Vraagje over router

Goed ik zal ook es een topic openen hier :slight_smile: Ik heb een laptop besteld en die krijg ik als het goed is volgende week. Nu heb ik thuis een adsl verbinding met een (:a) USB modem. Jullie snappen het al, ik wil ook kunnen internetten met mijn laptop. Ik wil echter niet dat mijn pc dan als server functioneert, dus ik zat te denken aan een router. Het moet gewoon een simpel ding zijn, niets bijzonders dus. Nou heb ik wat rondgekeken, en ik kwam bij deze uit :

http://www.routershop.nl/

E-tech ADSL/Kabel router + 4 poorts switch Euro 71,40incl

Ik heb echter totaal geen idee of dit wat is. Het is gewoon de goedkoopste dr uit, maar misschien dat jullie andere suggesties hebben ?

Bvd,

Sentinel

Hmmz ik snap niet waarom je je pc niet als server wilt hebben, dat lijkt me het goedkoopst :stuck_out_tongue:

Maar bij een router vind ik het altijd irritant dat je als je een bepaalde poort open moet zetten weer een heel proces moet doorlopen ofzo :S.

Verders, je kan dat USB modem toch ook tweaken, dat het een router wordt? Volgens mij hebben een hoop mensen dat. Is het zo’n alcatel ding? pc thuis is kapot dus kan niet ff makkelijk navragen :frowning:

suc6

Ik denk niet dat het daarmee zal lukken. Op de site staat, dat het geen ADSL-modem is, wat dus betekent dat je zelf een modem zal moeten aansluiten om jouw netwerk met het internet te verbinden. Die heb je wel, maar is USB en op de site staat ook, dat internet (adsl/kabel) via WAN UTP aangesloten kan worden. Dus niet via USB.

Je hebt dus volgens mij twee opties (aangezien je niet met een pc als server wil werken)

1. Die router nemen en er een andere (UTP) modem bij kopen.
  2. Een andere router, met ingebouwde ADSL-modem kopen.

Welke van de twee opties je neemt, moet je zelf uitmaken. In principe werken ze beide even goed, dus de prijs kan dan een goeie leidraad zijn.

Ik heb zelf een Asanté router met printerserver, die via een ADSL-modem voor ISDN-lijn aan het internet hangt. Dat werkt prima en er gaat bijvoorbeeld geen bandbreedte verloren (als’k met een pc download aan 150K, dan kan’k met een andere downen aan 200K, waardoor’k netjes aan m’n maximum kom van 350K)

Aan de groene rog (usb alcatel modem) valt weinig te tweaken :slight_smile: Daar kun je geen router van maken , want er zit niet eens een RJ45 aansluiting in :slight_smile:

Dan heb je nog het Ethernet modem (ja , dus wel RJ45) en die kun je inderdaad tweaken naar een router.

De router die je besteld hebt bevat GEEN Ethernet modem ,ik herhaal … GEEN modem… Dus je komt er een ethernet modem aan het bijkopen.

Makkelijker voor je is misschien een oud lijk (Pentium 1 met 500 mb harddisk en werkende USB) op de kop tikken en daar Smoothwall op te installeren. In die pc prop je dan een Netwerkkaart (een 10 MegaBit kaartje is genoeg en die heb je al vanaf een euro of 5. Je hebt toch geen 10Mbit internet aansluiting :)) en die sluit je aan op een switch of hub.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Aan de groene rog (usb alcatel modem) valt weinig te tweaken :slight_smile: Daar kun je geen router van maken , want er zit niet eens een RJ45 aansluiting in :slight_smile:

Dan heb je nog het Ethernet modem (ja , dus wel RJ45) en die kun je inderdaad tweaken naar een router.

De router die je besteld hebt bevat GEEN Ethernet modem ,ik herhaal … GEEN modem… Dus je komt er een ethernet modem aan het bijkopen.

Makkelijker voor je is misschien een oud lijk (Pentium 1 met 500 mb harddisk en werkende USB) op de kop tikken en daar Smoothwall op te installeren. In die pc prop je dan een Netwerkkaart (een 10 MegaBit kaartje is genoeg en die heb je al vanaf een euro of 5. Je hebt toch geen 10Mbit internet aansluiting :)) en die sluit je aan op een switch of hub. [/B]

Hier word ik niet blij van, want dan heb ik naast mijn pc nog een 2e pc staan, alleen maar zodat ik met die laptop online kan. dan gebruik ik nog liever mijn gewone pc. Waar het me om gaat is dat die pc ‘voor niets’ staat te draaien als ik em als server gebruik zodat ik met mijn laptop online kan. Ik wil gewoon mijn laptop kunnen usen voor internet zonder daar mijn pc voor aan te zetten, en ik dacht dus heel simpel voor 71 euro klaar te zijn, maar dat feest gaat dus niet door. Dus kan ik 2 dingen doen, of een duurdere router kopen, zodat t wel gaat, of toch mijn pc aan laten staan.

In het laatste geval, waar moet ik dan aan denken / nog kopen ?
En aub wel ff reageren natuurlijk en niet met Mr. Mad aan de foon hangen :wink:

Originally posted by sentinel
[B]

Hier word ik niet blij van, want dan heb ik naast mijn pc nog een 2e pc staan, alleen maar zodat ik met die laptop online kan. dan gebruik ik nog liever mijn gewone pc. Waar het me om gaat is dat die pc ‘voor niets’ staat te draaien als ik em als server gebruik zodat ik met mijn laptop online kan. Ik wil gewoon mijn laptop kunnen usen voor internet zonder daar mijn pc voor aan te zetten, en ik dacht dus heel simpel voor 71 euro klaar te zijn, maar dat feest gaat dus niet door. Dus kan ik 2 dingen doen, of een duurdere router kopen, zodat t wel gaat, of toch mijn pc aan laten staan.

In het laatste geval, waar moet ik dan aan denken / nog kopen ?
En aub wel ff reageren natuurlijk en niet met Mr. Mad aan de foon hangen :wink: [/B]

jah , jij zegt dat ie opeens moet bellen :slight_smile: en moet jij niet werken in plaats van internetten :slight_smile: :slight_smile:

Ik heb het op de smoothwall methode geregeld. . 1 pc staat de hele tijd de firewallen/routeren/internet te beheren… en dat werkt prima… het beestje heeft geen toetsenbord/muis/monitor nodig… alles is op afstand te beheren… het complete systeem kostte me 30 euro.

[B]

jah , jij zegt dat ie opeens moet bellen :slight_smile: en moet jij niet werken in plaats van internetten :slight_smile: :slight_smile:

anyhoo… nee , bij mijn weten is er geen router die een ingebouwde adsl modem heeft behalve een paar van 3Com en het Alcatel ethernet modem… so … you’re screwed…

Ik heb het op de smoothwall methode geregeld. . 1 pc staat de hele tijd de firewallen/routeren/internet te beheren… en dat werkt prima… het beestje heeft geen toetsenbord/muis/monitor nodig… alles is op afstand te beheren… het complete systeem kostte me 30 euro. [/B]

Mja, kben net terug van pauze. Daarbij, ik werk wel…alleen dit zijn van die dingetjes die er dan even tussendoor moeten. Dwaas trouwens man, die Mr. Mad met z’n stemmetjes…wel lachen :bigsmile:

Anyway, ik begrijp dus dat jij meerdere systemen hebt draaien. Dat wil ik dus niet. Ik heb 1 pc, en strax dus 1 laptop (hoop ik). Aangezien ik dus een veel duurdere router moet kopen dan ik gedacht had zie ik daar maar vanaf. De enige optie is dan nog mijn pc als server gebruiken wanneer ik met mijn laptop wil internetten. Goed, dan gaan we daarvoor. Maar nu ? Want ik neem aan dat ik dan e.e.a. moet kopen nog…wat is dat precies ? :slight_smile:

In bijv deze router zit 1 modem ingebouwd
Vigor V2600 4port router met ingebouwd modem voor ADSL via een ANALOGE telefoonlijn. Geen modem nodig van de provider, direct aan te sluiten op de splitter ADSL. Geschikt om internet te delen tot 253 computers. Voorzien van Firewall.
Kost +/- 199€

Bijv hier tekoop

Update
Dit vond ik ook nog.

Vigor V2200USB Cable/DSL Mxstream voor USB modem ( Mr.@ artikelnr. : 19277 )
Omschrijving :
Vigor V2200USB Cable/DSL Mxstream met aansluiting voor USB modem (WAN)zoals b.v. geleverd door MXstream.
Let op, het Thomson Speedtouch 330 USB-modem (dit is niet de groene platvis) werkt nog niet met deze router door een hardware verschil. In onze TD is groene platvis ALCATEL Speedtouch USB welke momenteel wordt uitgeleverd goed getest. De volgende USB modems werken in combinatie met de DrayTek Vigor 2200USB met firmware versie 2.2.1: - Actiontec Home DSL Modem - Alcatel SpeedTouch USB ADSL modem - Asus DSL USB Modem - Aztech DSL 100U USB modem - DrayTek dslVigor USB ADSL modem - Dynamite USB modem. - ECI USB ADSL modem - Fujitsu FDX-310 USB ADSL modem - Intel Pro/3220 USB ADSL modem - Intel Anypoint/3240 USB ADSL modem - Prolink ADSL modem - Westell Wirespeed USB ADSL modem - ZyXEL Prestige 630 modem
Router is voorzien van 4port 10/100Mb switch (LAN). Geschikt om internet te delen tot 253 computers. Voorzien van Firewall. Volledig webbased en eenvoudig te installeren met nederlandse snelstart. Mr.@ heeft vanzelfsprekend orginele Nederlandse import voorzien van gele “Draytek support” sticker en bijna altijd voorraad !
Let op, dit is GEEN ADSL modem.
Status :
Nieuw in retaildoos met 2 jaar garantie
Prijs : EUR. 159.00 ( inclusief 19% BTW )

Misschien heb je hier ook nog wat aan .
Groetjes

Damn , die 2600WE van ze is wel heel erg bruut :slight_smile:

En wireless , en router , en switch en adsl modem in 1.

En dat voor “maar” 315 Euro (vind ik in ieder geval niet erg veel voor al dat moois in 1 speelgoedje).

Wel leuk voor notebookjes , kun je daar gewoon een wireless lan kaartje in vrotten en internetten maar :slight_smile: (Je hebt toch geen 11Megabit internet verbinding liggen)

Ik wist dat DrayTek/Vigor er mee bezig was , maar dat ze dit al hadden liggen wist ik niet. Thanks for the update NightHawk ! :bow:

Wat ik me nou afvraag he. Ik ben er nu wel achter dat ik mijn pc als server moet gebruiken. Dan zal daar dus nog een netwerkkaartje in. In die laptop zit er al een. Kan ik t nou niet gewoon zo doen dat tussen mijn pc en die laptop een kabeltje hang, zodat ik gewoon wel kan internetten vanuit bed of zo :stuck_out_tongue:
Weet iemand wat ik hiervoor allemaal nodig heb ? Dan toch maar die pc ‘nutteloos’ aan laten staan. Tis godverdomme kut als je op je werk zit en nu het forum moet gebruiken omdat ik hier geen mIRC kan installeren :eek:

Originally posted by sentinel
Wat ik me nou afvraag he. Ik ben er nu wel achter dat ik mijn pc als server moet gebruiken. Dan zal daar dus nog een netwerkkaartje in. In die laptop zit er al een. Kan ik t nou niet gewoon zo doen dat tussen mijn pc en die laptop een kabeltje hang, zodat ik gewoon wel kan internetten vanuit bed of zo :stuck_out_tongue:
Weet iemand wat ik hiervoor allemaal nodig heb ? Dan toch maar die pc ‘nutteloos’ aan laten staan. Tis godverdomme kut als je op je werk zit en nu het forum moet gebruiken omdat ik hier geen mIRC kan installeren :eek:

ja , dat kan , dan heb je een zogenaamde cross-over kabel nodig. Dit kan zonder hub/switch werken , echter maar tussen twee systemen natuurlijk.

[B]

ja , dat kan , dan heb je een zogenaamde cross-over kabel nodig. Dit kan zonder hub/switch werken , echter maar tussen twee systemen natuurlijk. [/B]

Ja dat snap ik dat dat maar tussen 2 systemen kan werken :slight_smile: Goed, maar nou weet ik dat iig…nou afwachten of die laptop komt :stuck_out_tongue: :bigsmile:

Ik weet niet hoever je ADSL modem van je bed afstaat, anders kun je het ook oplossen middels een USB-verlengkabel… :wink:

Originally posted by Dee-ehn
Ik weet niet hoever je ADSL modem van je bed afstaat, anders kun je het ook oplossen middels een USB-verlengkabel… :wink:

Mja dat zou ook nog kunnen, maar dan moet ik steeds die kabel omsteken en zo, terwijl ik anders gewoon die cross-over kabel heb hangen, en als ik met mn laptop wil internetten kan ik die kabel gewoon aansluiten.

Ik heb ook een router met ingebouwde ADSL modem (voor analoge tellijn).
Ik heb deze. Ik heb de 1 poorts versie omdat ik hier toch een 8 poorts 10/100 switch heb staan! :slight_smile:

[B]

Ik heb het op de smoothwall methode geregeld. . 1 pc staat de hele tijd de firewallen/routeren/internet te beheren… en dat werkt prima… het beestje heeft geen toetsenbord/muis/monitor nodig… alles is op afstand te beheren… het complete systeem kostte me 30 euro. [/B]

waar had je dat ook alweer vandaan dat smoothwall :confused: :confused:

mja sent…ik zei het nog zo met je usb modem :rolleyes:

je kan ook een wireless usb gevalletje aan je pc hangen, en wireless pcmci kaartje in je flaptop, dan kan je gewoon in het hele huis i-netten :slight_smile:

Originally posted by bmad
[B]

waar had je dat ook alweer vandaan dat smoothwall :confused: :confused: [/B]

www.smoothwall.org :slight_smile:

probeer www.easygate.nl eens; is weliswaar wat uitgebreider maar wel zeeeeeeeeeer mooi!

Originally posted by Murphy23x
[B]mja sent…ik zei het nog zo met je usb modem :rolleyes:

je kan ook een wireless usb gevalletje aan je pc hangen, en wireless pcmci kaartje in je flaptop, dan kan je gewoon in het hele huis i-netten :slight_smile: [/B]

Ja zeg, je hebt toen helemaal niets gezegd, nozem. Maar ff back ontopic: wat moet dat geintje kosten wat jij zegt, want dat door het hele huis internetten zie ik wel zitten :slight_smile: Zal alleen wel weer reteduur zijn :frowning:

99 euro voor usb gevalletje
89 euro voor wlan pcmci

188 eurotjes dus

(maar dan heb ie wel wat :P)