Vraagje over een Toshiba-laptop

vbimport

k heb net een veiling gewonnen met als inzet een Toshiba Tecra 8200 PIII, 1 Ghz met DVD/CD-RW-combo, voor maar 3000 gulden oftewel 60.000 bef.

nu werd ik net door de verkoper opgebeld en het blijkt om een gestolen exemplaar te gaan!

wat vinden jullie ervan?
ervoor gaan of niet?

laat me iets weten aub, zo vlug mogelijk want morgen ontmoet ik die verkoper al.

zeer hartelijk bedankt bij voorbaat …

groetjes,

Andros

Originally posted by Andros
[B]k heb net een veiling gewonnen met als inzet een Toshiba Tecra 8200 PIII, 1 Ghz met DVD/CD-RW-combo, voor maar 3000 gulden oftewel 60.000 bef.

nu werd ik net door de verkoper opgebeld en het blijkt om een gestolen exemplaar te gaan!

wat vinden jullie ervan?
ervoor gaan of niet?

laat me iets weten aub, zo vlug mogelijk want morgen ontmoet ik die verkoper al.

zeer hartelijk bedankt bij voorbaat …

groetjes,

Andros [/B]

Moet je helemaal zelf weten , maar weet wel dat heling strafbaar is en je daarvoor dus een paar jaartjes kunt gaan zitten na berechting.

Aangezien je zo slim bent geweest dit hier te posten , weten al meer mensen er vanaf en zou ik zeggen , ga er NIET voor.

Bedankt voor de goede raad Mr. Belvedere.
ik dacht alleen maar aan de prijs en de specificaties, maar na lang nadenken en je reply, weet ik dat de gevolgen die laptop niet waard zijn.

ik ga niet graag naar het gerecht om te boeten voor iets dat ik in een impulsieve bui zou hebben gedaan.

het is jammer want het is echt een TOP-laptop :-(:frowning:

anyway, nogmaals bedankt…
ik ga het dus niet doen :slight_smile:

thanx man

Als iemand het al zegt dat het gestolen is zou ik helemaal uitkijken, je hebt namelijk ook wel eens van die acties van de politie en dergelijke…

Als de prijs zodanig is dat je had kunnen weten dat het product gestolen is ben je al strafbaar. Een gloednieuwe laptop van normaal 8000 gulden die je nu voor 3000 aangeboden krijgt…daar mag je van uit gaat dat die gestolen is…

Wie weet wat er met die laptop ook nog eens mis is. De persoon die je het apparaatje aanbiedt heeft je al 1x min of meer belogen door later pas te vermelden dat het een gejatte was… wie weet beliegt hij je nu weer!

Originally posted by Da_Taxman
Als iemand het al zegt dat het gestolen is zou ik helemaal uitkijken, je hebt namelijk ook wel eens van die acties van de politie en dergelijke…

Uitlokking mag niet in Nederland , in Amerika wel.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

Uitlokking mag niet in Nederland , in Amerika wel. [/B]

Het gebeurt toch regelmatig hoor dat de politie ook advertenties plaatst waar spullen aangeboden worden…als je dan belt dan krijg je te horen dat het niet mag, dat het heling is…

En in Amerika mag uitlokking ook niet zo maar, daar zijn ook strenge eisen aan verbonden, zo mag de politie het onderwerp niet zelf aansnijden, maar mogen er weer wel op doorgaan als het door de andere partij aangesneden wordt…

Maar het hoe en wat precies weet ik ook niet, daar moet je een Amerikaans strafrecht advocaat bijhalen dan :wink:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

Uitlokking mag niet in Nederland , in Amerika wel. [/B]

Dat klopt, maar ze doen het wel.

Een bekende actie is dat politie zich verkleedt als junkie en op stations van enkele grote nederlandse (studenten) steden fietsen te koop gaat aanbieden voor fl 25 p/s. Koop je zo’n fiets? Dan wordt je meegenomen wegens heling…

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Dat klopt, maar ze doen het wel.

Een bekende actie is dat politie zich verkleedt als junkie en op stations van enkele grote nederlandse (studenten) steden fietsen te koop gaat aanbieden voor fl 25 p/s. Koop je zo’n fiets? Dan wordt je meegenomen wegens heling… [/B]

Handig , maar je lult je eruit door te zeggen dat het uitlokking was. Helaas is inderdaad een agent geloofwaardiger dan jezelf.

Ik zou om een proefritje vragen :slight_smile:

yo mannen,

jeezes zeg, die kerel zit me echt wel op de hielen.
ik had duidelijk “nee” gezegd aan de telefoon (via een GSM met een betaalkaart en nummer op anoniem gezet zodat hij niets kon zien), maar hij deed direkt 500 gulden (= 10.000beef) af van de prijs, zodat die nu neerkomt op 50.000 bef (= 2500 gulden).

nu wil hij mij weeral morgen ontmoeten en weet ik het echt nie meer.

er is al een kerel die ik ken die de laptop (indien in goede staat, dus eerst testen!!!) van me wil overkopen voor ongeveer 3250 gulden.

ik heb al jullie reakties goed doornomen en ik ga morgen nog effe kijken op de reakties op deze post, zodat ik een goede beslissing kan nemen.

PS: van die kerel ben ik te weten gekomen waar hij werkt, wat hij doet, met welke wagen (+ kleur!) hij rijdt en waar hij woont :slight_smile:
alles met gerichte vragen.

van mij kent hij mijn naam niet eens en heeft geen idee van hoe ik eruit zie.
zodus…

???

please help :slight_smile:

Niet doen dus, vooral na deze fijne posting ! Je hebt echt geen idee welke personen en bedrijven dit forum uitkamt ! Zelfs na b.v. 8 mnd kun je ineens ‘zomaar’ ‘gepakt’ worden. En dat is die laptop je toch niet waard zeker ? Zit de password beveiling nog op de laptop en kan je die niet zelf er uit wippen ben je nog eens een paar honderd gulden kwijt om dit te laten doen.

inderdaad, jullie hebben allemaal gelijk en ik weet dat het risico heel erg groot is :wink:

dus, ik kan gerust zeggen dat ik dankzij jullie weet wat ik vooral niet moet doen :wink:

wat wel erg is, is dat op bijna alle veilingsites zulke dingen worden aangeboden die wel ergens “aangebrand” zijn.

mensen worden met een kluitje in het riet gestuurd en men heeft het raden naar de afkomst van zo’n ding.

althans bedankt iedereen voor jullie goede raad en steun!

Andros

Originally posted by XiNiX
Zelfs na b.v. 8 mnd kun je ineens ‘zomaar’ ‘gepakt’ worden. En dat is die laptop je toch niet waard zeker ?

Luister eens even, als je een redelijk bedrag voor iets betaald kunnen ze je niets maken!!
Daarbij vind ik een bedrag zoals genoemd daar wel onder vallen!
Tis net zoals bij gejatte scooters kopen (geen ervaring mee verder), als je een bedrag ervoor betaald dat zo hoog is dat het aannemelijk zou zijn dat ie eerlijk is, en je zou in een later stadium gepakt worden ermee. Dan hoef je em, als jij dat niet wilt, NIET in te leveren als je de aankoop (+ bedrag) kan verantwoorden! Dit is echt zo! Ook al kunnen zij aantonen dat ie echt gejat is!

Dus zolang deze vent geen wout is is er in principe niks a/d hand!
Maar zoals je ziet is ie nogal wanhopig dus ik (ik ja, jij moet het zelf weten natuurlijk) zou het wèl doen, maar eerst heel grondig checken of alles werkt en in goede staat verkeerd. Vervolgens eisen dat je wel een koopoverdrachtsverklaring wilt, zeg maar een bonnetje. (ook al krijg je geen garantie ofzo) Met deze bon kan je aantonen dat je dat bedrag betaald hebt ervoor. (Misschien is een bankafschrift ook voldoende om dit te verklaren maar denk dat die gast CASH wil zien.)
Vervolgens ding je flink af want je ziet, die gast moet em echt kwijt! Waar zomaar 500 piek al vanaf kon, kan ook nòg 500 piek af! Geloof me!

A/d andere kant is het wel heling en dus verboden, maar dat is CD’s kopieëren ook! :wink:

Je vergeet 1 ding Wookie: de verkoper heeft telefonisch al aangegeven dat het een gestolen product is, de koper (in dit geval zou dat Andros zijn) WEET dus dat het om een gestolen product oftewel heling gaat, hetgeen strafbaar is…

Al zou hij voor die laptop bij wijze van spreke 25.000 piekjes betalen, het blijft dan heling en het is niet aannemelijk te maken dat je door de prijs er niets vanaf wist…

Maar als je er een dikke 2 ruggen voor dokt, dan mag je toch wel aannemen dat ie niet gejat zou zijn. Je moet natuurlijk wel zorgen dat op de “bon” NIET staat dat ie gejat is. Maar dat zou ook wel beetje raar staan! :wink:
Als ie achteraf gepakt zou worden en die heler zegt dat jij wist dat ie gejat was en toen toch nog 2000 (of meer) voor betaald hebt, komt dat natuurlijk ook een beetje ongeloofwaardig over hè! :slight_smile:

Originally posted by Wookie
Maar als je er een dikke 3 ruggen voor dokt, dan mag je toch wel aannemen dat ie niet gejat zou zijn.

Voor een laptop die normaal 10.000 piek kost (of meer) en aangeboden wordt als nieuw, kun je en mag je niet aannemen dat deze niet gejat is…

Op Tweakers Pricewatch:

Toshiba Tecra 8200 Pentium III 1000 256 MB 14,1" TFT FL 11027,-

Dan maak jij mij niet wijs dat eenzelfde laptop die aangeboden wordt voor 3000 gulden niet gejat is…

Originally posted by Da_Taxman

Voor een laptop die normaal 10.000 piek kost (of meer) en aangeboden wordt als nieuw, kun je en mag je niet aannemen dat deze niet gejat is…

Ow, dacht dat de nieuwprijs wat lager lag van de genoemde laptop! :stuck_out_tongue:
Dan moet ik je toch gelijk geven dat je de wouten (eventueel) niet kan wijsmaken dat dat ding eerlijk is! :wink: