Volledige pc assembleren

Ik sta op punt om een nieuwe pc aan te schaffen. Deze zou ik graag zelf assembleren (heb ik nog nooit volledig gedaan, wel alle onderdelen uit een pc al een vervangen of verstoken).
Dit zou de basis moeten worden:

processor: AMD Athlon XP 2800+ boxed with cooler
mobo: MSI K7N2 Delta-ILSR
VGA: MSI GeForce FX5200 128MB DDR
geheugen: 512 MB DDR PC3200

Is deze configuratie aan te raden?

Zijn er speciale dingen waar ik moet op letten bij het assembleren? Ik heb ergens gelezen dat er twee dezelfde ram naast elkaar moeten zitten voor optimale prestaties (dual channel of zoiets). En hoe zit het met die CAS? Hoe weet ik welke CAS het ram heeft dat ik koop? (domme vraag waarschijnlijk)

Alvast bedankt.

Niks mis met die configuratie.

Je moet , om optimale RAM te krijgen , deze in bank 0 en bank 2 duwen , dan wordt het dual channel op de K7N2. In jouw geval dus 2 x 256 (i stand corrected :slight_smile: ) PC3200
CAS maakt niet zo heel veel uit , mits het de kloksnelheid , die je wilt hebben , meer dan voldoende aankan.

Bank 0 en Bank 2 is dat gelijk aan DIMM 1 en DIMM 2?

Als ik 512 MB Ram wil heb ik dus met 2 plaatjes van 128MB in Dual Channel voldoende?:confused:Of versta ik je verkeerd?

En dan nog het merk van het ram. Heb ik speciaal ram nodig voor dual channel?
Kingstone is redelijk goedkoop. Corsair XMS is het beste heb ik gelezen maar wel duur. Is corsair zijn geld waard?

Ook voor het merk van mijn DVD-rom en CD-RW ben ik er nog niet uit. Ik dacht voor beide aan MSI, zo blijf ik binnen het zelfde merk. Maar levert MSI op het vlak van DVD-rom en CD-RW wel degelijk materiaal. Lijkt mij niet zo gekend. Andere voorstellen?

Veel dank aan degene die zou mij een heel stuk vooruit helpen. :slight_smile:

Merci

Dat zal idd ff een foutje geweest zijn, want je hebt 2 x 256MB nodig voor 512MB in dualchan.
Er is geen enkele noodzaak om de CDRW enzo ook van MSI te nemen; dat gaat net zo goed met een ander merk.

MSI is inderdaad niet zo erg bekend om z’n drives. Als DVD-ROM zou je eventueel een ASUS kunnen nemen. Lite-on is ook erg populair (vooral voor de CDRW dan).
Met plextor ben je zeker van kwaliteit, maar daar betaal je ook voor.

In verband met het geheugenmerk zal iemand anders je moeten helpen.

Ik ben hier al een een groot stuk vooruit geholpen, toch heb ik nog twee vragen.

Bank 0 en Bank 2 is dat gelijk aan DIMM 1 en DIMM 3?

En dan nog het merk van het ram. Heb ik speciaal ram nodig voor dual channel? Of is het al gelijk zolang de twee latjes van het zelfde merk zijn.

Kingstone is redelijk goedkoop. Corsair XMS is het beste heb ik gelezen maar wel duur. Is corsair zijn geld waard?

Alvast bedankt :wink:

Originally posted by new_system
[B]Ik ben hier al een een groot stuk vooruit geholpen, toch heb ik nog twee vragen.

Bank 0 en Bank 2 is dat gelijk aan DIMM 1 en DIMM 3?

En dan nog het merk van het ram. Heb ik speciaal ram nodig voor dual channel? Of is het al gelijk zolang de twee latjes van het zelfde merk zijn.

Alvast bedankt :wink: [/B]

Dimm 1 en 3 inderdaad. Kingston is prima , Corsair als je gaat overklokken

Ik gebruik Kingston Hyper-X PC3500 (2x512) in dualchannel opstelling. Uit tests blijkt dat je in dualchannel opstelling zo’n 3-7% performancewinst mag verwachten. Dus of je het echt merkt… maar ik heb het ook gedaan hoor! :wink:

Anyway, PC3500 staat voor 433mhz. Dat moet het zowiezo dus aankunnen. Echter 'k heb tests gezien dat ze met die Kingston bankjes de Corsair bankjes met gemak bijhielden als ze gingen overclocken. Ik heb m’n geheugen niet al te ver overgeclocked, het draait 450mhz maar dat heb ik gedaan zodat ik mijn FSB & CPU in een verhouding 1:1 kan draaien wat de beste resultaten (voor mij) opleverde. Ik heb overigens geen AMD maar een P4.

Wat ik merkte bij overclocken is dat hoe sneller je geheugen is, hoe sneller alles draait. Met de processoren tegenwoordig (va 2ghz) heeft snel draaiend geheugen meer inbreng in de totale snelheid dan een snellere processor. Ok, als je je pc een film laat omzetten ofzo dan heeft de cpu ook een zeer belangrijke rol. :slight_smile:

CAS2 is sneller dan CAS3. Of je dit ook echt merkt? Je zal wel verschil zien in je benchmarks, maar of jij het zelf echt merkt denk het niet of nauwelijks. (ik heb CAS2 mem)

Originally posted by new_system
[B]
Ook voor het merk van mijn DVD-rom en CD-RW ben ik er nog niet uit. Ik dacht voor beide aan MSI, zo blijf ik binnen het zelfde merk. Maar levert MSI op het vlak van DVD-rom en CD-RW wel degelijk materiaal. Lijkt mij niet zo gekend. Andere voorstellen?

[/B]

Ik zou gaan voor de Lite-On 52327S CD-Rewriter en de Lite-On 166S DVD-ROM speler.

Beide zeer goede drives voor weinig geld.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie info. Toch heb ik nog een vraagje.

Weet iemand wat dit inhoud:

“nForce2 only NOT support x4 memory device. 1GB can be made by other density of dram chip such as x8, x16”

Dit stond bij de specifications van wat waarschijnlijk mijn nieuw mobo wordt. Gevonden op de site van MSI. http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=436

Merci :wink:

voor een n-force chip heb je speciaal geheugen nodig . . .

en het lijkt erop dat je

1 geen goed geheugen hebt voor de n-force

2 niet het gelijke geheugen hebt . . verschillen de chip dichtheid

maar waarom ga je niet naar de winkel waar je de spullen gehaaldt hebt . . . die kunnen je helpen en die hebben vast vaker dat soort problemen gezien . .

well, good luck . … :bigsmile:

see yah. . . . .:cool: