Voeding voor amd dual core 3800

hoeveel Watt heb ik nodig in de voeding voor een pc-configuratie met oa
-AMD dual core 3800
-maxtor sata 250 GB
-plextor dvd 716

Aangezien Watts bijlange niet alles zeggen (het gaat zich er om hoeveel Amperes je 12V en 5V lijnen aankunnen), zou ik me daar niet al veel op fixeren.

De moderne AMD processoren maken stevig gebruik van de 5V lijnen. Ik zou dan een voeding adviseren met toch minimaal 20A aan de 5V lijn. De meeste degelijke voedingen vanaf een 400/450W leveren dit vermogen. Afhankelijk van je toekomstwensen (dikke videokaart bijv) kun je er wellicht goed aan doen een zwaardere voeding te kopen. Koop je van een degelijk merk een voeding met bijv een vermogen van 500W of meer (wat doorgaans minimaal 20A aan de 5V lijn en 25A aan de 12V lijn betekent) dan weet je zeker dat je in de toekomst ook goed zit.

Zelf heb ik een 550W voeding in mijn PC (met 35A aan de 12V lijn en 30A aan de 5V lijn). Eerder had ik een 350W voeding (slechts 15A aan de 5V lijn) en die kon mijn A64 niet stabiel houden. Met deze werkt het gelukkig allemaal perfect :slight_smile:

Goede merken zijn oa: Tagan, Enermax, Zalman, BeQuiet, Fortron, TSP, Levicom, Antec, Chieftec etc…