Vraagje moederboard

vbimport

heyz ik heb een asus p4s800d moederboardje met een p4 3.0ghz 800fsb ht processor erop maar hoe kan ik dat gekke ding overklokken? iemand daar ervaring mee? want steeds als ik het in de bios probeerd en zet um iets hoger krijg ik steeds “overclocking failed”

hier

Ik heb persoonlijk geen ervaring met dit board… maareuh… wat probeer je precies? Aangezien de MP van je CPU gelockt is neem ik aan dat je de FSB opschroeft. Hoever schroef je deze op? En verander je iets aan bijv de CPU VCore etc?

Vertel ons meer :slight_smile:

ik snap dus niks van overklokken wil ut ook leren maar heb er totaal geen ervaring mee
weet niet meer precies wat ik had gewijzigd moet ik even nakijken ik dacht als iemand ervaring heeft met dit moederboard/processor dat die me kan helpen

Nja 100% gerichte hulp is in dit geval niet mogelijk. Waarom? Omdat overklokken van teveel factoren afhangt. Ten eerste hangt het ervanaf hoe ver je CPU uberhaupt kan komen (dit is van exemplaar tot exemplaar verschillend). Daarnaast is het ook zwaar afhankelijk van de andere componenten in je systeem.

Je kunt eens simpel proberen: schroef je FSB op (in kleine stapjes van bijv 5Mhz). Zou je systeem instabiel worden (test dit met software zoals PiFast!), dan kun je het voltage over de CPU opschroeven. Niet te ver, want hogere voltages leidt tot meer warmteproductie… en dat kan de CPU beschadigen.
Daarnaast kun je eens in je BIOS kijken of je systeem locks heeft, zodat bij het FSB overklokken niet de snelheid van de AGP en PCI bus meegaat. Zoek dus eens naar AGP/PCI locks.

Hoop dat het een beetje helpt. Zo niet, schiet maar raak :wink: