch wel iets van afweten. Of ben jij van V&P :confused:

Als de mods gemaakt worden door fans zelf en zij er geen copyright op leggen dan zou daar geen bezwaar mogen rusten, er vanuitgaande dat er ook geen originele copyrights van het originele spel bij het maken van die mods geschonden worden.

Dan blijft alleen nog het illegaal gebruik van andermans server over.Hoe dit strafrechterlijk vervolgd kan worden weet ik zo ook even niet, maar zal erg weinig voorkomen tenzij het structureel en op grote schaal is. Civielrechtelijk kan het echter wel, zolang oneigenlijk gebruik en een schadepost aangetoond kan worden. De kosten van een dergelijk proces zijn erg hoog en zullen niet gauw opgestart worden, tenzij de schade erg hoog is zodat een proces de moeite waard is.

Originally posted by Totibbs
Of ben jij van V&P :confused:

Neuh…V&P werkt voor mij :smiley:

Originally posted by Da_Taxman
Neuh…V&P werkt voor mij :smiley:

Dus je bedoelt dat jij de baas van V&P bent… anders zullen zij niet voor jouw werken.
hmm ik denk dat het wel betrouwbare info is.

Ik denk echter niet dat de gene vanwie de server is verdrietig om die pub zal zijn, het is immers vakantie… dus niemand gebruikt het, behalve de gene die daar een pub op zou maken, maar eerst vraag of het illegaal is blablabla.

Mods illegaal verspreiden ? Als het aan Bush lag kreeg daarvoor een spuitje:)