Vraagje over geheugen uitbreiding!

vbimport

Een maat van mij heeft een P IV 3.0 met 1 geheugen moduul van pc 512 ddr 2700. Nou heeft ie het uitgebreidt met 2 modules van 512 ddr 3200 erbij. Probleem is nl., bij systeem eigenschappen laat ie nog steeds zien dat er maar 512 Mb i.p.v. 1536 Mb in zit, terwijl dat Aida 32 ze alle drie die geheugens ziet! Is er een manier om te checken of ze alle drie werken? Kunnen die 2 geheugen wel samen werken met die 512 ddr 2700?

B.v.b. dank!

http://members.home.nl/thomasvanofferen/cpuz.exe

Misschien is het probleem dat je moederbord niet 1536 mb geheugen aankan?
Als die twee modules kunnen samenwerken, dan gaan ze wel op de snelheid van “de zwakste schakel” dus op pc2700

Misschien is het de moeite waard om die 2 modules te testen zonder dat “oude” geheugen.

Thx Totibbs! Ik zal vanavond gaan kijken of het moederbord het probleem zou kunnen zijn, maar ik denk het niet want die pc is net 1 jaar oud. Nou weet ik niet welk moederbord erin zit maar dat ik zie dat dalijk wel.

Normalerwijs zou dit moeten kunnen werken, het hangt echter inderdaad van de opbouw van de modulechips en de mogelijkheden van het moederbord af.

Een goede manier om te testen is stapje voor stapje een geheugenmodule toe te voegen en eens kijken wat het systeem ervan zegt. Kijk vooral bij het starten van het systeem wat de computer (BIOS) tijdens de post aangeeft. Indien hier de correcte hoeveelheid wordt weergegeven, dan kun je er wel vanuit gaan dat de modules herkend worden.

Het is sowieso verstandig om eens na te gaan of het verwijderen van die PC2700 module tot betere prestaties kan leiden. Indien het geheugen nl op PC3200 snelheid kan lopen, dan is er meer geheugenbandbreedte beschikbaar, hetgeen je prestaties ten goede kan komen. Indien het hier om een P4 met 400 of 800Mhz FSDB gaat, loopt het synchroon met de FSB van de CPU en dit zal nog eens de prestaties positief beinvloeden. Indien je echter weer gebruik gaat makenv an applicaties dir vooral veel geheugen nodig hebben, dan kan het verstandig zijn om alle geheugen te laten zitten (indien het werkt natuurlijk).

Trouwens… wat voor OS draait deze computer?

Ik heb gisteren die modules een voor gebruikt en het blijkt dat ze dus weldegelijk goed zijn. Toen heb ik eens in het moederbordboekje gekeken en het blijkt dat ie uitbreidbaar is tot 2 Gig met ddr 2700/ ddr 2100. Hieruit leidt ik dus af dat ie niet samen met de 3200 werkt. Die ddr 3200 werken wel als ze dus alleen erin zitten!
Maar ja, diegene van wie die pc is gaat ze vandaag omruilen voor 2 ddr 2700 en dan zal het zeer waarschijnlijk wel goed gaan!
In elk geval bedankt voor jullie vlugge reacties!!! Thx guys!