Vraagje, wat moet ik kopen

vbimport

Vraag zelden iets voor mezelf, maar nu dan toch een keertje, in de hoop dat er nuttige tips komen.

Ik kan heel erg slecht tegen geld in mijn portomonnee of bankrekening en heb altijd het gevoel dat geld moet rollen. Afgelopen maanden heb ik weer een beetje reserve bij elkaar verzameld en dat brand nu enorm, hetmoet uitgegeven worden.

In december een hele mooie breedbeeld TV gekocht en nu ben ik op zoek naar een goede DVD speler in combinatie met een fatsoenlijke stereo installatie. De installatie die ik heb gaat dan naar mijn moeder waarschijnlijk, als soort huur.

Ik ben op zoek naar:

[ul]
[li]Kwalitatief goede DVD speler
[/li][li]Kwalitatief goede versterker welke geschikt is voor allerlei features die bij DVD komen kijken (eventueel met tuner, anders losse tuner)
[/li][li]Kwalitatief goede speakers voor surround sound (dat 5.1 verhaal lijkt me wel wat) etc.
[/li][/ul]
Cassettedeck is nergens meer voor nodig, platenspeler evenmin.

Het geheel mag ongeveer 5000 gulden kosten, inclusief BTW (wel legaal :wink: ), als er voor 500 piek meer beduidend betere spullen te krijgen zijn doe ik daar ook niet moeilijk over :wink:

Ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen, want ik weet meer van computers dan van audio apparatuur…

Alvast hartelijk dank!

[Edited by Da_Taxman on 08-03-2001 at 23:45]

Oef, moeilijk…

Ik zou denk ik een of andere dolby surround set kopen… misschien kun je zoiets beter in nieuwsgroepen posten want daar zitten mensen die er verstand van hebben… (misschien hier ook wel, ik niet in ieder geval)

Als je voor een stereo gaat kijken (dolby prologic surround)
kijk ook nog even naar 5.1 dolby digital dit is nieuw en wordt veel gebruikt op dvd’s.
en let op wat je allemaal af kunt spelen op de dvd speler ik heb zelf een hiteker deze is geschikt voor dvd, video cd,
mp3 en normale cd’s natuurlijk en hij is regio code vrij en dat alles voor 475 piek.

DVD speler moet natuurlijk wel eenvoudig regiovrij te maken zijn… (sommige spelers schijnen met een code regiovrij te maken zijn, niet eens een chip nodig).

ALs de DVD speler ook audio CD’s kan afspelen (ook backups) dan hoeft losse CD Speler ook niet echt natuurlijk…

nieuwsgroepen ben ik niet zo in thuis, dus daar begeef ik me niet zo in. Ik hoop dat er genoeg kennis hier aanwezig is, anders moet ik me maar laten voorlichten (oplichten?) in een audiozaak of zo…

dit was ik net nog vergeten ik weet niet of dit mag maar ik geef je een link http://home.wxs.nl/~ericess/dvdtrade/dvdspelers.htm

hij wordt in de winkel regiocode vrij gemaakt 5 min. werk

Ok,

wat zou ik doen, het volgende:

Dvd speler : Er zijn er een hoop die Regio vrij zijn (standaard), die vcd kunnen afspelen, die audio kunnen afspelen en mp3 kunnen afspelen. Deze spelers kan je kopen voor zoon 7/800 gulden. Als je zoon speler koopt moet je wel even kijken of die DTS is (Digital Theater Sound) Er zijn weinig dvd’s die dit hebben, en je hebt ook alleen iets aan die dvd’s als je versterker het kan, maar als je er 1 kan kopen waar het opzit zou ik het zeker doen.

Budget 5000 - 800 = 4200 :slight_smile:

Versterker : Als je een voorkeur hebt van merk moet je daar eerst naar kijken. Maar de volgende specs moet die wel hebben. Minimaal Dolby Digital en dus geen surround. Waarom? Simpel, het verschil is het volgende : Dobly Surround is 4 kanaals. Link voor, midden, rechts voor en achter. Dit achter is wel verdeeld in een links en rechts achter, maar het is een blijft een mono kanaal. Dus komt het vliegtuig van rechts achter aan vliegen, hoor je het ook links achter. Met Dolby Digital/5.1/Ac3 is dat dus niet het geval. Plus, dat deze 9 van de 10 keer een subwoofer kanaal heeft. de .1 in 5.1 staat namelijk voor 5 keer een speaker, en .1 voor subwoofer.
Dus dolby digital is wel “vereist” als je echt een beetje bioscoop geluid wil. Verder zou het leuk zijn als de versterker THX ondersteunt en evt DTS.
In het kort THX : THX is de standaard van Lucas Films. Aangezien THX een standaard is voor beeld en geluid wordt er veel ge-re-masterd door dit bedrijf. Het beeld van THX films ziet er dan ook super uit en het geluid idem. Als je optimaal THX wil, moet je wel weer speciale boxen hebben. Maar dat later.
In het kort DTS : DTS is HET geluid dat ze in de bioscoop kunnen gebruiken. Let wel, KUNNEN. Vaak gebruiken de films dolby digital (5.1 dus) en is dat voldoende. Willen de films makers extra’s aan het geluid toevoegen, dan wordt soms gekozen voor DTS. (Wat DTS meer kan dan Digital is een lang verhaal :))
In het kort samengevat:
Minimaal Dolby Digital, en zit er voor je budget nog DTS en/of THX bij, dan is het mooi meegenomen.

Budget 4200 -1800 = 2400 :slight_smile:

De speakers,
Als je een goede versterker koopt, zit er vaak een center en 2 front speakers bij. Het is echter zo, dat als je dolby surround (dus die met het mono kanaal achter) je andere speakers links en rechts voor heb, dan achter. Zodra je naar dolby digital gaat (5.1/Ac3) je zowel voor als achter de zelfde speakers moet hebben. Dus denk goed na voordat je speakers koopt van 500Watt. Die grote boxen staan voor naast je tv super, maar passen ze ook achter je bank? :slight_smile:
1 speaker is altijd de bijzondere, en dat is de center. Al koop je yoko boxen voor links voor en achter en rechts voor en achter, je center speaker MOET altijd een speciale center speaker zijn.
Zodra je THX zou willen hebben (en dan optimaal) moet je speciale THX speakers kopen. Dat is een duur geintje, dus dat doe je niet. :slight_smile:
In het kort : 5.1 -> Center MOET center speaker zijn. Links en rechts voor, links en rechts achter, de zelfde speakers.

Ok, ik denk dat voor de simpele info dit wel even genoeg moet zijn.

Kwa merken is het heel moeilijk te zeggen wat je voor merk boxen of versterker je moet kopen.
Boxen kan toch nooit iemand voor je bepalen, want dat hangt van je gehoor af, versterker van je budget en je voorkeur voor een bepaald merk audio.

Kortom, kies je eigen merken, ga luisteren in de winkel, en bepaal wat je wil.

Als ik het nieuw zou kopen zou ik :

1. Revoy dvd speler regio vrij
  2. Sony Dolby Digital versterker
  3. Sony Center Speaker
  4. Wharfedale of ander merk speakers kopen voor links en rechts voor en achter.

But hey… Thats just me :slight_smile:

5000 piekkies mmh eens kijken wat ik voor dat geld zou aanschaffen in ieder gevaal geen dvd maar ja die wil jij wel dus gaan we voor een mooie marantz dvd player die kost zon 900 ballen. cd wisselaar ??? naaaaaaaaaaaaa denk het niet..doe dan maar een goeie cd speler dat word dus een harman kardon,yamaha of denon liggen allemaal voor een goed model zo rond de 800 ok zitten wel al op 1700 ballen. ok nu nog ff een versterker maar ik zou dan een mooie yamaha met 5.1 surround kopen omdat je toch perse surround wilt.. ok dan nog ff de speakers...ok voor front pakken we 2 wharfedale zuiltjes kosten zon 400 piek per stuk is dus alweer 800 zitten we dus op 3400 mwa van de surround speakers weet ik eigenlijk niet misschien ook jbl ofzo…
dan heb je toch een setje wat aardig klinkt lijkt me zo :slight_smile:

[Edited by xian on 08-03-2001 at 23:29]

Bij de Mediamarkt hebben ze voor 600 piek een DVDspeler die ook nog eens MP3z kan afspelen en dat ding is echt perfect!!! Vriend van mij heeft em ook en dat ding is echt ok!!

Stereoverhaal: ik zou geen ProLogic set kopen; je kan beter voor Dolby Digital/DTS gaan!!! Het geluid is hierbij aanzienlijk beter!!! Neem ook een goed Subwoofer erbij! :wink:

Ben vandaag wat winkels af aan het lopen en kreeg de volgende adviezen:

Vogelzang
Denon AVR1801 versterker (1297,99)
Mission 773E Front speakers (705,19 per stuk)
Mission 772E Back speakers (499 per stuk)
Mission 77C1 Center Speaker (703)

Dit in combinatie met de door DynaMike voorgstelde Revoy (+/- 800)

Æ’ 5209,37

Bij een Hi-Fi winkel:
(na een luistertest vond ik deze speakers het mooist (afgezien van die speakers die anderhalf keer zo duur waren)
Piega 1.6 III Front Speakers (995 per stuk)
Piega LDS 1.0 III Back Speakers + Center speaker (745 per stuk, 3 keer dus)
Onkyo TX-DS575 Versterker (1495)
Onkyo DV-S535 DVD speler (1595)
Regiovrij maken DVD speler: 200,-
Deze DVD kan geen CDR lezen, dus mijn oude CD-speler zal voor die paar cd’s moeten blijven.

Æ’ 7515,-

Eventueel advies was nog om de 2 Back speakers tijdelijk weg te laten en mijn huidige speakers (B&W 200 series) daarvoor te gebruiken.

Ik ben zelf iemand die graag kwaliteit koopt en als ik dan toch iets koop, dan moet het wel in een keer goed zijn (binnen betaalbare grenzen).

Iemand hier die over deze merken/typen iets weet en nog aanvullend advies kan geven???

je hebt ook een pioneer dvd speler en daarbij kan je automatisch de regio kiezen als je er een dvd inlegt.

Versterker:

Sony STR-DB940: pracht van een AV-versterker met Dolby Pro Logic, Dolby Digital en DTS. Bevat 5x 110 Watt versterker en kost momenteel zo’n 1500 gulden.

DVD-speler:

Sony DVP-735S, ongeveer 1500 gulden

=> http://www.mistersuper.com (prima prijzen voor Sony-producten)

Geluidsset:

Koop zeker niets van de Sony Pascal-reeks, dat is rommel! Voor 2000 gulden vind je vast en zeker een degelijk 5.1-kanaalsset van Jamo of Mission.

Vergeet geen kwaliteitsbekabeling te kopen (speakers, SCART, digitale kabel) want dat heeft een grote invloed op de geluidskwaliteit.

Die DVD speler hierboven is perfect. Maar wat d8 je van een Abit PC-60 (of zoiets) geluidssysteem rond de F 600,–? Prima 5.1 geluidssysteem!

Voor een DVD-speler moet je zeker voor een Pioneer DV-535 of DV-530 (afhankelijk van je voorkeur voor een zwarte of een zilveren) gaan. Dit is de beste in de categorie onder de 1000 gulden, met Dolby D/DTS/MPEG-playback, en RGB-video out, voor de beste beeldkwaliteit op je TV. Bij MediaMarkt (Rotterdam/Amsterdam/Leeuwarden) kost 'ie ongeveer 777 gulden, regiovrij uiteraard. Speelt alles af: cd/dvd/video-cd/cd-r/cd-rw.

Sony DVD-spelers zijn niet zo’n slimme keus, omdat het regiovrij maken zo’n 400 gulden kost…

Zie gewoon door de bomen het bos niet meer…

Nu weer een leuke offerte van Marantz liggen:
DVD: DV4100 (1105,-) (regiovrij te maken via code op afstandsbediening) (http://www.marantz.com/db/?MIval=h_product_full&prod_id=503)
Versterker: SR5000 OSE (1615,-) (http://www.marantz.com/db/?MIval=h_product_full&prod_id=506)

Speakers Mordaunt - Short:
Front: MS908 (899,- per stuk) (http://www.mordauntshort.com/MordauntShort/Mordaunt1/products/Declaration/908.html
Center: MS905c (399,-)

Totaal: Æ’ 4917,-

Dan moeten er eigenlijk nog 2 rear speakers bij, maar daarvoor zou ik eventueel nog mijn huidige speakers voor kunnen gebruiken om nog klein beetje door te sparen.

Ik twijfel beetje tussen die Onkyo, Denon en Marantz voor Versterker

Tussen de Revoy (die dan toch wat simpel overkomt), de Onkyo en de Marantz (die eenvoudiger regiovrij te maken is).

Voor Boxen spreken me die Piega boxen wel aan, zijn ook iets kleiner dan de Mordaunt - Short speakers. Ik denk dat ik nog even een maadje mijn huidige boxen als rear speakers aanhoudt, dan is het budget ruim genoeg voor de rest…

Misschien beetje drammerig van me allemaal, maar ik geef ook niet dagelijks 6 mille uit aan iets waar ik niet zo thuis in ben…wil natuurlijk wel zo goed mogelijk spul hebben.

Alvast hartelijk dank voor alle input…ben blij dat er hier mensen zijn die hier beter in thuis zijn dan ik.

Zow…het heeft even geduurd, maar ik denk dat ik nu een hele mooie set bij elkaar gespaard heb. Onderhandelingen lopen nog waar ik het allemaal het goedkoopst kan krijgen (wil wel alles in 1 winkel kopen nl)

Versterker:

Marantz SR5000 OSE (http://www.marantz.com/db/?MIval=h_product_full&prod_id=506)

DVD Speler

Marantz DV4100 OSE (De OSE (special Edition) staat er helaas niet bij)

KEF KHT-2005 (http://www.kef.co.uk/home_theatre/hometheatre.htm)

Bedrag komt net onder de 6000 piek, afhankelijk van die ene lead die ik nog open heb staan…

Bedankt allen voor de adviezen, kwam ik niet helemaal als een leek over :smiley:

nou zo te zien heb je een hele mooie keuze gemaakt… :):):slight_smile:
ikke wil ook hebben…

Originally posted by xian
nou zo te zien heb je een hele mooie keuze gemaakt… :):):slight_smile:
ikke wil ook hebben…

Als we er nu 2 kopen misschien nog meer korting :wink:

Collega had weer iemand die hij kende (vertegenwoordiger bij ons) die in die handel gezeten had en weer bij de importeur misschien nog wat contacten had…ben erg benieuwd of dat nog iets oplevert, ik hoop van wel.

Maar ik hoop dat het allemaal snel geregeld kan worden…ik wil erg graag effe genieten van die set :smiley:

hehe 2 kopen…zou ik wel doen als ik het geld had…
en bovendien hoef ik geen dvd speler. :slight_smile:
maar met dit setje heb je toch een aardige eigen thuisbioscoop nou nog die breedbeeld tv waar je in een andere topic over sprak :slight_smile:

Originally posted by xian
hehe 2 kopen…zou ik wel doen als ik het geld had…
en bovendien hoef ik geen dvd speler. :slight_smile:
maar met dit setje heb je toch een aardige eigen thuisbioscoop nou nog die breedbeeld tv waar je in een andere topic over sprak :slight_smile:

Die heb ik al eentje :wink:

Mooie Philips 82 cm…maar zal er over ophouden, klinkt al zo snel als opscheppen enzo… (maar ben er wel trots op :smiley: )

als je ergens trots op bent mag je erover opscheppen.
schep maar eens op over je foon die heb ik nl ook :slight_smile: